Vekta...

Febbis

Gift med forumet
Jeg var på kontroll her om dagen og jeg har lagt på meg 10 kg. Jordmora skrøt masse av meg og jeg hadde vært kjempeflink osv.... Synes det er litt dumt og da, er ikke rart mange har angst for å legge på seg under svangerskap. Sist la jeg på meg 25+, og fikk da veldig følelsen av at jeg hadde vært sløv og at dette ikke var bra i det hele tatt. Husker jeg var kjempeflau og følte meg dum når jeg var på kontroll.
Flere som føler det er press på gravide om å ikke legge på seg mer enn akkurat det nødvendige???

Ja. Jeg føler press ang. vekta...
Har vært veldig flink (syns jeg) og lagt på meg 14 kg til nå. (er 37 uker)
Men begynner å bli litt redd for at jeg skal legge på meg mange kg nå de siste ukene...

Sist la jeg på meg 17 kg og følte ikke noe pes fra JM, sikkert mye forskjell på hvem man går til..

Har heller ikke fått noe "skryt" av at jeg til nå 35 uker bare har lagt på meg 9 kg[:)]

Uansett så synes jeg at du er heldig denne gangen, at du ikke har gått så mye opp! Vet nå egentlig ikke hvorvidt man klarer å styre helt og holdent vekta når man er gravid, det er så mye som skjer og kroppen er så rar. Tror det er forskjellig fra person til person hvor sterk man er til å stå imot eksempelvis lyster, og eks om man er kvalm og har mange andre plager er det siste man tenker på er hva man spiser, bare at man får i seg noe.

ved forrige svangerskap la jeg på meg 10 kg totalt...
og denne gangen har jeg lagt på meg 12 kg så langt...er i uke 38 i morgen....
verken lege eller jm maser på vekta mi...jm sier faktisk at det er veldig bra[:)]

så varierer nok veldig på hvilken jm man har..'

har heller ikke vært snakk om bmi hos jm....noe jeg syns er veldig bra!!!!!!!

Jeg føler egentlig ikke noe press noen veier. Jeg har lagt på meg 17kg (sist jeg veide) og har bare fått skryt og høre at det er heeeelt noermalt både fra lege og jordmor. Men jeg hadde en BMI på 16-17 før jeg ble gravid så det var kanskje nødvendig[8D]
Jeg har jo lagt på meg jevnt hele tiden også da. Tror vektkurven er like jevn som sf-kurven, det er jo værre hvis man gjør et vekthopp...[:D]

Forrige gang la jeg på meg 18 kilo. Legen min syntes det bare var fint og normalt. Veide bare 54 kg når jeg blei gravid den gangen.
Hittil har jeg lagt på meg 14 kg.. Har ikke fått noen kommentarer fra hverken legen min eller JM.

Har lagt på meg omtrent 20 kg og er 35+6, men så har jeg maaasser av plass å fordele vekta på med 1.78moh[8D]
Jordmora har skrytt mye av meg og sagt at det vises ikke på meg, så hun lurer på hvor den vekta er hen[;)]
Tror selv det er veldig individuelt fra person til person hvor mye mang legger på seg eller ei [:)]

Jeg var skeptisk for la på meg 20 kg sist. Hadde en jm som var super sist og nevnte heller ikke noe spes ved det. Jeg fikk endel vann i kroppen på slutten da jeg gikk gravid over sommeren.
Denne gangen startet første jm kontroll med å sjekke BMI min. Noe jeg ikke stoler på pga bentettheten og muskler spiller jo også inn på vekta. Uansett lå jeg jo i normalen og det visste jeg. Har derimot en venninne som er veldig opptatt av dette og hadde fått spadern av denne jm. Nå har jeg lagt på meg 14 kg i uke 36, og forventer jo å gå opp endel mer. Irriterer meg når helsepersonell ikke kan se helhet og andre faktorer rundt vekt. Ikke la dere presse jenter. Om dere har et nogenlunde greit kosthold (må skeie litt ut i graviditet[;)]), så vær stolte av vekten deres!![:D]

ORIGINAL: tuttrun

Ja. Jeg føler press ang. vekta...
Har vært veldig flink (syns jeg) og lagt på meg 14 kg til nå. (er 37 uker)
Men begynner å bli litt redd for at jeg skal legge på meg mange kg nå de siste ukene...

Samme her. Er på rundt 12 nå, og innenfor "normalen", men har fått vanvittige mengder vann i kroppen i det siste.. Så føler lissom jeg skylder på det.. For nå begynner jeg å legge på meg mer.. puh

Jeg tror jeg legger mer press på meg selv enn JM gjør.
Hun sier at jeg ikke skal bry meg kiloene for de forsvinner, og så lenge jeg spiser sunt kan eg ta imot hver kg.
Er 34 uker og lagt på meg 14 kg, og er redd det kommer mange nå på slutten.
Legen min sier at opp til 15 kg er normalt, men at alt over det bør unngås... Så det liker jeg ikke, siden jeg garantert går over det i løpet av de neste 6 ukene.

