Vekttap

HennieL

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Julikulene 2020
Smånissene 2022
Hvor mye vekttap tenker dere er bekymrings verdig?
Er gravid før første gang og er 14 uker på vei idag jeg har gått ned 8 kilo siden jeg ble gravid. Er fremdeles mye kvalm og sliter med å få i meg mat og ikke minst å beholde den, er det på tide å oppsøke legen eller er det innenfor normalen?
Var hos legen for 2 uker siden å legen virket ikke bekymret, men disse kveldstankene kan fort triggre angsten og bekymringene.

Så vidt jeg har forstått er det meste normalt tidlig i svangerskapet, du er vel der at vekta burde begynne og peke stabilt oppover snart tror jeg. Og så tror jeg det kommer an på hvordan utgangspunktet er. Legen min tok det veldig seriøst og startet opp med medisiner når jeg begynte og miste vekt tidlig pga kvalme, men det var fordi jeg ikke hadde noe å gå på fra før så vidt jeg forstod. Men dette blir jo bare synsing fra min side:rolleyes:

Skjønner uansett at du er bekymra, og er det noe alle nettsider jeg har lest på sier, er det at om man er veldig bekymra uansett hva, skal man ta kontakt med lege eller jordmor, så kanskje det kunne vært lurt?:)

Jeg har funnet ut at kvalmen blir verre hvis jeg spiser for sjeldent, kanskje du burde prøve og småspise gjennom dagen? Og eplejuice/bris-blanding gir jo en god del næringsstoffer og energi fremfor f.eks vann og hjelper veldig for min del på kvalmen iallefall!

Lykke til :Heartred

Så vidt jeg har forstått er det meste normalt tidlig i svangerskapet, du er vel der at vekta burde begynne og peke stabilt oppover snart tror jeg. Og så tror jeg det kommer an på hvordan utgangspunktet er. Legen min tok det veldig seriøst og startet opp med medisiner når jeg begynte og miste vekt tidlig pga kvalme, men det var fordi jeg ikke hadde noe å gå på fra før så vidt jeg forstod. Men dette blir jo bare synsing fra min side:rolleyes:

Skjønner uansett at du er bekymra, og er det noe alle nettsider jeg har lest på sier, er det at om man er veldig bekymra uansett hva, skal man ta kontakt med lege eller jordmor, så kanskje det kunne vært lurt?:)

Jeg har funnet ut at kvalmen blir verre hvis jeg spiser for sjeldent, kanskje du burde prøve og småspise gjennom dagen? Og eplejuice/bris-blanding gir jo en god del næringsstoffer og energi fremfor f.eks vann og hjelper veldig for min del på kvalmen iallefall!

Lykke til :Heartred

Tusen takk for raskt svar!! :)
Har heldigvis hatt litt å gå på, men nå begynner det å bli lite av det også. Så tror jeg blir å ta dit råd å ringe fagpersonell på mandagen :)

Er som regel ikke mer en 2-3 timer mellom hvert måltid jeg spiser igjennom dagen, oftere enn det tror jeg blir vanskelig å få til.
Har ikke prøver eplejuice enda, takk før tipset!! :D

Tusen takk for raskt svar!! :)
Har heldigvis hatt litt å gå på, men nå begynner det å bli lite av det også. Så tror jeg blir å ta dit råd å ringe fagpersonell på mandagen :)

Er som regel ikke mer en 2-3 timer mellom hvert måltid jeg spiser igjennom dagen, oftere enn det tror jeg blir vanskelig å få til.
Har ikke prøver eplejuice enda, takk før tipset!! :D

Tror det er en god idé og gjøre det til mandagen, uansett om de ikke bekymrer seg om vekttap er det jo flere ting som de kan prøve mot kvalmen så du får det litt bedre :Heartred

Men ja, halvt om halvt med eplejuice og bris original eller annen type ikke-smaksatt kullsyrevann - funker virkelig strålende for min del iallefall :happy119 2-3 timer uten mat eller drikke blir for lenge for meg for at magen ikke skal gjøre opprør, men når jeg sier småspising mener jeg virkelig småspising, typ en kjeks og et halvt glass eplejuice/bris f.eks.

Kan jo bare snakke ut i fra hva som hjelper meg, og det virker som det er veldig forskjellig hva som funker for hvem, men den bris/eplejuice-greia har jeg hørt fra mange, så håper den fungerer for deg også :Heartred

Er gravid før første gang og er 14 uker på vei idag jeg har gått ned 8 kilo siden jeg ble gravid. Er fremdeles mye kvalm og sliter med å få i meg mat og ikke minst å beholde den, er det på tide å oppsøke legen eller er det innenfor normalen?
Var hos legen for 2 uker siden å legen virket ikke bekymret, men disse kveldstankene kan fort triggre angsten og bekymringene.

Hei! :D
Jeg ville bare hoppe inn og si at jeg ligger (14+2) 4 kilo under der jeg var når jeg ble gravid. Jeg har dog hatt sterk kvalme og en runde med omgangssyken. Var hos jordmor og hun tok det med ro. Det viktigste er at jeg ikke skilte ut ketoner i urinen, for det er en indikasjon på at jeg får i meg for lite mat. Jeg hadde høy vekt inn i svangerskapet så har nok å ta av. Husk at babyen tar det den trenger fra mor, så det er mor som får konsekvensene (med mindre det er snakk om alvorlig underspising, da går det jo utover barn også). Jeg tenker du får ta det opp med lege/jordmor neste gang du skal dit så kanskje du blir beroliget :Heartred

Enig med de over.

