vektstang

  • Trådstarter MaiSeptAugSkatt
  • Opprettet
M

MaiSeptAugSkatt

Guest
Jeg har lyst og kjøpe meg ei vektstang..har til nå bare brukt manualer...

Har sett litt på forskjellige nettbutikker..Men det er jo forskjellige størrelser på slike vektstenger(120cm, 150cm..180cm..220cm...) hvilken skal jeg velge? og hvor tunge/hvor mange skiver er "vanlig å ha til det?
Må man ha stativ også?

(Om det har noe og si så er jeg 167høy)
 
Jeg har lyst og kjøpe meg ei vektstang..har til nå bare brukt manualer...

Har sett litt på forskjellige nettbutikker..Men det er jo forskjellige størrelser på slike vektstenger(120cm, 150cm..180cm..220cm...) hvilken skal jeg velge? og hvor tunge/hvor mange skiver er "vanlig å ha til det?
Må man ha stativ også?

(Om det har noe og si så er jeg 167høy)

Standarden på olympiastang er hvertfall 20 kg, og gjetter over 2m.

Kommer litt ann på hva du tenker å bruke den til?

Om du tenker benkpress,utfall, biceps, militærpress ol. Ville jeg gått for en mindre stang med flere 2,5 og 5 kg vekter kanskje også noen 1 kgs.
Uten stativ.

Om du tenker øvelser som markløft, knebøy/ frontbøy ol. Ville jeg gått for olympiastang med stativ. Og vekter fra 5 - 10 -15 kg

Personlig ville jeg ha kjøpt 20 kgs stang og brukt denne til (evt.benkpress,) knebøy, utfall, markløft. Jeg ville hatt kanskje 6x5kg, 4x10kg og 4x15kg. Og evt noen 2,5 kgs -de er fine å bruke også uten vektstang.
Så ville jeg ha brukt manualene til de mindre muskelgruppene, jeg synes man trener de bedre med manualene enn vektstang uansett.
 
http://treningspartner.no/abilica/vektstang-200-cm-30-mm

her er og noe...men det er vel ikke den olympiastanga...hva er forskjellen på det?

beklager, men jeg har ingen peiling på slikt! ikke trent på treningssenter, og aldri prøvd å løfte ei vektstang....haha:p
Ser og at det står til hver vektstang jeg ser etter 25MM, 30MM osv... hva bør man ha?
 
Ja, tror alle er de "samme", det er sikkert bare brukt ulikt materiale(stål ol.) i de. Tykkelsen tror jeg hvilke vektskiver som passer, diameter på hullet. Så det må du se at stemmer når du velger vekter(Tviler at det er så stor forskjell på grep tykkelsen men det vet jeg ikke, har ikke opplevd det selv).
Fikk ikke opp bilde av stativet, men det hørtes "rett" ut med et sånn stativ. Det viktigste er at det greier å stå stødig med vekter på.

Er fantastisk med olympiastang, du har mulighet å løfte ordtlig tungt, og da kommer resultatene også raskere;)
En kombo med stang og løsvekter er et must. Og YouTube er super å bruke for å lære øvelsene riktig.
(Knebøy bør du ha noen sammen med deg, eller et speil)
Anbefaler å kjøpe hansker også, jeg fikk treler inni handa når jeg ikke brukte.

Må si jeg ble veldig overrasket over de fine prisene du har funnet frem, nesten så jeg må kjøpe selv:)
 
Den fra xxl har jeg, fornøyd, og jeg kjøpte de billigste vektskivene. De har to forskjellige typer, litt forskjell i pris. Vil du bruke litt penger anbefaler jeg også treningsbenk, betalte vel 1699 for min tror jeg. Kan du ta benkpress, skråbenk, diverse med beina, rygghev, og står den ut fra veggen kan du bruke den til knebøy. Veldig fornøyd med mitt iallfall. :)
 
takk for svar...blir nok den fra xxl siden den var så mye billigere;)
Men må vente til neste lønn, siden jeg skal ha benk og stativ også:D gleder meg :))
 
Back
Topp