Vekt

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
I morgen er jeg 15 uker ut fra målingene som ble gjort under fosterdiagnostikk da jeg var 12+4. Jeg har ikke lagt på meg. Jeg gikk ned i begynnelsen og der har vekten holdt seg ... Har begynt å få mage så det vokser jo inni der, men vekten er det samme, kanskje 200 gram opp, og det er jo ingenting. Varierer det veldig for når vekten begynner å øke?

Første svangerskap som varte til uke 12 (MA) gikk jeg ned 3 kg de første ukene. Som om kroppen brukte masse energi på å bevare graviditeten.

Det varierer nok veldig. I forrige svangerskap gikk jeg ikke opp før uke 24-26, men da hadde jeg ganske høy bmi.
Nå har jeg gått ned nesten 1 kg, og er 15+6.

Er uansett ikke så mange gram babyen veier i begynnelsen. 100 g i uke 15. :) håper det beroliger deg litt <3

Det varierer nok veldig. I forrige svangerskap gikk jeg ikke opp før uke 24-26, men da hadde jeg ganske høy bmi.
Nå har jeg gått ned nesten 1 kg, og er 15+6.

Er uansett ikke så mange gram babyen veier i begynnelsen. 100 g i uke 15. :) håper det beroliger deg litt <3

Takk for svar :Heartred Godt å høre at sånt varierer veldig.

Takk for svar :Heartred Godt å høre at sånt varierer veldig.

Jeg gikk ned 3kg første svangerskap og hadde da 6kg mindre på kroppen enn jeg har nå. Begynte vel ikke å legge på meg før i uke 14 kanskje. Har normal bmi til tross for litt ekstra kilo denne gang, men ikke gått med noe, men heller ikke gått opp veldig mye enda. Er ca like langt som deg. Kroppen tærer på det som er for å gi til baby, så hvis du går ned i vekt (så sant du ikke er veldig undervektig) så går ikke dette utover babyen i hvert fall, kun dine egne fettlagre.

Jeg er 18+0 nå, og veier fortsatt 1 kg mindre enn da jeg ble gravid. Magen har endret seg og vokser stadig litt, så jeg er ikke bekymret. Var samme forrige gang, vekta begynte egentlig ikke å stige før uke 20. Jordmor er ikke bekymret her, og det er ikke jeg heller!

Jeg veier ca det samme som før graviditeten, har kanskje gått opp 0,5kg. Men merker at buksene har begynt å bli mindre rundt magen:p Er 15+4. Sist tok det tid før jeg begynte å gå opp, men gikk til gjengjeld opp over 20kg tilslutt. Har hatt samme utgangspunkt vektmessig før begge svangerskap, men denne gangen mindre muskler - så regner med at magen kommer før :)

Jeg har gått ned 9 kg pga hypereremesis. Gått opp 2 av de igjen nå, uke 17+3.
Med førstemann gikk jeg ned 3 kg og la ikke på meg før i uke 20. La vel på meg 13 kg fra de 3 jeg gikk ned i første svangerskap, altså totalt 10 kg opp fra vekt før gravid. Og hun var 4380 gr når hun var født, så hun led ikke på noen måte av min dårlige matlyst. Babyen tar det den skal ha, også om den så må ta av dine reserver. Ingenting å bekymre seg for ❤️
Jeg har normal BMI i utgangspunktet.

I morgen er jeg 15 uker ut fra målingene som ble gjort under fosterdiagnostikk da jeg var 12+4. Jeg har ikke lagt på meg. Jeg gikk ned i begynnelsen og der har vekten holdt seg ... Har begynt å få mage så det vokser jo inni der, men vekten er det samme, kanskje 200 gram opp, og det er jo ingenting. Varierer det veldig for når vekten begynner å øke?

Første svangerskap som varte til uke 12 (MA) gikk jeg ned 3 kg de første ukene. Som om kroppen brukte masse energi på å bevare graviditeten.

For meg har vekta vært veldig varierende fra svangerskap til svangerskap. Jeg gikk ned mye med andremann, så totalt sett lite endring(gikk opp i 3. trimester, den vekta jeg mistet i 1. og 2. trimester). Gikk kraftig opp med førstemann, men var 16 år og veide 55kg. ved starten av svangerskapet. Var 72kg. ved fødsel. Gikk ned til 60 etter det.

Denne gangen startet jeg på 70, men gått opp til 78 nå. Jeg var mye kvalm i 1. trimester og spiste derfor mye for å stabilisere kvalmen, og har spist og drukket mye usunt fordi jeg bare har vært nødt å spise det kroppen ville ha. Det var flere sunne ting som bød meg skikkelig i mot i 1. trimester, deriblant salat :hilarious: Kvalmen ga seg mellom uke 14 og 15.

Jeg spiser så mye tull at jeg er 5 kilo opp, men det får bare være. De går kanskje av igjen til slutt. Jeg misliker sterkt endringene i kroppen og vektøkning, men må bare godta det

Jeg var akkurat over grensen for undervektig da jeg ble gravid, og stresset veldig mye med det, var redd for å veie for lite.. nå har jeg lagt på meg 3,5 kg endeliiiiig og ligger innenfor normal bmi!:joyful: Føler jeg har jobbet ganske hardt for å legge på meg egentlig, men nå kan jeg sette på bremsen!:hilarious:

Er uke 18+5 og har lagt på meg under 2 kg, men jeg har en del kg for mye så bør ikke legge på meg for masse dette svangerskapet :)

Jeg var akkurat over grensen for undervektig da jeg ble gravid, og stresset veldig mye med det, var redd for å veie for lite.. nå har jeg lagt på meg 3,5 kg endeliiiiig og ligger innenfor normal bmi!:joyful: Føler jeg har jobbet ganske hardt for å legge på meg egentlig, men nå kan jeg sette på bremsen!:hilarious:

Var samme her. Fikk egentlig beskjed før jeg ble gravid om å gå opp 4kg

Sniker fra august. Sist graviditet gikk jeg ned totalt 6 kg, så langt denne gangen har jeg ikke gått opp noe(ikke veid meg de siste to ukene). Jeg er uke 13+0 i dag.

Her har vektoppgangen begynt fra uke 20. har to tidligere svangerskap og gikk ned i første trimester med begge, stabiliserte seg ila andre og vektoppgang etter det. Har inntrykk av at det er ganske vanlig!

17+3, har gått ned 1kg. Har normal normal bmi, men har lett for å legge på meg, så prøver å spise sunt :)

Her går vekten veldig for oppover syns jeg. Jeg gikk ned 1,5 kg helt i begynnelsen, men det var raskt på igjen. Har lagt på meg ca. 5 kg etter dette. Det meste etter uke 12. De siste ukene har jeg gått opp nesten 1 kg i uka.
Ble veldig stor med førstemann og la på meg 27 kg, det var veldig tungt For kroppen, så håper jeg ikke går opp like nye nå.
Jeg er normalvektig.

Lagt på meg 3kg hittil. 17+4 i dag. Ved forrige svangerskap gikk grafen virkelig opp fra uke 20. la på meg totalt 15kg den gang.

20+0 i dag, og kvalmen jobber effektivt så er fremdeles 2,5+3 kg ned fra startvekt. Samme med de to foregående svangerskapene også, da tok jeg igjen startvekt rundt uke 24 og 27

Er i uke 20/21 og har gått ned nesten 3 kg. Jobber hardt for å gå opp da jeg egentlig ikke har så mye og gå på..

Back
Topp