Vekt

Jeg har gått opp 5 kg allerede. Er vanligvis svært aktiv og er muskuløs, men nå føler jeg meg relativt dvask. Har gått opp rundt 25 i alle tidligere svangerskap, så er blir vel det samme denne gangen. Jeg har lavt stoffskifte og tror dette har skyld i noe av vektoppgangen, men det hjelper ikke å være konstant sulten og dødstrøtt fra kl.15 hver dag. Heldigvis går jeg vanligvis raskt ned igjen etter fødsel.

Jeg har gått opp 5 kg allerede. Er vanligvis svært aktiv og er muskuløs, men nå føler jeg meg relativt dvask. Har gått opp rundt 25 i alle tidligere svangerskap, så er blir vel det samme denne gangen. Jeg har lavt stoffskifte og tror dette har skyld i noe av vektoppgangen, men det hjelper ikke å være konstant sulten og dødstrøtt fra kl.15 hver dag. Heldigvis går jeg vanligvis raskt ned igjen etter fødsel.
Godt å høre at vi er flere! Mulig jeg ser det «tydeligere» nå, fordi jeg etter forrige svangerskap la om kosthold og livsstil og gikk ned 15 kg.. Har liksom ikke hatt noe ønske om å tilbake dit, så mulig jeg ser det «verre enn det er».. Blir lettere å akseptere når det ser mer ut som ordentlig gravidmage, og ikke bare sånn halvslapp greie :hilarious: Håper jeg også går fort ned igjen etter fødsel, og at all aktivitet jeg får til (uten å stresse med det) underveis i svangerskapet nå, hjelper..

Gått opp ca en kg, men gjør ikke annet enn å ligge og sitte om dagen, er umettelig, og jeg prøver å ikke spise for mye, men jeg må for å overleve :banghead:

Hvordan gjør du det med kosthold osv nå da? Jeg føler jeg spiser likt som før jeg ble gravid, og holdt da stabil vekt hvertfall siste året..så irriterende at det sniker seg på med en gang nå :hilarious:
Har tidligere hatt god effekt av å telle kalorier for å gå ned i vekt, så tenker jeg bare må finne ut mitt kaloribehov også ha kontroll på hvor mye jeg spiser..

Spiser som en hest her(vm i karbolysten). Husker det fra ifjor óg i starten, men det avtok heldigvis rundt 2.trimester samtidig som overskudd kom tilbake og slitenhet gav seg. Lar det bare stå til så lenge eg spiser sunt og fortsetter med klatringen og turgåingen:)
Gikk opp 18-20kg forrige runde og var vel på startvekt igjen etter rundt 4-5 måneder etter fødsel:)

Har tidligere hatt god effekt av å telle kalorier for å gå ned i vekt, så tenker jeg bare må finne ut mitt kaloribehov også ha kontroll på hvor mye jeg spiser..
Ja, til syvende og sist, er det jo det evinnelige regnestykket der som alt står og faller på.. Så lett, og så vanskelig er det.. Hjelper mye å bli bevisst på hva man putter i seg i løpet av en dag, da..

Spiser som en hest her(vm i karbolysten). Husker det fra ifjor óg i starten, men det avtok heldigvis rundt 2.trimester samtidig som overskudd kom tilbake og slitenhet gav seg. Lar det bare stå til så lenge eg spiser sunt og fortsetter med klatringen og turgåingen:)
Gikk opp 18-20kg forrige runde og var vel på startvekt igjen etter rundt 4-5 måneder etter fødsel:)
Høres veldig normalt ut det da! Hjelper ikke å bli for streng med seg selv heller.. Tror bare jeg kommer til å «kose meg mer» med det når magen blir litt mer sånn ordentlig gravid-mage, og folk vet det. Nå føles jeg bare slapp og dvask :hilarious:

Ikke veid meg enda :hilarious:
Første svangerskap opp 25 kg
Andre opp 15 kg
Tredje opp 12 kg.
Tok av meg raskt etterpå. Men med første var det noe innsats fra min side for å få bort de siste 10 kg. Tungt... så jeg lærte at jeg må holde meg aktiv under svangerskap, så lenge det var mulig. For det var tungt å få på seg de vanlige buksene igjen :hilarious:

Ikke veid meg enda :hilarious:
Første svangerskap opp 25 kg
Andre opp 15 kg
Tredje opp 12 kg.
Tok av meg raskt etterpå. Men med første var det noe innsats fra min side for å få bort de siste 10 kg. Tungt... så jeg lærte at jeg må holde meg aktiv under svangerskap, så lenge det var mulig. For det var tungt å få på seg de vanlige buksene igjen :hilarious:
Haha, det tror jeg på.. Hva er du mer påpasselig med nå da? Mat, eller bare aktivitet?

Bare å stoppe å spise når jeg egentlig er mett :hilarious: Å være i aktivitet. Ikke proppe i meg sjokkis og pottis heller. Men ellers leve som normalt.
Haha, skal ta meg sammen på det samme jeg også.. Litt for lett å gå på småspising på kvelden..og sikkert spise for mye middag osv..får skjerpe inn litt:hilarious:

Er ikke særlig lysten på å veie meg, men tenker jo egentlig å gjøre det ukentlig da.. prøver å velge en dag jeg ikke har vært forstoppet de siste 5 dagene iallfall :wacky: :hilarious:
Sist gikk jeg opp 17 kilo mener jeg, nå starter jeg på 2 kilo mer enn startvekt den gang, så vil helst ikke opp noe mer enn sist.. får prøve å holde meg til 15 kilo opp denne gangen, men ellers så får det gå som det går.. man får det vel av igjen etterpå med litt innsats!

