Vektkontroller/bytte av helsestasjon

Chris991

Andre møte med forumet
Noen som har erfaring med å ikke bruke helsestasjon men heller fastlege?
Er det slik at man MÅ bruke helsesøster for kontrollene?

Bor på en liten plass der det kun er en helsesøster, og vi går ikke overens.

Fikk en liten gutt 3 september, en uke før tiden, på 3200 gr, som gikk helt fint opp i vekt og var forbi fødselsvekt på dag 5 allerede. Men helsesøster er ikke fornøyd med vektoppgangen på 120 gr per uke etter det.

Hun synes ikke dette er nok, og vil at jeg skal komme innom hver 4 dag å veie, kjenner jeg blir superstresset førstegangsmor!!
Er dette normalt egentlig ??

Vurderer ikke ha noe med henne å gjøre, for jeg sliter meg ut med stress slik som hun holder på, men er som sagt en liten bygd og ikke så mange alternativ, så vil vite hva jeg har "rett" til før jeg havner i diskusjon med henne siden jeg ikke vet hva slags alternativer jeg har siden jeg ikke har gjort dette før

Misforstå meg rett, dersom han legger på seg for lite så vil jeg det beste for han naturligvis. Men han er en rolig gutt når han er våken, ligger å ser på omgivelsene, spiser godt og skriker lite. Tolker ikke det som en unge som får for lite mat i alle fall, da hadde han vel gitt uttrykk for at han var sulten?
 
Last edited:
Noen som har erfaring med å ikke bruke helsestasjon men heller fastlege?
Er det slik at man MÅ bruke helsesøster for kontrollene?

Bor på en liten plass der det kun er en helsesøster, og vi går ikke overens.

Fikk en liten gutt 3 september, en uke før tiden, på 3200 gr, som gikk helt fint opp i vekt og var forbi fødselsvekt på dag 5 allerede. Men helsesøster er ikke fornøyd med vektoppgangen på 120 gr per uke etter det.

Hun synes ikke dette er nok, og vil at jeg skal komme innom hver 4 dag å veie, kjenner jeg blir superstresset førstegangsmor!!
Er dette normalt egentlig ??

Vurderer ikke ha noe med henne å gjøre, for jeg sliter meg ut med stress slik som hun holder på, men er som sagt en liten bygd og ikke så mange alternativ, så vil vite hva jeg har "rett" til før jeg havner i diskusjon med henne siden jeg ikke vet hva slags alternativer jeg har siden jeg ikke har gjort dette før

Misforstå meg rett, dersom han legger på seg for lite så vil jeg det beste for han naturligvis. Men han er en rolig gutt når han er våken, ligger å ser på omgivelsene, spiser godt og skriker lite. Tolker ikke det som en unge som får for lite mat i alle fall, da hadde han vel gitt uttrykk for at han var sulten?

Jeg ville helt ærlig bare gjort som hun sier. De er litt strenge på det der, men trenger ikke å bety at noe er galt med baby.
 
Jeg ville helt ærlig bare gjort som hun sier. De er litt strenge på det der, men trenger ikke å bety at noe er galt med baby.

Gjør ikke noe å veie ofte, men tonen mellom meg og helsesøster fungerer ikke. Synes ikke at å veie hver 4 dag, registrere tall uten å fysisk se babyen eller meg for den saks skyld er rette måten å bli fulgt opp på. Må ringe inn vekta og da er det kun vekt vi går etter.

Kunne jo være noen hadde vært borti noe lignende.
Derfor jeg lurte på om noen har erfaring med å bytte til fastlegen istedenfor helsesøster?
 
