Vektnedgang

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Ok, nå er jeg nødt til å ta noen grep..! Til dere som har klart å komme igang med vektnedgang, hvordan klarte dere det, og hvilke grep gjorde dere først? Hvordan klarte dere å fortsette vektnedgangen?

Jeg har klart å komme igang noen ganger, og klarer da enten å holde det gående i 2-3 uker, eller å gå ned åtte kilo (tre ganger har jeg gått ned 8 kg, og så går jeg opp igjen!)

Jeg har tidligere kunnet spise akkurat hva jeg ville, uten å legge på meg, og har alltid spist mye sukker. Det endret seg plutselig, og før jeg visste ordet av det, etter tette svangerskap, hadde jeg gått opp 30 kg.. Jeg kjenner ikke igjen den personen jeg har blitt, jeg har smerter i rygg, nakke og hode pga overvekten, blir fort sliten, og jeg har lite energi og overskudd. Jeg kjenner at jeg er nødt til å gjøre noen tiltak, for å få bedre helse.

Blir takknemlig for alle tips og råd jeg kan få!

Jeg bruker periodisk faste som verktøy.

Viktigste er nok å finne ut hvorfor du går opp igjen?

Jeg bruker kaloritelling, fått meg noen overraskelser over innholdet i diverse matvarer :)
Jeg har tatt av meg 12kg siden begynnelsen av april med hjelp av dette, ikke ferdig med vektnedgang enda. Veide 85,4kg da jeg begynte, var nede i 73,4kg på fredag.

Jeg har fått bedre kosthold. Spiste følelsene mine tidligere for å si det slik, dyttet innpå hvis jeg var lei meg (noe jeg har vært mye særlig det siste året pga personlige forhold i familien). Det første jeg gjorde var å kutte snacks i ukedagene, koser meg litt i helga. Men i mer moderate mengder enn tidligere :)
Fyller på mer grønnsaker til middag enn tidligere, ikke like mye kjøtt/pasta f.eks.

Spiser fortsatt alle typer mat, men begrenser meg mer. Drikker mye vann :)

Har god erfaring med kaloritelling. Har gått ned 21 kg av ca 35 som jeg gikk opp i svangerskapet nå. Har stoppet opp litt nå i sommer. Prøver å fokusere på å ikke gå opp i ferien istedenfor. Min kropp responderer dessuten dårlig på karbohydrater, så jeg prøver å ligge lavt i karbohydrater til vanlig.
Har gått ned 35-40 kg to ganger før som dessverre har blitt ødelagt av svangerskap. Men det er ekstremt viktig å finne en livsstil man kan leve med. Går man tilbake til gamle vaner når man er ferdig med vektnedgangen vil man legge på seg uansett hvilken metode man bruker for å gå ned.

Man må for det første ha en langsiktig plan og ikke bare et ønske om å gå ned et visst antall kilo. Livsstilsendring rett og slett:)
Og når du igjen går ned de 8 kiloene, så fortsett i den gode tralten.
Jeg tror at man vet hvordan, men at det er vanskelig å huske på hvorfor

Telle kalorier Har funket for meg! Har en liten pause akkurat nå i sommer, så nå vedlikeholder jeg bare vekten. Men når ferien er over så er det tilbake til Max 1500kal om dagen

ett tips er å spise like mye salat/grønnsaker som resten av maten, altså halve tallerkenen skal være grønn

Kaloritelling er nok det beste for å finne ut hvor mye du får i deg iløpet av en dag og hvilke matvarer som er synderne.
Men jeg har også hatt god erfaring med periodisk faste. Om du vet ca. hvilke matvarer man bør holde seg unna, så er det å erstatte matvarer kanskje det enkleste.
Feks bytte ut salami med kalkunfilet/kokt skinke, droppe fløte i kaffen, sørge for 50% eller mer grønt til middagen, vannis istedenfor kremis, På den måten kan du implementere sunnere vaner litt uten å telle kalorier, men likevel vil de nye vanene inneholder færre kalorier enn de du får i deg i dag.

Viktigste for meg er å ikke være for ekstrem. Hvis jeg 100% kutter ut godteri så tenker jeg ikke på annet. Så jeg belønner alltid litt i helgene. Men alt med måte altså.

