Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ååå såpass... Da får æ heller gå ned etterpåDet står på Libero sin app at man ikke burde slanke seg når man er gravid. I kroppsfettet er det lagret giftstoffer som blir frigjort om man går ned i vekt. Så det viktigste er vel å holde vekta kanskje? Vet ikke helt..
Vis vedlegget 140905
Jeg hadde/har også høy bmi. Ble fulgt opp litt ekstra ved forrige svangerskap. De sjekka for svangerskapsforgiftning og diabetes jevnlig. Jeg holdt meg frisk og fin gjennom hele svangerskapet og fødte på vanlig måte. Ble oppfordret til å spise sunt og mosjonere.. Så tror ikke det er så usunt å tenke på hva man spiser.. Jeg var ikke flink forrige gang, men denne gangen er jeg det.. Spiser mer normalt da, og unngår overspising og søtsaker.. Føles veldig braJeg har ganske høy bli og må kanskje til Tromsø og føde istedenfor lokalsykehuset... Vil helst slippe å tilbringe 6 timer av fødselen på veien.. Kan jeg gå ned i vekt, 10-15 kg hvis jeg spiser riktig og mosjonerer riktig? Eller vil babyen ta skade av det?
Hva er kmi?Har lest anbefalninger på å heller unngå videre vektoppgang så godt du kan, og IKKE slanke deg.
Generelle retningslinjer for vektøkning i svangerskapet:
Undervektig (KMI under 18,5): 13-18 kg
Normalvektig (KMI fra 18,5 - 24,9): 11 - 16 kg
Overvektig (KMI fra 25 til 29,9): 7 - 11 kg
Fedme (KMI over 30): 5 - 9 kg
Hvis du venter tvillinger er det sannsynlig med en noe større vektøkning.
(KILDE: Norsk Helseinformatikk)
Da er eg med, takkKroppsmasindex. Samme som BMI, bare norsk
![]()