"Velling" til en 3mnd baby?

Bkno0543472

Andre møte med forumet
Hei, jenta mi er bare 12 uker, men hun blir ikke ordentlig mett og er sulten igjen etter 1,5t... Hun får bare NAN (180ml), men hun drikker over 1 liter om dagen og det er jo ikke anbefalt. Hun er veldig stor og jeg veide henne til 6870g i dag. Jeg vil ikke gi henne større porsjoner fordi hun allerede gulper en del...

Før så har hun bare grått og grått og det er veldig tydelig hun er sulten.. HS anbefaler ikke å prøve velling/blande grøt i melka fordi hun ikke er blitt 4mnd enda, men heller gi henne mer melk, men det er jo ikke anbefalt det heller... HS mente også at hun kanskje bare ville ha mer oppmerksomhet og anbefalte å prøve å gå tur, smokk osv, men jeg har jo prøvd alt det uten hell.. og hun får masse oppmerksomhet og vi leker mye på dagtid både i vippestol, på sofaen og på gulvet under babygymmen. Hun sover også ca 8-11t i strekk på natta.

Jeg tenker det er bedre med en ts grøt i melka enn at hun skal spise mer en 1 lite mme om dagen... Jeg prøvde med en toppet ts av "Min første havregrøt med ris og hvete" i melka i går kveld og i dag og hun virker mye mer fornøyd. Tror dere dette er helt galt..?

Virker det ikke mer logisk med 1 litt "kraftigere" måltid hver 3/4 time enn bare mme hver 1,5 time...?
 
Problemet er vel at tarmsystemet ikke er utviklet nok til å tåle korn enda. Sånn jeg har forstått det i alle fall.
 
Problemet er vel at tarmsystemet ikke er utviklet nok til å tåle korn enda. Sånn jeg har forstått det i alle fall.

Men ein kan vel evt bruke den sinlac (?) den som er uten gluten/laktose?
 
Vi begynte med tynn grøt på hu på den alderen. Da sa hs at det var i orden/ at vi visste best om ungen var sulten eller ikke og hvor sulten. Hu fikk også most banan etterhvert.
 
Begynte med grøt her når frøkna va like over 3mnd, ho fikk også store dosa med melk, spesielt kveldsflaska måtte være mye i...så da begynte vi heller med litt grøt om kvelden :)
 
Hvilken grøt brukte dere da og ga dere med skje?
Vi brukte vanlig Nestlé grøt som er fra 4 mnd. Og ja ga det med skje. Og hu var på str med deres datter på den tiden. Hu var 9 kg når hu var 6 mnd, 12,7 kg når hu var 1 år og 13,5 nå som 2 åring. Så matinntaket roet seg ned.
 
Jeg tenker at hvis hun sover så lenge i strekk på natta og i tillegg gulper en del så er det begge tegn på at hun får nok mat! Sistnevnte kan bety at hun får for mye mat. Noe som også kanskje vekta sier noe om? Kanskje hun har vondt i magen pga overspising (for mye og/eller for fort). Mange barn reagerer på å få erstatning i seg selv da det er hardt for magen. De vet ikke alltid forskjell på sult og magevondt og når de kjenner ubehag i magen har de refleks og instinkt som sier at de vil ha mat.

Prøv å gi melken med en flasketut med mindre hull. Da bruker hun lengre tid på å spise. Mindre og hyppigere måltider kan du også prøve på. Dette bør taes litt gradvis.
 
Signerer Mrs. Lutz.
 
Jeg tenker at hvis hun sover så lenge i strekk på natta og i tillegg gulper en del så er det begge tegn på at hun får nok mat! Sistnevnte kan bety at hun får for mye mat. Noe som også kanskje vekta sier noe om? Kanskje hun har vondt i magen pga overspising (for mye og/eller for fort). Mange barn reagerer på å få erstatning i seg selv da det er hardt for magen. De vet ikke alltid forskjell på sult og magevondt og når de kjenner ubehag i magen har de refleks og instinkt som sier at de vil ha mat.

Prøv å gi melken med en flasketut med mindre hull. Da bruker hun lengre tid på å spise. Mindre og hyppigere måltider kan du også prøve på. Dette bør taes litt gradvis.
Signerer den. :)
 
Vi har akkurat byttet til en større tutt da hun bare ble sur når hun fikk mat..
Hun har gulpet masse helt siden fødselen, altså da før jeg sluttet å amme..

Det kommer både luft, bæsj og tiss i massevis i tillegg til at hun raper godt etter hvert måltid..

Hun legger på seg godt så er ikke redd for vekta, men bare det at hun ganske ofte virker misfornøyd..

Hun fikk en toppet ts grøt i melka i de to første flaskene og alt var tipp topp, mens de to neste var uten og etter det virker hun mer misfornøyd igjen så tror nok vi fortsetter med litt grøt i melka!
 
