Vektoppgang

Lykkedans

Flørter med forumet
Julemiraklene 2025
Hei.
Vet dette ofte er ett sårt tema og nå har det egentlig kommi litt der for meg :(

Jeg må jo ta glukosebelastningstesten pga bmi før svangerskapet fikk jeg beskjed om i går hos jordmor. Jeg hadde litt høy vekt da jeg slet med å gå ned igjen etter vi måtte avbryte i uke 21+2 i november 2024.

Når jeg ble gravid denne gangen så gikk jeg ned 3 kg i starten og har holdt meg helt stille egentlig bortsett fra at jeg nå har gått opp igjen de 3 kg jeg mista. Nå er jeg jo i uke 24+2. Spiser sunt og sliter både med å få i meg nok mat, itillegg får jeg egentlig ikke i meg noe godterier i det hele tatt da det byr meg ganske imot. Spiser relativt lite og kun det jeg må når jeg er sulten. Er veldig aktiv da jeg trener fotball 2 dager i uka + tur på minimum en time hver dag med hunden.
På timen hos jordmor i går ga jeg beskjed at jeg hadde gått opp 2 kg og fikk nesten inntrykk av at det var for mye:crybaby2

Jeg sliter med mat og vekt fra før da jeg er livredd for å få opp i vekt igjen. Før jeg ble gravid med henne vi mista veide jeg sånn ca 87 og skulle egentlig få hjelp til å gå ned da jeg gjorde alt riktig hjemme selv med turer, styrke og fotball.
Etter vi mista lå jeg på 92-93 kg og hata det.
Nå gikk jeg ned til 90 også er jeg nå oppe på 93-93 kg igjen.

Vet ikke om jordmor mente å få det til å virke sånn, men kjenner at jeg nå vil slite med å kunne kose meg innimellom fremover om det er følelsen jeg skal ha:(

Å gå opp 3 kg på 24+ uker synes ikke jeg er mye..
Nå har ikke jeg noe som helst faglig bakgrunn til å ha en profesjonell mening da..
Min jordmor sier jeg har en helt fin vektoppgang..
Jeg har gått opp ca 8 kg på 23 uker..
Nå var jeg ca 68kg da jeg ble gravid..

Å gå opp 3 kg på 24+ uker synes ikke jeg er mye..
Nå har ikke jeg noe som helst faglig bakgrunn til å ha en profesjonell mening da..
Min jordmor sier jeg har en helt fin vektoppgang..
Jeg har gått opp ca 8 kg på 23 uker..
Nå var jeg ca 68kg da jeg ble gravid..
Syns i utgangspunktet ikke det er mye selv egentlig, så langende jeg har tolka jordmor feil også

Uff, vi har da nok å bekymre oss for. Syns ikke det høres mye ut i det hele tatt nå som du er i uke 24, du er jo også fysisk aktiv og bevisst på kostholdet ditt. Syns heller du skulle fått en klapp på skulderen!
Selv har jeg gått opp 4-5 kg og er i uke 22, hadde normal BMI i utgangspunktet. Er spent på hva jordmor sier når jeg kommer til kontroll om to uker.

Uff, vi har da nok å bekymre oss for. Syns ikke det høres mye ut i det hele tatt nå som du er i uke 24, du er jo også fysisk aktiv og bevisst på kostholdet ditt. Syns heller du skulle fått en klapp på skulderen!
Selv har jeg gått opp 4-5 kg og er i uke 22, hadde normal BMI i utgangspunktet. Er spent på hva jordmor sier når jeg kommer til kontroll om to uker.
Takk❤️ Spent på neste kontroll time om 4 uker. Men tenkte å høre med Ahus når jeg skal dit på fredag

Jeg har selv gått opp 2 kg fra startvekt. Gikk ned 2 kg i starten også opp 4 kg. Var på kontroll i går 23+4 og da sa jordmor ingenting på vekta. Skjønner ikke hvordan man kan mene at 2 kg er mye :rolleyes: men som noen andre har sagt, jeg er ikke helsepersonell så vet jo ikke alt…

Veldig leit å høre om denne opplevelsen med jordmor og tankene om vekt, og jeg håper så inderlig at du har mistolket henne. Her har jeg gått opp 11 kilo og verken jordmor eller lege har kommentert det. Utgangspunktet mitt var 55 kilo. Håper du føler deg bedre etter hvert. Jeg syns du fortjener en stor klapp på skulderen for å holde deg aktiv og tross alt har gått opp svært lite :Heartpink

Som sagt håper jeg har misforstått jordmor får henne er veldig hyggelig egentlig ❤️ Ja, vekt for meg er veldig vanskelig og hadde endelig klart å slappe av nå i forhold til vektoppgang i svangerskapet nå helt til jeg følte det på en måte var feil i går :( Skal klare å komme tilbake til den gode følelsen, men det er hardt

Det var da ikke mye! Jeg gikk ikke ned i starten, men lå på samme vekt de første 15 ukene. Så gikk jeg opp 2 kg, og nå over sommeren er det ytterligere 4 kg. Så er på 6+ kg totalt og jeg er 23+3. Kjenner veldig på at jeg spiser en del, og mye snacks, så har en frykt for å gå opp mye. Syns de siste 4 kiloene kom veldig fort på. Var overvektig fra før..

