Vekten...

CathrinePernille

Flørter med forumet
Jeg sliter med at jeg legger på meg, ikke fysisk, men psykisk. Jeg kjenner at jeg har store problemer med det å legge på meg. Det høres fryktelig ut, jeg hører jo det selv og jeg tør ikke si det noen av venninnene mine. Selv om dette er tredjemann og jeg vet at jeg kommer til å legge på meg så driver jeg og planlegger allerede nå hvordan jeg skal bli kvitt den igjen, jeg planlegger halvmarathon, skarverennet og syvfjellstur (i Bergen) til neste år.

Grunnen er at jeg har alltid trent, og nå kan jeg jo ikke pumpe tunge vekter for å trene lår, rumpe eller mage. Jeg har bekkenløsning og kjenner det godt på venstresiden i lysken når jeg trener, så alt må jo være moderat. 

Jeg vet at det kan være et minefelt å bevege seg i og kanskje litt tabu emne, men jeg kan ikke være den eneste som synes det er vanskelig å legge på seg og moderere treningen.

Jeg skjønner akkurat hvordan du tenker.... Har det på samme måte sånn tankemessig:)

I tenårene, fra type 12-15 år så var jeg lubben, jeg var ikke kjempe stor, men nok til at andre barn mobbet meg for det. Etter konfirmasjonen så strakk jeg meg til hele 173 cm og ble slank og fin som en sunn jente skal være!

Når jeg var i begynnelsen av 20 årene og frem til nå har vekten vært rundt den samme og andre vil nok betegne meg som ganske tynn. Jeg har aldri slanket meg, men jeg har vært veldig påpasselig siden 20 årene! Livredd for å bli lubben igjen!

Så da var jeg på samme plassen igjen da, livredd for å legge på meg! Jeg haaaaater at buksene begynner å stramme rundt bena! Magen skjønner jo jeg og at jeg ikke kan hindre, hehe:)

Men jeg hater dette, virkelig!! og jeg bare gleder meg til jeg kan få kroppen min tilbake! Jeg er i uke 21 og har gått opp 4 kg til nå så det er vel ikke så ille foreløpig, men huff:)

Jeg hater det selv jeg! Har ikke gått opp mer enn 5kg, men føler meg som en flodhest og klikker innvendig når noen sier "hei tjukka" eller "jeg synes du har lagt på deg jeg"... 

Tror det er normalt... 

Dere får trøste dere med at om dere går opp 12 kg for eksempel, så er det ikke 12 kg fett som må vekk etter fødsel...
Statistikken fra min gravidbok er som følger:
- 3-4 kg baby
- 0,7 kg morkake
- 1 kg fostervann
- 1,5 økt blod + væske
- 2,5 vannansamling
- 0,5 kg ekstra brystvev
- 1 kg livmor
- 2,5 kg ekstra fett hos mor

Totalt ca 12-13 kg...

Dere får trøste dere med at om dere går opp 12 kg for eksempel, så er det ikke 12 kg fett som må vekk etter fødsel...
- 3-4 kg baby
- 0,7 kg morkake
- 1 kg fostervann
- 1,5 økt blod + væske
- 2,5 vannansamling
- 0,5 kg ekstra brystvev
- 1 kg livmor

Totalt ca 12-13 kg...

- 3-4 kg baby
- 0,7 kg morkake
- 1 kg fostervann
- 1,5 økt blod + væske
- 2,5 vannansamling
- 0,5 kg ekstra brystvev
- 1 kg livmor

Totalt ca 12-13 kg...

- 3-4 kg baby
- 0,7 kg morkake
- 1 kg fostervann
- 1,5 økt blod + væske
- 2,5 vannansamling
- 0,5 kg ekstra brystvev
- 1 kg livmor

Totalt ca 12-13 kg...

- 3-4 kg baby
- 0,7 kg morkake
- 1 kg fostervann
- 1,5 økt blod + væske
- 2,5 vannansamling
- 0,5 kg ekstra brystvev
- 1 kg livmor

Totalt ca 12-13 kg...

- 3-4 kg baby
- 0,7 kg morkake
- 1 kg fostervann
- 1,5 økt blod + væske
- 2,5 vannansamling
- 0,5 kg ekstra brystvev
- 1 kg livmor

Totalt ca 12-13 kg...