Prøver å fokusere mest på hva jeg spiser. Unngå mest mulig ultraprosessert mat, prøver heller å spise mer råvarer. Drev forlenget faste før graviditeten, nå gjør kvalmen det vanskelig… men forsøker å ha lengst mulig intervall mellom kveldsmat og frokost fortsatt. Det gjør iallfall at jeg tenker meg om 3 ganger før jeg hiver innpå en sjokolade eller snacks på kvelden! Tar den gjerne på dagtid da, så skal nok få i meg nok godis likevel :angelic:

Er ikke særlig lysten på å veie meg, men tenker jo egentlig å gjøre det ukentlig da.. prøver å velge en dag jeg ikke har vært forstoppet de siste 5 dagene iallfall :wacky: :hilarious:
Sist gikk jeg opp 17 kilo mener jeg, nå starter jeg på 2 kilo mer enn startvekt den gang, så vil helst ikke opp noe mer enn sist.. får prøve å holde meg til 15 kilo opp denne gangen, men ellers så får det gå som det går.. man får det vel av igjen etterpå med litt innsats!

Prøver å fokusere mest på hva jeg spiser. Unngå mest mulig ultraprosessert mat, prøver heller å spise mer råvarer. Drev forlenget faste før graviditeten, nå gjør kvalmen det vanskelig… men forsøker å ha lengst mulig intervall mellom kveldsmat og frokost fortsatt. Det gjør iallfall at jeg tenker meg om 3 ganger før jeg hiver innpå en sjokolade eller snacks på kvelden! Tar den gjerne på dagtid da, så skal nok få i meg nok godis likevel :angelic:
Skjønner godt hva du mener. Jeg har og brukt å ha lang tid mellom måltider, og hatt god erfaring med det..men ser at veien til sjokolade eller is på kvelden nå er noe kortere enn tidligere. Så veldig klar over hvor det må strammes inn igjen :hilarious:
Har ikke kvalme eller noe å skylde på heller, så egt ingen grunn til å ikke fortsette med få måltider gjennom dagen her i alle fall..

Haha, skal ta meg sammen på det samme jeg også.. Litt for lett å gå på småspising på kvelden..og sikkert spise for mye middag osv..får skjerpe inn litt:hilarious:
Ja det er det. Gikk i den fellen første gang og bannet meg på at det skulle jeg ikke gjøre igjen :hilarious: Men spise som normalt og til man er mett, men ikke mer :p sluttet å snuse når jeg fant ut at det var spire i magen og jeg craver alt! Så sliter med å ikke små spise :hilarious::hungover:

Ja det er det. Gikk i den fellen første gang og bannet meg på at det skulle jeg ikke gjøre igjen :hilarious: Men spise som normalt og til man er mett, men ikke mer :p sluttet å snuse når jeg fant ut at det var spire i magen og jeg craver alt! Så sliter med å ikke små spise :hilarious::hungover:
Åh, det skjønner jeg da.. Jeg har liksom ingen god unnskyldning engang..så er vel bare å ta seg sammen framover, rett og slett :hilarious:

Jeg har foreløpig gått litt ned (8+0). Har ikke kjent noe til økt sult eller cravings foreløpig, så sånn sett har det ikke vært noe problem. Mer kjenner jeg at jeg raskere blir mett. Jeg har alltid vært slank og i god form, så jeg kjenner det skremmer meg litt å kanskje skulle legge på seg 20 kg over ganske så kort tid!

Veide meg igjen i dag, og er visst på startvekta igjen- hadde jo gått opp iallefall 2kg, litt rart, for jeg spiser mye mer (usunt) og beveger meg ikke sååå mye! 8+2 og ikke kasta opp en gang;)

Spiser du mer nå enn før du ble gravid da?
Jaa det gjør jeg, mye mer også hehe :) Gått opp 3 kg nå… Kjenner jeg blir litt stressa fordi jeg legger på meg nå pga jeg spiser mye og ikke pga babyen vokser (at det er babyen som gjør at jeg går opp i vekt). Jeg er bare så ekstremt sulten hele tiden :(

Jeg har foreløpig gått litt ned (8+0). Har ikke kjent noe til økt sult eller cravings foreløpig, så sånn sett har det ikke vært noe problem. Mer kjenner jeg at jeg raskere blir mett. Jeg har alltid vært slank og i god form, så jeg kjenner det skremmer meg litt å kanskje skulle legge på seg 20 kg over ganske så kort tid!
Skjønner veldig godt hva du mener! Første barn?
Jeg føler nesten at jeg kjenner mer på det denne gangen, fordi jeg klarte å legge om kosthold/livsstil etter forrige fødsel og gikk ned nesten 15kg. Ønsker på ingen måte at alt det skal komme tilbake nå..men prøver å tenke at jeg nå spiser som før, og trener..så det må jo hjelpe noe…

Back
Topp