Ellers har jeg lagt om dietten. Spiser mindre mat per porsjon, byttet ut brød med knekkebrød, spiser gulrot som mellom måltid osv. Kiloene raste av når jeg fikk kontroll på maten.

Jeg bruker periodisk faste som verktøy.

Viktigste er nok å finne ut hvorfor du går opp igjen?
Hvor lang tid faster du? har gjort det selv for mange år siden. men husker ikke hvor lenge man burde faste. drikker du kaffe /te under fasten?

Jeg startet å telle kalorier, da fikk jeg en viss oversikt over hvot mye og hvilken mat jeg kunne spise ila en dag, etterhvert kuttet jeg ut appen, men fortsatte å spise mindre porsjoner og trengte ikke lenger like mye mat for å føle meg mett (eller ikke sulten lenger), prøver å unngå å spise meg skikkelig mett, men det hender en gang i blant. Har ikke kuttet ut sukker, men begrenser det litt. Tror det er viktig å ikke kutte ut alt en liker og er glad i. Da er det nok fort gjort å gå tilbake til gamle vaner.

Jeg drikker også nesten bare vann og tenker at hvis det er noen kalorier ekstra jeg vil ha i meg så er det heller en skillingsbolle en et glass jus/saft/brus eller hva som helt. Føler det er så unødvendig å drikke kalorier. Men det er meg da.. Håper du finner en vei som passer deg

Hvor lang tid faster du? har gjort det selv for mange år siden. men husker ikke hvor lenge man burde faste. drikker du kaffe /te under fasten?
Jeg faster alltid minst 16 timer, blir ofte mer. Jeg drikker verken kaffe eller te, men hadde jeg likt det hadde jeg nok drukket det uten tilsetning

Jeg faster alltid minst 16 timer, blir ofte mer. Jeg drikker verken kaffe eller te, men hadde jeg likt det hadde jeg nok drukket det uten tilsetning
Takk for svar :) Jeg tror nok jeg skal begynne med kcal telling igjen først. husker at faste også var effektivt.

Jeg har også hatt vektnedgang med å telle kalorier og spise ca 1500 hver dag.

I tillegg begynte jeg å løpe litt. Det finnes en rundtur nær hjemmet mitt som er 2,5 km lang. Jeg løp så langt jeg orket, gikk til jeg fikk pusten igjen og så løp jeg litt til.
Jeg gikk ned 15 kg og ble skikkelig sterk av det.

Desverre fikk jeg en samboer som er en skikkelig godtegris og la på meg alt igjen plus noe ekstra.
Så planen er å gå mye tur mens jeg er gravid, og så ta tak igjen når Minsten er født

Ok, nå er jeg nødt til å ta noen grep..! Til dere som har klart å komme igang med vektnedgang, hvordan klarte dere det, og hvilke grep gjorde dere først? Hvordan klarte dere å fortsette vektnedgangen?

Jeg har klart å komme igang noen ganger, og klarer da enten å holde det gående i 2-3 uker, eller å gå ned åtte kilo (tre ganger har jeg gått ned 8 kg, og så går jeg opp igjen!)

Jeg har tidligere kunnet spise akkurat hva jeg ville, uten å legge på meg, og har alltid spist mye sukker. Det endret seg plutselig, og før jeg visste ordet av det, etter tette svangerskap, hadde jeg gått opp 30 kg.. Jeg kjenner ikke igjen den personen jeg har blitt, jeg har smerter i rygg, nakke og hode pga overvekten, blir fort sliten, og jeg har lite energi og overskudd. Jeg kjenner at jeg er nødt til å gjøre noen tiltak, for å få bedre helse.

Blir takknemlig for alle tips og råd jeg kan få!
Har du en oversikt i hodet over hva du spiser i løpet av en uke? Hvis ikke, så ville jeg skrevet ned alt ala: brødskive med smør og leverpostei, to glass juice. Ikke kaloritelling, men bare oversikt. Kanskje ser du at du kan bytte ut et glass juice med vann, kanskje ikke ha godteri fredag og lørdag og dessert på søndag. Jeg ville i alle fall begynt med slike små, «enkle» steg. Da holder du mer enn 2-3 uker, men det tar jo selvsagt lenger tid.

Back
Topp