Vekt.

seilefru

Elsker forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Julikulene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Jeg må innrømme at jeg sliter veldig med selvbildet mitt nå som vekten går oppover.
Plutselig passer ikke gravid shortsene mine over lårene og ingen av de nye kjolene er behagelig i armene.
På siste jordmorkontroll hadde jeg gått opp 9 kg.. hun sa jeg lå Ann til å legge på meg 16-19kg totalt. Tenkte ikke så mye mer over det da, siden alt av klær passet. Men nå... har jo kjøpt masse nye gravid klær. De passer på magen men ikke lår og armer,

Er det noe jeg kan gjøre for å ikke gå opp for mye? Føler jeg hat ett helt OK kosthold, dog noe lite mosjon pga kynnere.

Er det bare jeg som sliter med selvbildet? Eller er dette mer vanlig enn jeg tror?

Tror det med vekt er veldig individuelt.. jeg legger på meg rundt 20kg + ..hver gang jeg er gravid.. og ikke spiser jeg mye usunn mat heller, klarer ikke sjokolade, søte saker, potetgull eller brus.. men jeg legger på meg mye uansett... aner ikke hva jeg skal gjøre for å ikke legge på meg. Ikke har jeg energi til å være så veldig mosjons aktiv heller.. uke 24 nå og pluss omtrent 9-10 kg.. har bare tenkt, at sånn er min kropp, ( ikke kan jeg spise mindre - da blir jeg jo så svimmel og uggen og ikke er kroppen klar for trening heller..

jeg syns jeg ser tjukk ut. Gleder meg (håper på) til magen blir mer gravidmage og ikke så tønnete. Ser ut som jeg har lagt på meg masse. Måtte kjøpe nye klær forrige helg, for jeg passer ikke noe =(

Kjedelig å føle det sånn.. hvis aktivitetsnivå er lavere enn normalt kan man kanskje redusere porsjonene noe.. spise ofte og lite.

Når det er sagt så tror jeg også at det er noe individuelt. Og rumpe, lår og hofter er mest utsatt fordi kroppen vil øke fettlagrene før amming..

Håper du etterhvert føler deg mer vel med kroppen din!

Tror også det er veldig forskjellig.
Til nå har jeg lagt på meg ca 2 kg, og er 20+6 idag.
Vil tro det er nå kiloene kommer snikende.

Kjedelig å føle det sånn.. hvis aktivitetsnivå er lavere enn normalt kan man kanskje redusere porsjonene noe.. spise ofte og lite.

Når det er sagt så tror jeg også at det er noe individuelt. Og rumpe, lår og hofter er mest utsatt fordi kroppen vil øke fettlagrene før amming..

Håper du etterhvert føler deg mer vel med kroppen din!

Ah! Fordi jeg har aldri lagt på meg på rumpe og lår på denne måten før. Hjelper liksom mentalt at det er meningen i forhold til fettlagrene før amming. [emoji1305] [emoji295]️ kjente det var litt digg [emoji5]

jeg syns jeg ser tjukk ut. Gleder meg (håper på) til magen blir mer gravidmage og ikke så tønnete. Ser ut som jeg har lagt på meg masse. Måtte kjøpe nye klær forrige helg, for jeg passer ikke noe =(

Jeg følte meg veldig tjukk før jeg plutselig fikk fin rund gavidmage. Det hjelp veldig. Følte meg så fin. Frem til denne uken når armer og lår også vokser i takt med magen.. [emoji177]
Jeg har kjøpt masse kjoler pga lårene. Men ble ikke kvitt problemet med armene i samme slengen [emoji848]

Tror det med vekt er veldig individuelt.. jeg legger på meg rundt 20kg + ..hver gang jeg er gravid.. og ikke spiser jeg mye usunn mat heller, klarer ikke sjokolade, søte saker, potetgull eller brus.. men jeg legger på meg mye uansett... aner ikke hva jeg skal gjøre for å ikke legge på meg. Ikke har jeg energi til å være så veldig mosjons aktiv heller.. uke 24 nå og pluss omtrent 9-10 kg.. har bare tenkt, at sånn er min kropp, ( ikke kan jeg spise mindre - da blir jeg jo så svimmel og uggen og ikke er kroppen klar for trening heller..

Helt likt meg, bare at dette er første svangerskap. Hvordan har kroppen vært etter fødsel når en ikke har vært så aktiv igjennom graviditeten? Har du følt du har fått energien tilbake?

Tror nok det er veldig individuelt som flere over her skriver. Vokser litt i rykk og napp. Lagt på meg 6 kg til nå, men var ikke så stor ifra før. Veier nå 56 kg og føler meg ganske fin. Ser tydelig gravidmage. Har vokst litt på rompe, lår og litt på armene, men også en del på brystene. Har før gått opp 20 kg, Så 10 kg og 9 kg sist. Så hva det blir denne gangen aner jeg ikke. Det er nok en omveltning for mange å legge på seg under graviditeten, Men kroppen skal legge på seg for å lagre minst 4 kg fett til amming(leste det iallefall).

Jeg følte meg veldig tjukk før jeg plutselig fikk fin rund gavidmage. Det hjelp veldig. Følte meg så fin. Frem til denne uken når armer og lår også vokser i takt med magen.. [emoji177]
Jeg har kjøpt masse kjoler pga lårene. Men ble ikke kvitt problemet med armene i samme slengen [emoji848]
Jeg så gravid ut mye tidligere sist, så er lit redd jeg legger på meg anderledes denne gangen. Og jeg er fortsatt netto lettere enn jeg var før jeg ble gravid. Så ser egentlig for meg at jeg bare er en stor tønne frem til ungen kommer.:/

Jeg må innrømme at jeg sliter veldig med selvbildet mitt nå som vekten går oppover.
Plutselig passer ikke gravid shortsene mine over lårene og ingen av de nye kjolene er behagelig i armene.
På siste jordmorkontroll hadde jeg gått opp 9 kg.. hun sa jeg lå Ann til å legge på meg 16-19kg totalt. Tenkte ikke så mye mer over det da, siden alt av klær passet. Men nå... har jo kjøpt masse nye gravid klær. De passer på magen men ikke lår og armer,

Er det noe jeg kan gjøre for å ikke gå opp for mye? Føler jeg hat ett helt OK kosthold, dog noe lite mosjon pga kynnere.

