Vektoppgang svangerskapet

Strikkefrøken

Betatt av forumet
Aprilspirene 2025
Hei!

Noen som vet når det begynner å bli bekymringsverdig med lite vektoppgang? Har prøvd å nevne flere ganger for jordmor/lege at jeg ikke har gått opp noe særlig i vekt men aldri fått noe tilbakemeldinger på det. Er nå i uke 18 og har gått opp 1 kg totalt hele svangerskapet. Regner jo med at det ikke er farlig enda siden ingen har kommentert men ikke så lett å finne gode svar når man googler :smiley-ashamed004

Tror det var helt likt for meg, og tok med en måned til å legge på meg 1 kg til, men etter DET begynte det å gå oppover.
Jeg var undervektig hele veien, så det var en del fokus på det, noen var veldig opptatt av det, noen slappet av fordi jeg bare er naturlig tynn, og babyen hadde det bra (og var t.o.m. stor).
Det er tidlig ennå! Er en oversikt her, men det er jo ikke noen fasit heller: https://nhi.no/familie/graviditet/s...angerskapet/normal-vektokning-i-svangerskapet
Jeg gikk opp kun 7-8 kg, gikk helt fint det, selv om jeg gjerne skulle ha gått opp mer :happy:

Hei!

Noen som vet når det begynner å bli bekymringsverdig med lite vektoppgang? Har prøvd å nevne flere ganger for jordmor/lege at jeg ikke har gått opp noe særlig i vekt men aldri fått noe tilbakemeldinger på det. Er nå i uke 18 og har gått opp 1 kg totalt hele svangerskapet. Regner jo med at det ikke er farlig enda siden ingen har kommentert men ikke så lett å finne gode svar når man googler :smiley-ashamed004
Kommer vel an på opprinnelig vekt og bmi. Dette er veldig individuelt.

Kommer vel an på opprinnelig vekt og bmi. Dette er veldig individuelt
Har BMI på 26 så er vel per definert som overvektig

Edit: Er vel mest småbekymra siden jeg ikke gikk opp noe i vekt sist hvor det endte i senabort. Sannsynligvis ingen sammenheng men lett å bekymre seg, spesielt når jeg nå nærmer meg ukene hvor alt skjedde :nailbiting:

Back
Topp