Vektoppgang - overvektig fra før

Juli17mars20

Blir kjent med forumet
Hei,
Er det andre enn meg som var overvektig før dere ble gravide? Jeg har bedt om ekstra oppfølging i svangerskapet grunnet min egen høye utgangsvekt. Er 30 uker på vei nå, og har så langt gått opp 4-5kg. SF-mål hos JM i dag var 29cm, så ligger helt innenfor normalen der. Siden jeg er førstegangs lurer jeg bare på hvor mye det er vanlig at man legger på seg de siste 10 ukene av svangerskapet? Jeg er anbefalt en vektoppgang på 5-9kg og håper det kan være innenfor rekkevidde.
Noen i samme situasjon som har noen erfaringer de vil dele?
Hvor mye har dere gått opp i vekt så langt?
 
Jeg har hittil gått opp 10 kg, og er 34+5. Forrige svangerskap gikk jeg opp all vekten kun de siste 10-12 ukene, ingenting før det, og da gikk jeg opp 20 kg :eek: Så håper virkelig jeg greier å stagge kiloene denne gangen, for trenger ikke å gå opp noe særlig mye mer.
 
Ang BMI så var jeg på grensen mellom "normal" og overvektig. Nå er jeg heeelt på viddene etter 20 kg pluss :(
 
Jeg har hittil gått opp 10 kg, og er 34+5. Forrige svangerskap gikk jeg opp all vekten kun de siste 10-12 ukene, ingenting før det, og da gikk jeg opp 20 kg :eek: Så håper virkelig jeg greier å stagge kiloene denne gangen, for trenger ikke å gå opp noe særlig mye mer.

Kan jeg bare spørre- var det noen spesiell grunn til at du gikk opp 20 kg de siste ukene? Dårlig kosthold eller bare sjukt mye vann i kroppen? [emoji33]
Jeg har hittentil gått opp 11 kg, er 32+0, og får jo litt panikk når du skriver d der.... for i mitt hodet så har jeg sagt at 20 kg totalt er ok [emoji33]
 
Litt forskjellig her.
Med nr 1, 10 kg
Nr 2, 19 kg.
Hitil med nr 3, 7 kg. Er i uke 32+
Tenker som så at så lenge man spiser normalt og ikke overdriver med søtsaker, går det fint. Evt er det tilbud om klinisk ernæringsfysiolog.
Men er nok sant, er den siste tiden kiloene kommer snikende
nyt det siste av svangerskapet!
 
Kan jeg bare spørre- var det noen spesiell grunn til at du gikk opp 20 kg de siste ukene? Dårlig kosthold eller bare sjukt mye vann i kroppen? [emoji33]
Jeg har hittentil gått opp 11 kg, er 32+0, og får jo litt panikk når du skriver d der.... for i mitt hodet så har jeg sagt at 20 kg totalt er ok [emoji33]
Hadde nok dårlig kosthold, men også enormt mye vann! Jeg hadde så mye vann i kroppen at du kunne se det på armene mine uten å ta på de.. Men å gå opp 20 kg i et svangerskap er ikke så forferdelig mye, da jeg var veldig slank i utgangspunktet. Men at alt kom samtidig, så sent, er jo veldig spesielt. Må nok ha gått ned i vekt i mellomtiden, slik at jeg var langt under startvekta før jeg begynte å øke på kiloene de siste tre mnd. Men veide meg ikke iløpet av de første seks mnd.

Jeg håper virkelig ikke jeg går opp like brått på slutten denne gangen, siden jeg var overvektig i utganspunktet nå.. Dey holder egentlig med det jeg har hittil
 
Jeg er ikke overvektig, men da jeg var 26+5 var jeg gått opp 10 kg. Jeg spiser ganske sunt og har ikke mye mer enn gravidmagen, så det var overraskende, men i følge jordmor helt normalt. Synes det høres veldig bra ut for din del da med den oppgangen du har hatt, selv om jeg ikke har greie på det. Uansett tenker jeg at man ikke bør bli "hysterisk" ifht vekttallet, men gjøre sitt beste for å spise sunt og være aktiv i den grad man klarer.
 
Jeg gikk ikke opp mange kg de siste ukene med storebror, men tror det varierer veldig. Selv var jeg heldig og fikk ikke mye vann i kroppen. Men det skal sies at jeg hadde gått opp mer enn nok tidligere i svangerskapet. Så endte på + 20kg ca
 
Hadde nok dårlig kosthold, men også enormt mye vann! Jeg hadde så mye vann i kroppen at du kunne se det på armene mine uten å ta på de.. Men å gå opp 20 kg i et svangerskap er ikke så forferdelig mye, da jeg var veldig slank i utgangspunktet. Men at alt kom samtidig, så sent, er jo veldig spesielt. Må nok ha gått ned i vekt i mellomtiden, slik at jeg var langt under startvekta før jeg begynte å øke på kiloene de siste tre mnd. Men veide meg ikke iløpet av de første seks mnd.