Er det bare jeg som sliter med selvbildet? Eller er dette mer vanlig enn jeg tror?
Hvis det hjelper litt, du er ikke alene. Skjønner godt hvordan du har det. Jeg har allerede lagt på meg over 10kg og lurer på hvordan dette skal gå. Det hele blir litt vanskeligere med at man liksom ikke får lov til å være beskymret over sånt når man er gravid. Men det er vanskelig å finne noe å ha på seg og jeg tenker at det bare vil bli vanskeligere og vanskeligere.

Jeg skjønner deg godt, og er der selv. Og skjemmes over at jeg er misfornøyd når jeg ser meg i speilet. Vil jo være stolt og fin på grunn av at jeg ser selvsikker ut og stråler. Følte meg sånn ved forrige graviditet, følte meg kjempefin. Men hadde denne gangen flere kg for mye da jeg ble gravid, så for hvert kg jeg nå går opp føler jeg meg bare tjukkere og tjukkere, der jeg forrige gang bare følte meg mer og mer gravid. Tenker at jeg bare får finne meg i at det er sånn og samtidig bevege meg så mye jeg klarer og hverdagen gir rom for. Spise sunt, men samtidig få lov til å kose meg. Problemet er bare at jeg blir trist når jeg ser meg i speilet, så det skurrer et sted. Men får huske å si til oss selv at vi skal være stolt av at vi bygger baby, og så hjelper det å tenke på at kroppen forbereder seg til amming. Og det hjelper å vite at man ikke er alene om slike følelser, selv om jeg unner alle dere (og meg selv) å føle oss struttende fine i graviditeten.

Gått opp 2-3 kg fra startvekta... 22+1 idag. Tipper det er nå fremover kiloene kommer ..

Jeg har gått opp 10 kg, og er 23+0 i dag. Hos meg er det først og fremst magen som er gigasvær (ser ut som jeg skal føde når som helst!) men jeg føler meg fin og bryr meg ikke så mye om det [emoji2] Når det gjelder klær så er vel ikke H&M akkurat kjent for å være store i størrelsen, så kanskje prøve gravidklær fra et annet sted? Løft hodet og tenk at kroppen din holder på med et mirakel akkurat nå! [emoji173]️

Helt likt meg, bare at dette er første svangerskap. Hvordan har kroppen vært etter fødsel når en ikke har vært så aktiv igjennom graviditeten? Har du følt du har fått energien tilbake?
Tja..Har vært helt greit. Man får jo litt muskler av å bære rundt på sin egen vekt også. Har ammet og det tar mye energi og en del vekt.. Så har gått ned mye mer enn jeg har lagt på meg etterpå, selv om det varierer om det har tatt 7mnd eller 1 år. Men spilte fotball 4-5 mnd etter fødsel og følte meg helt ok :) Så energien kommer tilbake og kroppen kommer seg etterhvert. Tror ikke det merkes spesielt at jeg har 3'barn og har gått opp og ned i vekt med opptil 28kg. Så jeg eller Jormor er ikke bekymret :)

Jeg la på meg ca. 25 kg ved første og andre svangerskap. Trodde jeg ikke skulle legge på meg så mye. Tredje svangerskap veide jeg mye allerede før jeg ble gravid og la på meg 8 kg. Tok av 16 kg etter. Nå som jeg er gravid for 4 gang har jeg i uke 22+3 lagt på meg 9 kg så langt.

Enig med deg!

, la på meg over 20 kg sist og legger på meg over hele kroppen, mange som kommenterer magen og sier den er så fin og liten, ganske frustrerende når man tilslutt ikke får baggy bukser i strl L over lårene.... , heldigvis gikk kiloene fort av uten store anstrengelser sist gang så satser på det denne gangen også, prøver å ikke stresse for mye over det denne gangen, og unngår vekta for da blir jeg bare lei meg...

Tror nok det er helt normalt å føle det sånn.. man får gjerne litt extra på rompe å lår, raskere enn vanlig mener jeg , når man går gravid.. jeg kjøper ikke min størrelse i gravidklær,jeg kjøper størrelsen over... Å noen fra H&M er faktisk små i størrelse .... la på meg 12 kg med nr en,men da var formen fin. Flydde over fjelltopper lett som bare det. Men med 2-3 og 4 la jeg på meg 18-20 kg. Å det er ikke behagelig ,men det er jo for en grunn å man kommer seg jo ned igjenn. Jeg var nokså aktiv med nr 2 og 3 i magen også siden de 3 første barna er født på 2 år og 8 mnd.. satt skjeldent i ro,men alikevell raste vekta oppgåver... er 21+4 idag med nr 5 å jeg springer GALNING etter mini som snart er 1 år ,men har allerede gådd opp 5 kg.. Å jeg vet det blir verre mot slutten :rolleyes:

Er så fint å høre at det ikke bare er meg. Og at dette går fint til slutt [emoji173]️
Skal forsøke å bevege meg mer. Uansett hvor sakte jeg må gå [emoji28] og så blir det svømming fra høsten. Får vel punge ut å investere litt i min og han i magen sin helse. [emoji170]

Back
Topp