Så har du brukt det som du kan gå på så er det greit å høre med lege eller noen andre, eventuelt starte på noe oppfølging :)

Jeg har mye å gå på + hyperemis så jeg bekymrer meg ikke på vekttap på -9kg nå rett før jeg bikker uke 16. Det som fikk meg lagt inn var hvordan kroppen tålte næringsmangelen og vekttapet, så er mer det du bør bekymre deg over tenker jeg :) Lykke til!

Jeg gikk ned 6kg fra uke 5 til 10. 56-50kg, så heller ikke så alt for mye å gå på. Fastlegen var ikke bekymret enda, men ville ikke jeg skulle mye lengre ned og ga meg derfor resept på kvalmestillende. Har nå blitt bedre, og gått opp 800gram :D

Sniker fra Mai.

I mitt første svangerskap kastet jeg opp daglig (hyperemesis) til uke 32, gikk da ned 9 kg,var jevnlig innom sykehus for oppvæsking, og fikk medisiner som hjalp i uke 32, så var 3 kg over startvekta mi ved fødsel og jenta var 3690 gram, så hun led ingen nød. Men ha jevn kontakt med fagpersonell (kommunejordmor vet ofte bedre enn fastlege er min erfaring).

I mitt 2 svangerskap vsr jeg dårlig frem til uke 20,så bedret det seg. La vel der på.meg 9 kg fra startvekt.

Nå i mitt 3. Svangerskap (denne gangen med tvillinger) er det litt mer som spiller inn siden det er to som skaø ha næring, var dårlig frem til uke 14, med to innleggelser og fikk da intravenøs væskebehandling hjemme også. Nå er jeg kommet til uke 21,fortsatt kvalm daglig går fortsatt på zofran kvalmestillende, men greier å få i meg mat og holde på den. Har gått opp 3 kg fra startvekt,så jeg er fornøyd, men jordmora skulle gjerne sett det var litt mer. Men gynekologen på sykehuset sier begge jentene i magen ligger på gjennomsnittet vektmessig,så ingen grunn til bekymring.

Så ta kontakt imorgen med kommunejordmor eller fastlege om du er usikker, sjekk ketoner i urinen, og gør på fagpersonell ♡

Tror det er en god idé og gjøre det til mandagen, uansett om de ikke bekymrer seg om vekttap er det jo flere ting som de kan prøve mot kvalmen så du får det litt bedre :Heartred

Men ja, halvt om halvt med eplejuice og bris original eller annen type ikke-smaksatt kullsyrevann - funker virkelig strålende for min del iallefall :happy119 2-3 timer uten mat eller drikke blir for lenge for meg for at magen ikke skal gjøre opprør, men når jeg sier småspising mener jeg virkelig småspising, typ en kjeks og et halvt glass eplejuice/bris f.eks.

Kan jo bare snakke ut i fra hva som hjelper meg, og det virker som det er veldig forskjellig hva som funker for hvem, men den bris/eplejuice-greia har jeg hørt fra mange, så håper den fungerer for deg også :Heartred

Skal ringe på Mandagen å høre med jordmor:)

Kan absolutt prøve å småspise mer og ha med litt ekstra på jobb ;) skal prøve eplejucie/bris tipset ditt senere i dag :D

Tusen takk for støtte og svar (:

Hei! :D
Jeg ville bare hoppe inn og si at jeg ligger (14+2) 4 kilo under der jeg var når jeg ble gravid. Jeg har dog hatt sterk kvalme og en runde med omgangssyken. Var hos jordmor og hun tok det med ro. Det viktigste er at jeg ikke skilte ut ketoner i urinen, for det er en indikasjon på at jeg får i meg for lite mat. Jeg hadde høy vekt inn i svangerskapet så har nok å ta av. Husk at babyen tar det den trenger fra mor, så det er mor som får konsekvensene (med mindre det er snakk om alvorlig underspising, da går det jo utover barn også). Jeg tenker du får ta det opp med lege/jordmor neste gang du skal dit så kanskje du blir beroliget :Heartred

Huffda, hørtes ikke ut som den beste starten med omgangssyke i tillegg! :O

Tenker jeg ringer jordmor i morgen om ikke annet for å få dempet angsten litt (:

Har også gåds ned mye i vekt, er 13 fullgådde uker og har til nå gådd ned 9 kg.. dette ligger mye i problemer med å få i meg mat og ekstremt mye kvalme :confused:
Legen har til nå ikke vært bekymret for baby, men han begynner å tenke litt på meg da det har gådd ut over hva jeg selv klarer å prestere i løpet av en dag..

Nå her jeg heldigvis litt å ta av selv og kjenner meg ikke så bekymret en så lenge :)

Skal jo også sies at første svangerskapet gikk jeg også ned, men da tilsammen 12 kg hele svangerskapet.. gutten kom ut helt vellskapt 3585 kg og 53 cm så selv om jeg lider litt har heldigvis baby det bra :love017

Men som flere over har skrevet, er man bekymret så er det bedre å få snakket med lege eller jordmor så får man litt faglig hjelp og kanskje får roet tankene litt :happy:

Jeg har gått ned ca 5 kg til nå. Mye kvalme og oppkast. Er ikke veldig tynn til vanlig så har litt å gå på heldigvis!

Back
Topp