Vektestimering

CocaCola

Blir kjent med forumet
Trenger litt hjelp fra dere.9 september var jeg på sykehuset og da var jeg 28+4 og fikk estimert at babyen veier 1230 g. Det synes de var litt lite så fikk tilvekstkontroll 22.septemeber da var jeg 30+3 og babyen ble estimert til 1670 g. Vi var kjempefornøyd med økningen de siste 2 ukene. Men nå var vi og tok 3d igår. Jordmoren estimerte da babyen til å veie 1715 g. Det jeg ikke skjønner at hvordan kan det være mulig at babyen kun har lagt på seg 45 g iløpet av 11 dager.
 
Det er alltid +/- 10% feilmargin begge veier. Nøyaktige mål er rett og slett ikke mulig å ta. Selv ikke om samme person gjør det flere ganger. Det blir bare et estimat uansett. Men så lenge det ikke er store avvik (oppmot 20%) på normalen så regner de med at alt går greit.
Men får du feks beskjed senere at magen ikke vokser og de gjør ny estimering og de da finner store avvik kan du bli satt i gang fordi babyen ikke utvikler seg godt nok.

Ga det mening?
 
Takk for svar!

Jeg prøver jo å forstå at det ikke er helt nøyaktig. Men at vekta nesten skal være samme med 11 dagers forskjell gjør meg bekymret.
 
Vi får håpe at det bare er feilmåling. Men du burde absoutt få mer oppfølging.
 
Vi var på ultralyd uke 28 og baby ble estimert til 1347 g og så var vi på ny ultralyd uke 31 og baby ble estimert til 1950 g. Veldig fornøyd med økningen og baby ligge ca 6% over gjennomsittet ;) matglad gutt ;)
 
Dette er ikke noe som gjøres med alle? Hvis alt ser normalt ut på vanlige timer hos jordmor og lege?
 
Var på vekstestimering på fredag og var da 33+6 på vei og baby ble estimert til og være 2700 gram! Vet bare at det er over gjennomsnitt men ikke hvor mye? Noen andre som vet?
 
Var på vekstestimering på fredag og var da 33+6 på vei og baby ble estimert til og være 2700 gram! Vet bare at det er over gjennomsnitt men ikke hvor mye? Noen andre som vet?


Wooow i følge appen er gjennomsnittet i uke 33 2,3kg!
Min ble født i uke 37+4 og var 2820g og han var ikke mye under gjennomsnitte. :p
 
Jeg har ikke vært på vekstestimering denne graviditeten, men har vært det med mine to andre barn. De har bommet veldig... Førstemann ble estimert til å skulle bli 4000 g ved termin, hun var 3060 - født til termin. Andremann ble estimert til å skulle bli 4800 - født 3970 til termin. De har bommet m nesten en kg på begge to, så det er tydeligvis ikke så lett å spå
 
Jeg har blitt estimert de tre andre graviditetene og alle har stemt, fått 4 kilos babyer så at han her runder 4 tallet tviler jeg ikke på ! Har også fått beskjed om at jeg har svangerskapsdiabetes! Lurer sånn på hvor mye persentil han ligger over ska tilbake om 4 uker, vet at de kan bomme til eller fra men tror faktisk han er det
 
Var på vekstestimering på fredag og var da 33+6 på vei og baby ble estimert til og være 2700 gram! Vet bare at det er over gjennomsnitt men ikke hvor mye? Noen andre som vet?

Om jeg regner riktig så blir vel det ca + 14 % ?

Jenta mi veide 2870 gram da hun ble født i uke 41+0. Ble estimert til 3200 gram og - 11% dagen før, men var vel nærmere - 20%.

Spent på lillebror. Skal på ulkontroll til fredag, da er jeg 35+0. Tror ikke han er så stor han heller.
 
Var på vekstestimering på fredag og var da 33+6 på vei og baby ble estimert til og være 2700 gram! Vet bare at det er over gjennomsnitt men ikke hvor mye? Noen andre som vet?