ORIGINAL: Moffe

Jeg tror jeg legger mer press på meg selv enn JM gjør.
Hun sier at jeg ikke skal bry meg kiloene for de forsvinner, og så lenge jeg spiser sunt kan eg ta imot hver kg.
Er 34 uker og lagt på meg 14 kg, og er redd det kommer mange nå på slutten.
Legen min sier at opp til 15 kg er normalt, men at alt over det bør unngås... Så det liker jeg ikke, siden jeg garantert går over det i løpet av de neste 6 ukene.

Da betyr jo det at jeg er ikke er normal lengre da, siden jeg har lagt på meg 20 kg og fortsatt har 4 uker igjen.
Hvilke leger er det som sier noe slikt egentlig? Man kan jo ikke kontrollere hvert gram man legger på seg.
Synes ikke at du skal frykte noe[;)]. For det gjør aldeles ikke jeg[:)]
Hør på jordmoren din i stedet [:D]

jeg føler også ganske mye press i forhold til vekt. Jeg har lagt på meg 5 kilo så langt og føler egentlig at det ikke er så mye, men legene sier at det er kjempebra. Jeg var nok litt overvektig fra før, men synes jo at 5 kilo ikke er så mye jeg da. Jeg er jo 38 uker i dag.

Ja jeg føler virkelig press på vekta siden jeg er overvektig! Fikk faktisk skryt for at jeg hadde gått ned så mange kilo under svangerskapet :S Og da jeg sa det ikke var med vilje, men pga oppkast, sa hun bare jaja, og sa at jeg måtte fortsette på denne måten... Da begynte jeg faktisk å gråte når jeg kom hjem, for jeg har jo ikke lyst til å kaste opp, men virker nesten som jeg må det for å bli "godtatt" :/

Jeg har lagt på ca 10 kg, synes det er helt greit.
Er forholdsvis høy, 1.76cm, og har et veldig avslappet forhold til vekta. Har spist akkurat det jeg vil, gjorde det nesten før jeg ble gravid også [8D]

Men på 3 uker hadde jeg bare gått opp 300gram, så lurer litt på hva som skjer. Kanskje det bare er sånn...[;)]

Ja det er et press omkring vektoppgang i graviditeten[&:] Ikke fra lege eller jordmor, men fra "omverdenen".
Virker som at det er om å gjøre å ikke legge på seg, uansett hvilket grunnlag man har fra før. Dette synes jeg blir feil, fordi at det er normalt å legge på seg 10-12 kg (i allefall for normalvektige).

ORIGINAL: Cathriinee09

Har lagt på meg omtrent 20 kg og er 35+6, men så har jeg maaasser av plass å fordele vekta på med 1.78moh[8D]
Jordmora har skrytt mye av meg og sagt at det vises ikke på meg, så hun lurer på hvor den vekta er hen[;)]
Tror selv det er veldig individuelt fra person til person hvor mye mang legger på seg eller ei [:)]

akkurat som meg, hehe[:)]

litt utenom det som egentlig er tema her, men regner dere hvor mye dere har gått opp fra utgangsvekta. eller fra det minste jeg har veid under svangerskapet? altså jeg tok jo av noen kg i begynnelsen.

uansett. jeg veier meg ikke hjemme, kun på kontroller. får en rar følelse av å ha gått opp i vekt jeg....liker det ikke. vet det er feil å tenke slik, men kan ikke kontrollere det.....så ja, jeg føler litt press, men mulig det er meg selv som lager det presset. noen blir større enn andre under svangerskapet og det er ikke alltid det har med hva du spiser å gjøre, men er også hormonelt. var iallefall det jordmora sa til meg da jeg klaget litt over da jeg var inni en liten snopeperiode jeg stresset med å motjobbe...
jeg spiser det jeg vil uten at jeg overdriver da. spiser ikke masse usunt, men har heller ikke vært kjempeflink å spise supersunt. har vært heldig å hatt et fint svangerskap til nå, så jeg har kunnet trent bittelitt. greit å holde seg litt i bevegelse.

Første jordmora mi meinte eg berre burde legge på meg 6 kg i løpet av heile svangerskapet pga at bmi`en min grensa til overvekt på første kontroll. Det målet var no berre å gi opp med ein gang. Har ellers ikkje kjent noko press fra andre, hverken lege eller ny jordmor. Folk rundt meg er også veldig greie, og forteller ofte om sin egen vektooppgang under fødsel, virker som det er ganske vanlig å legge på seg 20 kg. Eg har lagt på meg 18 te no...

Eg ser på veninner som har født, fleire som la på seg over 20 kg- dei e spinntynne igjen idag, eitt år etter fødsel, så eg har roa meg veldig på det området[:)]

Merker ikke noe press fra jordmora iallefall..hun sier ingenting om vekta mi.men jeg kjenner press fra meg selv :) har gått opp 11 kg til nå uke 35...og tre kg har kommet på de tre siste ukene..det liker jeg ikke. har som mål og ikke gå opp mer enn 14 kg..men det spørs nå..huff..men men..når en ikke klarer å bevege så mye på seg, så kommer de nok så kjapt..får håpe det er en del vann :)

Back
Topp