Vektoppgang

Miripiri

Flørter med forumet
Beklager hvis denne tråden er en gjenganger, men jeg er litt bekymret for vekten. I mailen fra babyverden for en baby på tre uker, sto det at gj.snittlig vekt for gutter på tre uker er 4,5 kg. Syntes det hørtes mye ut. Min blir fire uker på torsdag, og veide 4,6 nå. Han veide 3840 ved fødsel. Synes det er vanskelig å lese av persentilene på nettet, er det noen som vet om dette er helt fin vektoppgang? Hvor mye har babyene deres gått opp siden fødsel?

De sier vel at 150-200 gram i uka er ca det de skal gå opp...? Men alle er jo så individuelle, så jeg synes dette er vanskelig.

Min veide 4010 g ved fødsel, og i går, 3 uker+1 dag veide han 4190 g.

Jeg tror det viktigste er at de følger sin egen vektkurve, og som Mammadrømmen sier er jo alle babyene individuelle, så hadde ikke sammenlignet så veldig! Min veide 4,2kg ved fødsel og veier nå 5,1kg:) 5 uker i morgen;)

Hjelpes, min har lagt på seg 2 kg på 4 uker. Nesten litt i det meste laget. Han spiser jo hele dagen. Prøver å begrense det litt og drøye mellom måltidene, men er ikke alltid så lett.

De sier vel at 150-200 gram i uka er ca det de skal gå opp...? Men alle er jo så individuelle, så jeg synes dette er vanskelig.

Min veide 4010 g ved fødsel, og i går, 3 uker+1 dag veide han 4190 g.

200-250 gram i uken sa mi jordmor. Veide gutten i går. 4,5 uke og 4920 gram. Hadde gått opp 640 gram på 2 uker siden sist han ble veid.

Det er greit med 150g i uka, men med morsmelk kan det ikke bli for mye. :) som nevnt over er det viktigste at de følger sin egen kurve. Så var babyen under gjennomsnittet ved fødselen trenger man ikke forvente at den ligger på gjennomsnittet videre heller. Jenta vår var et stykke under gjennomsnittet da hun ble født og er enda et hakk lavere nå (3715g ved 7 uker) men helsesøster er ikke stresset for det :)

Her veide han 3850 ved fødsel og i dag (5 uker) veide han 4530. Så lenge det går oppover er jeg ikke bekymret!

min gutt veide 3260g ved fødsel og etter 10 dager hadde han gått opp 160g og går enda oppåver!
skal veie han neste uke (3uker) så er ganske spent!
sist veiing var han da litt over 3400.. men regner ikke med at han ligger på gj.snittet på 4.5.. så lenge han legger på seg er jeg fornøyd :) husk at de regner gj.snitt fra mange.. så det er nok litt å gå på både under og over gj.snitt vekta :)

11 dager gammel hadde min baby kommet 120 gram over fødselsvekt. Er det bra? :-)

Min baby veide 3880 ved fødsel, 4005 når han var 12 dager og var 4330 18 dager gammel. Han legger på seg godt (kanskje i overkant ) og hs var fornøyd. Hs sa at ca 150 gr vektøkning per uke er bra, men at det er store variasjoner.

Det er bra ;) De skal ta igjen fødselsvekta innen de er 10-14 dager.
Så bra! :-)
Da har man noe næring i melken iallfall! :-)
Men synes det er litt rart at bilirubin fortsatt er litt høy...

Mellomstemann her veide 3400 ved fødsel og 7500 på 6-ukers kontrollen!! Det er nesten 600g i uka det. Fikk kun mm. Helsesøster sa det var helt ok :) ved 6 mnd veide han 12kg!! Siden har det stagnert litt, men han er fortsatt en stor gutt (3 år og 20kg), men ikke tjukk, bare stor :) så lenge han bare får mm ville jeg ikke vært bekymret. Det hører med til historien at han hadde kolikk og fikk rs-virus ved 6 uker - så fikk nok mye "trøste-pupp", men som sagt gikk det helt fint :)

Mellomstemann her veide 3400 ved fødsel og 7500 på 6-ukers kontrollen!! Det er nesten 600g i uka det. Fikk kun mm. Helsesøster sa det var helt ok :) ved 6 mnd veide han 12kg!! Siden har det stagnert litt, men han er fortsatt en stor gutt (3 år og 20kg), men ikke tjukk, bare stor :) så lenge han bare får mm ville jeg ikke vært bekymret. Det hører med til historien at han hadde kolikk og fikk rs-virus ved 6 uker - så fikk nok mye "trøste-pupp", men som sagt gikk det helt fint :)

Oi, det var mye!! Men de kan visst ikke gå opp for mye når de bare får morsmelk.

Jeg fikk veid idag også. Har nå gått opp nesten 200 gram på 2 dager!!! Hjelpes. Er ikke det litt mye. Bare morsmelk da. :-)
Det skal sies at han er tynn da. Men gleder meg til bollekinnene kommer! :-)

Jeg fikk veid idag også. Har nå gått opp nesten 200 gram på 2 dager!!! Hjelpes. Er ikke det litt mye. Bare morsmelk da. :-)
Det skal sies at han er tynn da. Men gleder meg til bollekinnene kommer! :-)

De legger på seg i rykk og napp med morsmelk, og når det er det eneste de får kan ikke vektoppgangen bli for stor!

Min veide 3580 ved fødsel, 3660 etter en uke og 4400 etter tre uker ;) så veldig spent på 6 ukerskontrollen :)

Her gikk han opp noe enormt i starten, men vektøkningen har flatet ut og han veide 5 kg nå ved 6-ukerskontrollen

Nesten 5 kg her, var 6 uker å 5 dager når han ble veid sist. Hs var fornøyd med den vekt oppgangen :)

Back
Topp