Vekt

Verken lege eller jordmor har nevnt noen sånn grense. Klarte ikke finne informasjon om dette på nett heller. Forsøkte både offentlige og generelle sider. Kanskje noe som er relatert til et bestemt sykehus? For min del er jeg ganske avslappet. Kommer inn under risikofødende uansett pga alder, men sykehuset jeg skal føde på har bare en avdeling så da har jeg samme muligheter og begrensninger som de andre fødende. :)

Hva er alderen din da? Ingen har nevnt noe om det til meg. Jeg er 38år. Eneste jeg får oppfølging for hos jordmor/fastlege er svangerskapsdiabetes (som sykehuset mener at jeg ikke har )

Jeg hadde en bmi på 29,7 da jeg ble gravid. Har lagt på meg 10 kg til nå. La på meg 18 kg sist svangerskap. Kiloene liker meg når jeg er gravid gitt :p men jeg gikk ned 22 og etter fødsel sist :) la på meg litt grunnet stress og dårlige kostholdsvalg før jeg ble gravid nå. Håper jeg klarer å holde vektoppgangen under kontroll :)

23 uker og har gått opp 8 kg. Litt gøy å sammenligne med de to tidligere svangerskapene, og da hadde jeg gått opp hhv 5 og 7kg på denne tiden. Så jeg er fornøyd med at det ikke er så mye mer nå med tredjemann :p

Jeg er også 38. Verken lege eller jordmor har nevnt noe konkret ang fødsel så beklager om jeg har brukt uttrykkene feil. :sorry: Ref. Fhi så regnes risikoen blant annet ved fødsel for høyere når mor går under betegnelsen eldre mødre https://www.fhi.no/fp/svangerskap/statistikk/fruktbarhet-fodealder-og-helse---fa/
Jeg har fått et par ekstra undersøkelser/tester jeg ellers ikke ville fått. Storesøster fikk barn tidligere i år og fikk ikke lov til å føde på tun a på ahus kun pga alder.

Jeg får oppfølging annenhver uke hos jordmor/lege,det pga svangerskapsdiabetes . Men skal kun på vanlig omvisning på føden 4 uker før termin. Har ikke hatt noen ekstra prøver eller noe pga alder.

Last edited:
Er det flere her som har lagt på seg lite? Kjenner jeg er litt bekymra pga det. Jeg hadde lagt på meg litt over 3 kg men nå har jeg gått ned igjen og har kun lagt på meg1,3 kg. Kan nevnes at jeg har bmi på rundt 30 når jeg ble gravid og det har nok litt å si. Jeg har også slitt litt med appetitt i det siste :/
Trenger du nok ikke bekymre deg for. Da jeg gikk gravid med nr 1 hadde jeg dårlig matlyst hele svangerskapet og veide 2 kg mindre den dagen jeg fødte i uke 35 enn jeg veide før jeg ble gravid. Nå har jeg bedre matlyst og gikk ned 3-4 kg første 4-5 månedene, men nå har jeg begynt å legge på meg. Så veier litt under det jeg veide rett før jeg ble gravid. Har ekstra kilo fra før så vil helst ikke legge på meg no særlig. Var så fint etter fødsel sist for da veide jeg 9kg mindre enn før graviditet. Følte meg så fin :P

Sniker litt :p Trur d kommer ann på person til person og det meste er normalt :)

Har ikke hørt et kløyva ord om vekt på noen av kontrollene mine, for utenom at vi har veid meg. Er i uke 27 nå, og har gått opp 8 kg, og i forhold til BMI, som jeg forøvrig mener er et tullemål som ikke tar inn alle hensyn, så var jeg lett overvektig før graviditeten startet med en BMI på 26-27. Da trente jeg mye, og hadde en god del muskler. Men har ikke hatt noen som helst vektnedgang i svangerskapet, har krøpet jevnt oppover hele veien, gitt ;)
Tror uansett at dette med vekt er svært individuelt, og så lenge jeg ikke går i fella og tenker at jeg skal spise for to (som så mange syns er morsomt å til meg i disse dager), så tror jeg det går helt fint :)

Er 28+2 nå og har gått opp 5kg. Stod omtrent på stedet hvil fram til uke 19. Men har nå gått opp 4kg på 2mnd ☺

Er 27+1 idag og vekten er fortsatt minus 11 kg. Den har stått stabilt der de siste 2 ukene, så den kryper forhåpentligvis sakte oppover etterhvert.

Er i uke 30, her har det stått rolig halvannen måned nå. Ingen vektøkning annet enn de 6 kg som kom med en gang. Får tro det kommer på litt mer før termin:p

Er i uke 28 nå og akkurat kommet meg opp 4 kg i forhold til startvekt. Gikk ned 6 kg de første månedene på grunn av konstant kvalme og manglende matlyst. Jordmor var fornøyd med vektoppgangen min nå. BMI på 24 før svangerskapet.

Back
Topp