Vi begynte med veldig tynn velling når lille var akkurat 3 mnd :) Han hadde gått ned mye i vekt siden jeg ikke hadde næring i melken min, så hs foreslo 2 ts grøt i melken :)
 
Høres ut som gutten min dette her. Stor gutt som spiste mye, gulpa mye og var tydelig misfornøyd etter kort tid og ville ha mere melk og drakk godt over 1 liter i døgnet. Vi prøvde både mindre og større flasketutt, sen flaskemating og mere oppmerksomhet, men følte at ingenting hjalp. Snakka med HS og ho mente vi kunne prøve med tynn grøt for å se om det ble bedre. Men måtte se an magen hans. Da var han 3 måneder. Etter første dagen med grøt, sov han natta gjennom, så slutta da med mat om natta, og økte enda litt mer på mengden i hver flaske. Fikk også 1 ts grøtpulver i flaska til frokost. Så isteden for 7 flasker om dagen og mye sutring, ble det 4 flasker og et grøt måltid. Gutten her fikk ingen magevondt hvertfall :)
 
Vi begynte med veldig tynn velling når lille var akkurat 3 mnd :) Han hadde gått ned mye i vekt siden jeg ikke hadde næring i melken min, så hs foreslo 2 ts grøt i melken :)

Er det i tillegg antall mme eller blir grauten som ein erstattar for dei to mme skjeene?
 
Er det i tillegg antall mme eller blir grauten som ein erstattar for dei to mme skjeene?
I tillegg til mme, altså vanlig mengde pulver i vannet og grøten i tillegg :)
 
  • Liker
Reactions: EJ
Vi har akkurat byttet til en større tutt da hun bare ble sur når hun fikk mat..
Hun har gulpet masse helt siden fødselen, altså da før jeg sluttet å amme..

Det kommer både luft, bæsj og tiss i massevis i tillegg til at hun raper godt etter hvert måltid..

Hun legger på seg godt så er ikke redd for vekta, men bare det at hun ganske ofte virker misfornøyd..

Hun fikk en toppet ts grøt i melka i de to første flaskene og alt var tipp topp, mens de to neste var uten og etter det virker hun mer misfornøyd igjen så tror nok vi fortsetter med litt grøt i melka!

Bare til "advarsel" så kan det være at vekta bare øker enda fortere med grøt i melka. Jeg begynnte med velling til kveldsmåltidet når min var 3,5 mnd. Det gjorde at han økte 1,5 kg mellom 3 mnd og 4 mnd kontroll. Fra 7,5 til 9 kg. Så har ikke liten unge her heller :p nærmer seg 10 kg og bare rett over 4,5 måned gammel.

Så prøvte jeg med grøt og mos etter han ble 4 mnd. Men han drakk like mye mme uten om. Så ble nesten 1,5 liter mme pluss den maten. Så da var det nesten 500 gram på 1 uke. Så nå har jeg kuttet ut mat igjen utenom små smaksprøver og har startet med vann i stedet. Det virker ut til å ha best effekt til å få ned mengden her. Men er bare ca 1 uke vi har drukket vann til nå.
 
Bare til "advarsel" så kan det være at vekta bare øker enda fortere med grøt i melka. Jeg begynnte med velling til kveldsmåltidet når min var 3,5 mnd. Det gjorde at han økte 1,5 kg mellom 3 mnd og 4 mnd kontroll. Fra 7,5 til 9 kg. Så har ikke liten unge her heller :p nærmer seg 10 kg og bare rett over 4,5 måned gammel.

Så prøvte jeg med grøt og mos etter han ble 4 mnd. Men han drakk like mye mme uten om. Så ble nesten 1,5 liter mme pluss den maten. Så da var det nesten 500 gram på 1 uke. Så nå har jeg kuttet ut mat igjen utenom små smaksprøver og har startet med vann i stedet. Det virker ut til å ha best effekt til å få ned mengden her. Men er bare ca 1 uke vi har drukket vann til nå.

Ja, vet vekta kan øke, men jeg kan jo ikke la henne gå sulten heller... Det er ikke så sett dette her!

Men det har ihvertfall roet seg nå og vi har sluttet med grøt i melka. Brukte det bare 1ukes tid.. Nå er hun tilbake til det vanlige med 180ml og 5-6 flasker om dagen. Og det er veldig få ganger hun tømmer de helt, det pleier å være igjen mellom 90 og 30ml. Så tror bare hun hadde en enorm øke periode i stedenfor økedøgn. Hun har jo ikke hatt økedøgn enda så da kom nok alt på samme uke :p hehe.

Fortsetter hun bare å gå opp masse får vi begynnere litt vann her også
 
Ja, vet vekta kan øke, men jeg kan jo ikke la henne gå sulten heller... Det er ikke så sett dette her!

Men det har ihvertfall roet seg nå og vi har sluttet med grøt i melka. Brukte det bare 1ukes tid.. Nå er hun tilbake til det vanlige med 180ml og 5-6 flasker om dagen. Og det er veldig få ganger hun tømmer de helt, det pleier å være igjen mellom 90 og 30ml. Så tror bare hun hadde en enorm øke periode i stedenfor økedøgn. Hun har jo ikke hatt økedøgn enda så da kom nok alt på samme uke :p hehe.

Fortsetter hun bare å gå opp masse får vi begynnere litt vann her også

Ja. Er virkelig ikke lett med disse søte små. Jeg stresser kanskje litt for mye med det. Men når jeg var og vegte han når han ble 4 mnd så fikk jeg nesten så godt som beskjed om å slanke han allerede. (Men var ikke vår egentlige hs, så ikke sikker hu vi vanligvis har hadde sagt det samme) men føler jo selv at 1,5 liter mme til dagen er mye når dei sier helst ikke over 1 liter. Men jeg og nekter å sulte babyen min. Men viss litt vann før måltidet kan få han til å drikke litt mindre, men å føle seg mett så må jo det være bra tenker jeg. Er jo ikke noe jeg ville gjordt viss han drakk normale mengder og la normalt på seg. Skal vertfall ta alt dette opp med min hs på 5 mnd kontrollen om 2 uker :)
 
Back
Topp