Vekt..

Lille92

Forelsket i forumet
Jeg har ganske høy bli og må kanskje til Tromsø og føde istedenfor lokalsykehuset... Vil helst slippe å tilbringe 6 timer av fødselen på veien.. Kan jeg gå ned i vekt, 10-15 kg hvis jeg spiser riktig og mosjonerer riktig? Eller vil babyen ta skade av det?

Det står på Libero sin app at man ikke burde slanke seg når man er gravid. I kroppsfettet er det lagret giftstoffer som blir frigjort om man går ned i vekt. Så det viktigste er vel å holde vekta kanskje? Vet ikke helt..

ImageUploadedByBV Forum1444755706.370689.jpg

Jeg har ganske høy bli og må kanskje til Tromsø og føde istedenfor lokalsykehuset... Vil helst slippe å tilbringe 6 timer av fødselen på veien.. Kan jeg gå ned i vekt, 10-15 kg hvis jeg spiser riktig og mosjonerer riktig? Eller vil babyen ta skade av det?
Jeg hadde/har også høy bmi. Ble fulgt opp litt ekstra ved forrige svangerskap. De sjekka for svangerskapsforgiftning og diabetes jevnlig. Jeg holdt meg frisk og fin gjennom hele svangerskapet og fødte på vanlig måte. Ble oppfordret til å spise sunt og mosjonere.. Så tror ikke det er så usunt å tenke på hva man spiser.. Jeg var ikke flink forrige gang, men denne gangen er jeg det.. Spiser mer normalt da, og unngår overspising og søtsaker.. Føles veldig bra:) tror ikke du skal hard slanke deg, men leve Sundt normalt.. Blir resultater av Det:)

Har også høyt bmi :-( prøver spise sundt og gå minst 30min hver dag, men er så dårlig så mosjon blir det lite av, får heller ta det igjen når kvalmen er roet seg. Håper ikke legge på meg for mye iallefall :-(

Har lest anbefalninger på å heller unngå videre vektoppgang så godt du kan, og IKKE slanke deg.

Generelle retningslinjer for vektøkning i svangerskapet:

Undervektig (KMI under 18,5): 13-18 kg
Normalvektig (KMI fra 18,5 - 24,9): 11 - 16 kg
Overvektig (KMI fra 25 til 29,9): 7 - 11 kg
Fedme (KMI over 30): 5 - 9 kg

Hvis du venter tvillinger er det sannsynlig med en noe større vektøkning.

(KILDE: Norsk Helseinformatikk)

Har lest anbefalninger på å heller unngå videre vektoppgang så godt du kan, og IKKE slanke deg.

Generelle retningslinjer for vektøkning i svangerskapet:

Undervektig (KMI under 18,5): 13-18 kg
Normalvektig (KMI fra 18,5 - 24,9): 11 - 16 kg
Overvektig (KMI fra 25 til 29,9): 7 - 11 kg
Fedme (KMI over 30): 5 - 9 kg

Hvis du venter tvillinger er det sannsynlig med en noe større vektøkning.

(KILDE: Norsk Helseinformatikk)
Hva er kmi?

Jeg holder meg langt unna søtsaker, og spis ofte men lite..også går det mye vann til nå så har jeg gått ned 6 kg, og håper jeg ikke går opp noe som helst skal ta glukosetest imorgen så føler jeg blir godt fulgt opp

Ei venninne av meg gikk ned 20 kg da hun var gravid. Hun ble fulgt opp på adi-pol, poliklinikk for overvektige gravide. Det de sjekka jevnlig var ketoner i urinen. Om det ikke var det så var det tydeligvis greit. Hun levde helt lavkarbo med noe innslag av frukt om det ble nær ketose, pga begynnende svangerskapsdiabetes. Nå sier ikke jeg at dette er greit for deg, dette må du ta opp med helsepersonell og høre hva de anbefaler akkurat for deg :)

Back
Topp