Sniker fra august. Jeg har ingen erfaring med dette selv, men nå er vel helsestasjonen et frivillig tilbud slik jeg har forstått det. Så tror ikke du er forpliktet til å stille på veiingene. Men du kan kanskje høre om du kan få litt oftere time hos fastlegen for å veie? Når det er sagt kjenner jeg flere som har fått beskjed om å komme å veie ofte pga for liten vekst. Med første som kom utenfor koronatid var det forøvrig vanlig at vi veide en gang i uka på åpen helsestasjon det jeg bodde, så syns ikke hver fjerde dag er så ille. Det kan være stressende å ha et barn som ikke legger på seg nok ifølge skjemaet (og helsestasjonen er forpliktet til å følge skjemaet veldig slavisk), men det trenger ikke være noe galt likevel. Min første vokste for lite i hodemål ifølge skjemaet og ble sendt på sykehus for utreding, men over tid retta det seg selv, så var ikke noe galt i det hele tatt. Fant selv ut at hodeveksten liknet min egen da jeg var liten. Men greit å følge med med litt hyppig veiing dersom baby faktisk får for lite melk. Man vil da ofte også se det på lav lengdevekst i tillegg.
 
Gjør ikke noe å veie ofte, men tonen mellom meg og helsesøster fungerer ikke. Synes ikke at å veie hver 4 dag, registrere tall uten å fysisk se babyen eller meg for den saks skyld er rette måten å bli fulgt opp på. Må ringe inn vekta og da er det kun vekt vi går etter.

Kunne jo være noen hadde vært borti noe lignende.
Derfor jeg lurte på om noen har erfaring med å bytte til fastlegen istedenfor helsesøster?
Jeg har erfaring med å ikke tåle trynet på fastlegen min, også plutselig snudde det hele og nå liker jeg henne ganske godt. Vet ikke helt hva som skjedde. Noen ganger er kjemien veldig off mellom mennesker. Vil tro at hvis du snakker med legen din om det så ordner det seg sikkert.
 
Tror vanlig vektoppgang er over 150g i uke som jeg skjønner det så derfor de stresser litt vil jeg tro. Men noen barn legger jo på seg lite, så vil tro du bare må bite tenna sammen til de finner ut at barnet ditt bare legger på seg litt mindre eller du blir henvist videre. Helsestasjonen er frivillig, meen noen er kjappe med å rapportere videre vanskelig mor som ikke tar barnets helse på alvor, så ville ikke brytt planan med de før du har plan med noen andre værtfall.

Etterhvert når de ser at barnet vokser og utvikler seg normalt på lengde og psykisk vil de vel roe seg. Du kan jo ta en samtale til fastlege om den har mulighet, men om ikke bare bit tenna sammen og prøv å tenk at de vil bare det beste for barnet ditt :)
 
Tror vanlig vektoppgang er over 150g i uke som jeg skjønner det så derfor de stresser litt vil jeg tro. Men noen barn legger jo på seg lite, så vil tro du bare må bite tenna sammen til de finner ut at barnet ditt bare legger på seg litt mindre eller du blir henvist videre. Helsestasjonen er frivillig, meen noen er kjappe med å rapportere videre vanskelig mor som ikke tar barnets helse på alvor, så ville ikke brytt planan med de før du har plan med noen andre værtfall.

Etterhvert når de ser at barnet vokser og utvikler seg normalt på lengde og psykisk vil de vel roe seg. Du kan jo ta en samtale til fastlege om den har mulighet, men om ikke bare bit tenna sammen og prøv å tenk at de vil bare det beste for barnet ditt :)


Planen var å bruke legen istedenfor helsesøster, vil jo naturligvis det beste for babyen min.

Jeg endte opp med å ta en tur til helsesøster i nabokommunen (dær han er født og hadde barseloppholdet), de synes ikke det var noe å reagere på siden ungen har det helt perfekt i våken tilstand, rolig og observerer omgivelsene, lager masse godlyder osv osv. Pluss at verken mor eller farer spesielt store, såvimåtteikke stresse så mye med 120 iuka. Så ble nå anbefalt å snakke med helsesøster og evt bare bytte til fastlege dersom jeg følte det ikke hjalp.

Så da får i se hva som skjer, Ungen var de værtfall ikke bekymret for!
 
Back
Topp