Det var da ikke mye! Jeg gikk ikke ned i starten, men lå på samme vekt de første 15 ukene. Så gikk jeg opp 2 kg, og nå over sommeren er det ytterligere 4 kg. Så er på 6+ kg totalt og jeg er 23+3. Kjenner veldig på at jeg spiser en del, og mye snacks, så har en frykt for å gå opp mye. Syns de siste 4 kiloene kom veldig fort på. Var overvektig fra før..
Syns ikke det jeg heller og syns ikke du hadde gått opp så mye heller.

De hormonene som herjer i kroppen nå er jo ikke så enkle å styre heller.

Siden jeg var hos jordmor i juni ca 16uker ish, da lå jeg på ca samme jeg har gjort hele tiden. 106kg. Nå uke 22+5 så har jeg totalt gått opp 4kg! Jeg er sjokkert! I positiv forstand. :happy: jeg er ikke så opptatt av vekt, da jeg er gbp operert og kom aldri helt ned til "normal" før jeg blei gravid. Jeg var nesten sjokkert at jeg ikke var oppi i 10kg pluss. For jeg har kost meg i sommer, og har ingen restriksjoner for meg selv. Da blir det bare verre om jeg har det. Slutta og snuse og da jeg fant ut om graviditet, så litt ekstra snacks osv har det jo blitt.

Er så godt å høre flere som sier det er normalt og ikke mye❤️

Kroppene våre er jo helt fantastiske som lager små babyer❤️

Var hos jordmor i dag 24+6. Var veldig spent på evt reaksjon på vekten, da jeg nå er opp 8,5 kg fra start (og startet med BMI 27).
Jeg åpnet selv for at det kanskje var et problem osv. Men hun var ikke bekymret, var jo godt over halvveis nå. Skulle bare følge litt med selv og spise generelt sunt osv. :)

Jeg var også hos jordmor idag, og var spent i forhold til vektoppgangen på 7 kg siden start. Men hun spurte ikke om vekta engang :oops: symfysemålet over gjennomsnitt, men innenfor normalvariasjonene. Er jo 4.gangs, så.. Men vekta opptar meg litt kjenner jeg. Jeg spurte om jeg burde ta glukosetest, siden jeg har gjort det med de andre 3. Men hun sa at hun mente ikke det var noen indikasjon på at det var nødvendig. Jeg sa at jeg er jo overvektig ifht bmi, men hun sa at hun så på meg og ikke kunne se en risikofator for diabetes. Så, det var jo godt å høre.

Så herlige jordmødre❤️ Tenkte å ta opp vekta selv på neste kontroll. Spiser fremdeles lite, men det som kroppen trenger. Ser at vekta har gått op litt til, men totalen er jo ikke mer enn 3 kg nå og er 25+3 i dag.

Altså, jeg har gått opp 6,5 kg siden start, og jeg er bare 21+3 uker på vei. Har kun fått høre at det er kjempefint fra jordmor. 3 kg når du er over 25 uker på vei er jo ingenting. Husk at du får 50 prosent økt blodmengde, et helt nytt organ (morkaken), masse ekstra vev i brystene OG selvsagt et helt nytt menneske som en del av vekten din mens du er gravid.

Jeg tror at nettopp fordi du synes vekt er sårt at du har misforstått at de to kiloene var mye. Det er langt i fra mye, om noe er det veldig lite. Jordmødre noterer jo ting hele tiden og har vel bare påpekt høyt for seg selv at det er 2kg opp. Selv fikk jeg høre hun si til seg selv «fin vektoppgang» med 11kg+ og jeg synes selv det var mye.

Jeg tror at nettopp fordi du synes vekt er sårt at du har misforstått at de to kiloene var mye. Det er langt i fra mye, om noe er det veldig lite. Jordmødre noterer jo ting hele tiden og har vel bare påpekt høyt for seg selv at det er 2kg opp. Selv fikk jeg høre hun si til seg selv «fin vektoppgang» med 11kg+ og jeg synes selv det var mye.
Det er nettopp det jeg egentlig har begynt å lure på. Derfor skal jeg ta opp det med jordmor neste time jeg er der❤️

Nå har jeg lagt på meg 8 kg siden start og er i uke 28, syns det har skjedd mye de siste ukene egentlig. Spent på hva jeg ender opp med til slutt!

Back
Topp