Jeg håper virkelig ikke jeg går opp like brått på slutten denne gangen, siden jeg var overvektig i utganspunktet nå.. Dey holder egentlig med det jeg har hittil

Takk for svar!
Jeg frykter at vannet kommer nå snart, ser antydningen! Jaja.... får fortsette å spise sunt og håpe på d beste! For jeg skal være ærlig å si at jeg hater å gå opp i vekt! Synes d er forferdelig å se tallene gå oppover uten at jeg spiser noe annet. Veit jo hvorfor jeg går opp, har fornuften i behold, men liker det overhodet ikke [emoji849][emoji57]
 
Takk for svar!
Jeg frykter at vannet kommer nå snart, ser antydningen! Jaja.... får fortsette å spise sunt og håpe på d beste! For jeg skal være ærlig å si at jeg hater å gå opp i vekt! Synes d er forferdelig å se tallene gå oppover uten at jeg spiser noe annet. Veit jo hvorfor jeg går opp, har fornuften i behold, men liker det overhodet ikke [emoji849][emoji57]
Ja jeg frykter også at vannet kommer snart, har såvidt sett litt antydning til ødem i føttene når jeg har gått med sandaler. Jeg klarer ikke å spise supersunt, har et helt vanlig kosthold, bortsett fra at det er mye sjokolade. Siden jeg enda sliter med kvalme iblant, og får mye oppstøt, så har jeg heller fokusert på å spise det jeg får ned enn det som er best for kroppen. Kan enda gå dager der jeg ikke spiser noe som helst før mannen lager et fristende måltid til kvelds :sorry:
 
Ei venninne av meg som fødte tidligere i år, hadde BMI på 36 da hun ble gravid. Hun var veldig lite aktiv i graviditeten, men ble mer påpasselig med kostholdet. Hun endte ut på +6 kg ifht startvekt, men slapp unna vann i kroppen og gikk ned 2kg de første månedene i svangerskapet. På tross av alle "dystre" spådommer fra leger og helsepersonell ang hennes BMI og risiko ved svangerskap, hadde hun er flott svangerskap uten en eneste plage og en lett og komplikasjonsfri fødsel. Hun utviklet aldri svangerskapsdiabetes, noe hun omtrent ble garantert å få av helsepersonell, og datteren hennes veide 4100g da hun ble født, enda de estimerte henne til 4,5- 5 kg. I dag ammer hun og koser seg, hun er blitt mer aktiv, og har gått ned 12 kg på fire mnd. Overvekt og graviditet trenger ikke bety tunge og kompliserte svangerskap og fødsler, ei heller mer overvekt i etterkant;)
 
Gått opp 4,3kg til nå 32+0[emoji85] jeg har fått svangerskapsdiabetes som er kun kostholdsregulert! SF mål ligger jeg litt over linja men følger kurven , lillegutt i magen ligger akkurat under normalen men følger kurven sin fint! Jeg er førstegangs Så vet ikke hvor mye mere jeg kommer til å gå opp i vekt [emoji85]
 
Ei venninne av meg som fødte tidligere i år, hadde BMI på 36 da hun ble gravid. Hun var veldig lite aktiv i graviditeten, men ble mer påpasselig med kostholdet. Hun endte ut på +6 kg ifht startvekt, men slapp unna vann i kroppen og gikk ned 2kg de første månedene i svangerskapet. På tross av alle "dystre" spådommer fra leger og helsepersonell ang hennes BMI og risiko ved svangerskap, hadde hun er flott svangerskap uten en eneste plage og en lett og komplikasjonsfri fødsel. Hun utviklet aldri svangerskapsdiabetes, noe hun omtrent ble garantert å få av helsepersonell, og datteren hennes veide 4100g da hun ble født, enda de estimerte henne til 4,5- 5 kg. I dag ammer hun og koser seg, hun er blitt mer aktiv, og har gått ned 12 kg på fire mnd. Overvekt og graviditet trenger ikke bety tunge og kompliserte svangerskap og fødsler, ei heller mer overvekt i etterkant;)
Herlig å høre [emoji106] Det blir fort forventet at man skal dra på seg det ene og det andre når man har en høy startvekt, eller at komplikasjoner skal oppstå. Jeg har heller ikke vært i nærheten av å utvikle svangerskapsdiabetes og har generelt hatt lite plager til nå (uke 30+3 i dag). Lillesnupp er estimert til å bli rundt 3600-3700g på sist kontroll, så det høres jo ganske vanlig ut. Håper og tror at siste del av svangerskapet også skal gå bra og at jeg slipper unna for mange ekstra kg. [emoji4]
 
Kjenner at vannet truer på i kroppen min nå. Plutselig hovner fingrene opp[emoji33] men foreløpig skjer det ingenting med vekta, noe som kanskje ikke er så bra da. Håper bare baby tar for seg det hun trenger på tross av det:)
 
Back
Topp