Jeg var forrige mandag og var da 33+2. Han veide da ca 2100 ifølge estimeringen. Det var 3% over men altså innenfor normalen i alle fall:)
 
Var på vekstestimering på fredag og var da 33+6 på vei og baby ble estimert til og være 2700 gram! Vet bare at det er over gjennomsnitt men ikke hvor mye? Noen andre som vet?

Ganske lik som min da! :) Jeg er 34+0 og vektestimering var 2700-2800. Blir nok ingen små babyer, men så lenge de er velproporsjonerte gjør det vel ingenting ;)
 
Ganske lik som min da! :) Jeg er 34+0 og vektestimering var 2700-2800. Blir nok ingen små babyer, men så lenge de er velproporsjonerte gjør det vel ingenting ;)
Ja jeg har ingen problem med størrelsen :) født 3 ganger før så regner med han kommer seg ut! Men med tanke på svangerskap diabetesen så var det ikke bra for baby sa de men føler at alt er fint så får bare slå meg til ro med det :)
 
Ja jeg har ingen problem med størrelsen :) født 3 ganger før så regner med han kommer seg ut! Men med tanke på svangerskap diabetesen så var det ikke bra for baby sa de men føler at alt er fint så får bare slå meg til ro med det :)

OK, har ikke vært borti det med svangerskapdiabetes. Men sa de at det var et "problem" altså? Fikk ikke noe inntrykk av det selv. Jeg er ingen liten person selv, og samboer er nesten 2 meter høy og ble tatt med keisersnitt, så jeg har liksom ikke forventet en liten baby. Sa de noe om hva estimat da kan bli til fødsel? 4 kilo liksom?
 
OK, har ikke vært borti det med svangerskapdiabetes. Men sa de at det var et "problem" altså? Fikk ikke noe inntrykk av det selv. Jeg er ingen liten person selv, og samboer er nesten 2 meter høy og ble tatt med keisersnitt, så jeg har liksom ikke forventet en liten baby. Sa de noe om hva estimat da kan bli til fødsel? 4 kilo liksom?
De sa bare at han kom til og bli over 4 kg, fødte tredje ifjor og han var 3925 gram 9 dager før termin, ble da satt igang, er 157 høy og sambo 173 så vi ikke så store men har godt bekken til en størrelse på 4 kg:) andre mann var 4,1 på termin :) hmm blir ikke klok på dette, men syns 2,7 hørtes så stort ut for og være 34 uker men nå er jeg snart 35 uker og da er han jo nesten 3 kg
 
De sa bare at han kom til og bli over 4 kg, fødte tredje ifjor og han var 3925 gram 9 dager før termin, ble da satt igang, er 157 høy og sambo 173 så vi ikke så store men har godt bekken til en størrelse på 4 kg:) andre mann var 4,1 på termin :) hmm blir ikke klok på dette, men syns 2,7 hørtes så stort ut for og være 34 uker men nå er jeg snart 35 uker og da er han jo nesten 3 kg

Hm.. siden min veide 2,7-2,8 i uke 34!blir vel ikke han noe mindre.. Synes over 4 kg høres mye ut, hadde ikke egentlig regnet med det. Lurer på hvordan de greier å estimere fremover..
 
Sniker: disse små vokser litt i rykk og napp også. Men det viktigste i dette tilfellet er at når 2 forskjellige personer måler, så vil det alltid bli avvik. Ingen måler helt likt :) Derfor er det anbefalt at slike målinger gjøres av samme person. Kan også trøste deg med at vekten på babyen din er veldig fin, og helt innafor :) Jeg fødte en som lå -38,5% på kurva, og de ble ikke bekymret før hun bikket -20% og de så at det stagnerte :) Hun veide 1600 g i uke 34+5. Pust og slapp av, de vil følge deg opp veldig tett om de blir bekymret :) Men tallene du oppgir her, er ikke så bekymringsverdig :)
 
Jeg er ikke bekymret! Ska tilbake om 4 uker og vet at jeg blir satt igang en uke eller to før termin uansett så derfor har ikke vekten noe og si for meg! Var bare nysgjerrig på persentilen om noe ønske visste det! Som sakt har jeg fått store babyer før og har ikke problem med det
 
Back
Topp