Vekt

• Trådstarter Trådstarter lindaen
  • Opprettet Opprettet
L

lindaen

Guest
På den første jordmor-kontrollen min (uke 23) spurte hun om jeg ønsket å kontrollere vekta på kontrollene.. Jeg ble kjempe gla fordi jeg ikke visste at man kunne slippe.. Jeg hadde gruet meg til alle kontrollene pga at jeg måtte på vekta å plutselig så trengte jeg ikke være trist mer.. MEN nå når jeg var på kontroll sisst så sa legen at jordmødre tok feil, vekta skulle alltid tas, men det skulle bli slutt på å sjekke Hb.. Men nå har jeg jo bare to kontroller igjen, kan jeg nekte da? Jeg ble så lei meg at jeg begynte å gråte.. Har grått mange kvelder på rad nå.. Jeg vil ikke veie meg.. Har aldri eid ei vekt og har alltid hatt et utrulig anstrengt forhold til vekta og kroppen min.. Jeg takla veldig dårlig at jeg hadde gått opp 17 kilo i uke 23.. Det gjorde meg kjempe deprimert og jeg slutta å gå ut.. Vil ikke ha det sånn igjen.. [:(]

offa, stakkars!!
Mi jordmor veger ikke meg heller, og du har ikke nødt til det viss du ikke vil tror jeg.

hei du! jeg tror du er nødt å tenke som så at dette kan du ikke styre selv så veldig mye lenger. legen vil jo ha kontroll over vekten pga vannansamlinger og vet du.. det er nok vanskelig for meg å sette meg inn i din situasjon, men jeg håper du finner ut av det og at du får det bedre. hvis du har det bra har babyen din det også[:)]

Solsikke - Jeg skjønner jo at jeg ikke kan gjøre noe fra eller til, men jeg blir så knust over den vekta.. Tanken på at jeg har gådd opp veldig mye er helt grei, men jeg takler så dårlig å få det bekreftet med tall + at det skal skrives opp.. Man kan finne ut bra mye uten vekta, skjønner ikke hvorfor man må på vekta for å se om beina er tømmerstokker.. Dessuten så kan jeg jo fortelle legen det selv..

Bast - Er du sikker? Er det noen plasser man kan lese de reglene? For legen sa at alle måtte veies og sjekke urin.. Hadde vært fint å kunne nekte med litt bedre grunnlag enn at jeg gråter i dagesvis.. Jeg har ikke vekt hjemme, men jeg har ingen interesse av å vite vekta heller.. Er jo der problemet ligger da..

Så flott da.. Det burde jo være rimelig bortkasta med to vekter til, når jeg har hatt 5 kontroller uten.. Kan jo argumentere med det da..
Forresten, nå kupper jeg min egen tråd da men, du tar akupunktur sant? Er det vondt og koster det mye? Jeg har SKIKKELIG sprøyteskrekk, men masse vann i beina gjør det vanskelig å gå.. Så jeg vurderer å svelge skrekken å hive meg på..

Veldig dyrt, men det er sikkert verdt det.. På manuell terapi sentret må de vel være godkjent? Kanskje jeg må ringe de..

Jeg har aldri hatt noe valg ang vekt. Blir alltid veid på hver kontroll jeg. Men syns det er greit, for jeg har ikke noe problem med det..

Ang. akupuntur: Kan du ikke høre med jordmora? Hos oss er det fødestue, og alle jordmødrene som jobber der kan akupuntur. De setter det gratis, og det er et kjempeflott tilbud! Er ikke vondt altså. Du kan kjenne det litt når de rører ved visse punkter, men det er veldig verdt det!! [:)] Supertynne nåler!!

Da skal jeg til akupunktur i morgen, men ikke for vannet sin del.. For å forberede kroppen til fødsel for at alt skal gå lettere.. Han jeg snakket med sa at alle punktene for vann var fyfy punkter under graviditet så han kunne ikke sette de..

Tusen takk, jeg angrer allerede.. Verste er nok at han ikke snakker norsk da.. Jeg suger i engelsk..

Jeg veier meg ikke på kontrollene, jeg har sagt ifra at jeg sier ifra når jeg ønsker det.
Jeg har gått opp noen kilo, det ser jeg veldig godt, men vil helst ikke veie meg.

Ønsker deg masse lykke til i morgen da, det går nok bra skal du se[:)]

ikke godt å ha det slik.. kanskje du kan forklare alt dette for legen din, så kan dere komme med en qordning som virker for begge? feks veie hver annen gang eller noe?

Da må jeg jo likevel vite hva jeg veier å det er det som gir meg den angsten.. Jeg skal gjøre alt for å få slippe..

Hei. leste her oppe at du har masse vann i bena. Da er det hvertfall en grunn for at du skal veie deg på kontrollene. Legen vil nok ha oversikt pga SF. Han luerer jo ikke på hvor feit du har blitt. Det er jo i sammen med blodtrykk og urin at vekt sier noe om tilstanden til deg og baby. Vekt er jo ikke viktig i begynnelsen, men hvis man begynner å se litt oppblåst og stor ut i ben og armer/hender, så er det jo for å ha kontroll over en eventuell påbegynnende SF.
Du må jo bare blåsse i tallet. Jeg la på meg 25 kg og var gedigen selv, så ut som en stranna hvalross.

ORIGINAL: Lille My80

Hei. leste her oppe at du har masse vann i bena. Da er det hvertfall en grunn for at du skal veie deg på kontrollene. Legen vil nok ha oversikt pga SF. Han luerer jo ikke på hvor feit du har blitt. Det er jo i sammen med blodtrykk og urin at vekt sier noe om tilstanden til deg og baby. Vekt er jo ikke viktig i begynnelsen, men hvis man begynner å se litt oppblåst og stor ut i ben og armer/hender, så er det jo for å ha kontroll over en eventuell påbegynnende SF.
Du må jo bare blåsse i tallet. Jeg la på meg 25 kg og var gedigen selv, så ut som en stranna hvalross.

Men blodtrykket mitt har aldri vært over 100 så han har ingen mistanke om SF.. Har heller aldri hatt proteiner i urinen.. Bare sukker, men ikke de sisste gangene.. Så jeg ser enda ikke poenget i den vekta.. Men jeg har all rett til å nekte, så da gjør jeg det!

Back
Topp