- 3-4 kg baby
- 0,7 kg morkake
- 1 kg fostervann
- 1,5 økt blod + væske
- 2,5 vannansamling
- 0,5 kg ekstra brystvev
- 1 kg livmor

Totalt ca 12-13 kg...

Jeg har en enda mer detaljert liste over hva man legger på seg Av under graviditeten, men den er på laptopen hjemme. Kan godt legge den t sammen med en oversikt over hva sm er anbefalt for en normalisering person å legge på seg til hvilken uke. Den bruker jeg flittig fordi jeg sliter med vekten og psyken angående det etter mange mange år med spiseforstyrrelse. Jeg er forsåvidt frisk igjen, jeg er ikke like vektfokusert, men jeg ser alltid i speilet at jeg godt kunne vært hakket slankere. Nå har jeg lagt på meg tre kg, men jeg tror jeg har gått ned litt av det ekstra fettet eg hadde før jeg ble gravid. Barnet var perfekt størrelse ved ultralyd, så så lenge barnet har det bra og jordmor ikke blir bekymret for at jeg kanskje ikke legger på meg så mye, så er jeg fornøyd. Tenker kun på det som er inni meg nå, men jeg drømmer også om en fantastisk kropp laget av barnevognturer, trappegåing opp i femte etasje og amming på høyt nivå :)

Endelig hjemme til skikkelig PC i stedetfor iPad! Her er to fine lister!

Gjennomsnittlig vektoppgang fra uke 10:
Uke 10 - 3 kg
Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg
Uke 23 - 7,2 kg
Uke 25 - 8,2 kg
Uke 27 - 9,3 kg
Uke 30 - 10,3 kg
Uke 33 - 11,3 kg
Uke 35 - 12,2 kg
Uke 37 - 13 kg
Uke 40 - 14 kg

Gjennomsnittlig hva denne vekten er:
- baby: 3500 gram
- morkake: 650 gram
- fostervann: 800 gram
- livmor: 970 gram
- økning i brystvev: 405 gram
- økt blodvolum: 1250 gram
- veskeansamling: 1300 gram
- ekstra fettvev: 3200 gram
Totalt: 12.075 gram

Forstår hvordan du har det. Jeg har fått bekkenløsning og det satte meg litt ut av spill sist også. Vet at det å legge på seg er en del av sv.skapet, men liker det ikke. Men man får vel bare prøve å være positivt bevisst de ting man kan gjøre noe med :)

jeg tenker også endel på det. gått opp 4 kg nå. trøster meg med at det gikk lett av sist. jeg gikk opp 24 kg og alt og mere til var borte på tre mnd. amming krever mye energi

Jeg har gått opp tre kg totalt. Har veid det samme siden uke 14 tror jeg. Magen har jo blitt veldig stor, så jeg tror nok jeg har lagt på meg mer babygreier, men at jeg gjerne har gått ned litt av fettlageret jeg hadde før jeg ble gravid. Da var jeg ca 8 kg for tung etter min egen mening. Jeg har veid alt fra 53 til over 100 i "ferdigvokst" tilstand, så jeg vet hvor jeg ser finest ut :)

Du er ikke alene. Jeg har hatt spiseforstyrrelse som yngre, og merker at denne kommer tilbake i svangerskap. Har fått hjelp av en ernæringsfysiolog til å sette opp en matplan som jeg må følge, og da tar jeg bort mitt eget behov for kontroll - ansvaret ligger hos en annen.

Ellers har jeg valgt svømming som treningsform, og det er deilig.

Du er absolutt ikke alene... Her har jeg gått opp ca 3kg hittil men jeg hadde ca 10kg igjen fra lillegutt. Hadde håp oom være mer aktiv i dette svangerskapet men bekkenløsningen kom like fort denne gangen. Håper bare det forsvinner fortere, for med lillegutt så hadde jeg vondt i bekkenet i 6mnd etter fødsel. (så hadde ca 3 mnd uten vondt før jeg ble gravid igjen)
Planen min er å begynne å trene igjen 1. august og håper virkelig ikke at bekkenet ødelegger for den planen! For vet jo at det kommer til å bli noen flere kilo før sommeren...

Back
Topp