Vektoppgang

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Var på helsestasjonen i dag. Hadde 6-ukers legekontroll da legen ikke er der neste uke. Veide henne i samme slengen, oh man: 850g på 17 dager. 350g i snitt per uke!! Var litt bekymret (selv om jeg vet at alt er bra) fordi hun gulper HELE (fordømte) tiden. Var redd hun gulper for mye. Men tydeligvis så får hun mer enn nok.

Og da kommer selvsagt den dårlige samvittigheten. Er det fordi jeg spiser for mye snop at hun har lagt på seg så mye... Er jo sikkert ikke det, da jeg har lest at melka er "den samme", og et dårlig kosthold går utover mor ikke babyen.

Da jenta vår hadde gått opp over 300gram på ei uke var helsesøster strålende fornøyd og sa at så lenge det var pga morsmelk :) Tror du heller kan ha god samvittighet for å ha gjort en god ammejobb :)

Vår gikk jo opp 460 gr på en uke.. hehe.. tenkte å veie han til uka og se :-) men dobbelthaka og kulemagen tyder på at han får i seg nok fløte :-P

Vår lillegutt gikk opp 260g på fire dager, og var etter en uke over fødselsvekten sin. Han har et ekstremt stort sugebehov og det har endt i "sprut-Gulp". Vi hadde besøk av helsesøster idag og hun anbefalte oss å starte med smokk da han faktisk overspiste fordi han har så stort sugebehov. Så nå får han smokk når jeg merker han er "ferdig" med å spise:) og jeg merker allerede forskjell på om han vil sutte på smokk eller er sulten :) jeg tror ikke du trenger å ha dårlig samvittighet pga kosthold, det er sikkert bare du som lager mye melk også har du en matglad baby :)

Har nok ikke noe å si at de går opp så mye, det vil nok jevne swg ut :) men det er jo aldri feil å spise sunnere, verken for deg eller for baby:)

Min har gått opp 510g på 6 dager, og jeg spiser variert og sundt! Helsesøster var kjempefornøyd med hans vektoppgang

Vår lillegutt gikk opp 260g på fire dager, og var etter en uke over fødselsvekten sin. Han har et ekstremt stort sugebehov og det har endt i "sprut-Gulp". Vi hadde besøk av helsesøster idag og hun anbefalte oss å starte med smokk da han faktisk overspiste fordi han har så stort sugebehov. Så nå får han smokk når jeg merker han er "ferdig" med å spise:) og jeg merker allerede forskjell på om han vil sutte på smokk eller er sulten :) jeg tror ikke du trenger å ha dårlig samvittighet pga kosthold, det er sikkert bare du som lager mye melk også har du en matglad baby :)
Har en matglad en her også :p
Hvordan vet du at han er "ferdig"med og spise? Hvordan ser du det? :)

Har en matglad en her også :p
Hvordan vet du at han er "ferdig"med og spise? Hvordan ser du det? :)

Hehe det er ikke så lett! Men helsesøster sa til meg at når han gikk fra å spise "jevnt" til å spise med små pauser, da gikk han over til å spise den fete ettermelken, men at når det dabbet av etter det og bare ble småsutting kunne jeg prøve å bytte til smokk.. Har ikke helt dreisen på det ennå, men han spytter smokken ut om han fortsatt er sulten.. Og spy-gulpingen/overspisingen ga seg etter at vi begynte med smokk! :)

Da bekymrer jeg meg ikke mer over den saken:):)

Mellomstemann her doblet vekta si fra fødsel til 6 uker, fra 3400g til over 7 kg!! Det blir nesten 600g i uka det :) ved 6 mnd veide han over 12 kg- og alt bare på melk fra meg! Storesøster hadde normal vektloppgang, så unger er bare forskjellige. Nå er han 3 år og veier nesten 20kg, men er ikke tjukk - bare høy og kraftig bygd :)

180g opp siden torsdag her :) tiltross for bæsjostrofe rett før vi skulle reise :o

Last edited:
Hehe det er ikke så lett! Men helsesøster sa til meg at når han gikk fra å spise "jevnt" til å spise med små pauser, da gikk han over til å spise den fete ettermelken, men at når det dabbet av etter det og bare ble småsutting kunne jeg prøve å bytte til smokk.. Har ikke helt dreisen på det ennå, men han spytter smokken ut om han fortsatt er sulten.. Og spy-gulpingen/overspisingen ga seg etter at vi begynte med smokk! :)
Prøvde det samme her, men han vil ikke ha smokken uansett.. heldigvis ikke så ofte han spyr pga overspising

Back
Topp