Vekt på barnet

Gullskatten<3

Glad i forumet
Marshmallows2021
Er det vanlig å få vite vekten til barnet på ultralyd? Jeg fikk ikke vite det på første UL. Men skal tilbake om noen dager, er da 23+2. Tenkte å spørre da:)

Hva veier evt. deres? Og hvor langt er dere på vei?

Nei, det tror jeg ikke er vanlig. Jeg har vært på flere ultralyder i to svangerskap, og aldri fått estimert vekt.

Jeg måtte inn på en ekstra ul på grunn av at han lå litt vanskelig til på oul så de ikke fikk sett hjertet, og da fikk jeg vite at han veide 400 gram :) Det er halvannen uke siden nå da, så nå veier han sikkert enda mer!

Nei, det tror jeg ikke er vanlig. Jeg har vært på flere ultralyder i to svangerskap, og aldri fått estimert vekt.
Jeg har hørt om at man får vite ca vekt ved slutten av svangerskapet! Er medlem av en dansk/norsk termingruooe på facebook! Og der har nesten alle (danskene) fått vite vekt når de er på ultralyd!

Jeg fikk vite det på min oul.. 18+5 ca og hun sa vekten var 260 gram, hvis jeg husker riktig :)

Jeg har hørt om at man får vite ca vekt ved slutten av svangerskapet! Er medlem av en dansk/norsk termingruooe på facebook! Og der har nesten alle (danskene) fått vite vekt når de er på ultralyd!

I starten og midten av svangerskapet er alle fostre ca like store, mens mot slutten er det store variasjoner. Det er sikkert derfor de kan estimere vekt på slutten, ut i fra målinger. Jeg vil tro at vekten de evt anslår på OUL er basert på et gjennomsnitt, men vet ikke sikkert. De kan vel uansett aldri være helt sikre på babyens vekt før den kommer ut?

I starten og midten av svangerskapet er alle fostre ca like store, mens mot slutten er det store variasjoner. Det er sikkert derfor de kan estimere vekt på slutten, ut i fra målinger. Jeg vil tro at vekten de evt anslår på OUL er basert på et gjennomsnitt, men vet ikke sikkert. De kan vel uansett aldri være helt sikre på babyens vekt før den kommer ut?
Jeg vet ikke jeg heller, men fikk ikke inntrykk av at vektopplysningen jeg fikk var basert på gjennomsnitt. Jm sa noe sånt som "400 gram veier han!" Ville tro hun hadde sagt det noe mindre bombastisk dersom det ikke var basert på individuell måling av noe slag?

Hos meg er vekta forøvrig ført inn i eget felt på det ultralyd-diagnostikk-skjemaet jeg fikk på ul, også på det fra OUL selv om hun ikke sa noe om vekten da.

Aldri fått vite vekt på ul... mn jordmor gjettet ved å kjenne på magen at siste ungen kom til å bli 4kg og hun fikk rett;)

Og kommer til å høre etter om vekstestimering om jordmor tror neste også blir stor..

Jeg var på ul på onsdag og da ble vekten estimert på mine babyer. De fikk to forskjellige mål, så vil tro at vekten blir basert på målene på babyen og ikke ut i fra gjennomsnitt. På onsdag var jeg 22+5 og mine ble estimert til å veie 615 gram og 640 gram. Legen sa at det var over gjennomsnittet, men at det bare var bra såpass tidlig i svangerskapet :)

Aner ikke jeg!! Er vel ganske vanskelig å vite eksakt vekt på barnet ja!! Tenkte å høre på neste ultralyd:)

Jeg var på ul på onsdag og da ble vekten estimert på mine babyer. De fikk to forskjellige mål, så vil tro at vekten blir basert på målene på babyen og ikke ut i fra gjennomsnitt. På onsdag var jeg 22+5 og mine ble estimert til å veie 615 gram og 640 gram. Legen sa at det var over gjennomsnittet, men at det bare var bra såpass tidlig i svangerskapet :)

Ja jeg vil jo tro at de måler det utifra babyens mål!! De vet jo str. på barnet, så da er det sikkert en ca. vekt basert på størrelsen?! :)

På oul i uke 21+3 var hun 460gram

Hun sa ikke vekten men det står på ul bildene :)

Var på en ekstra UL på sykehuset pga magesmerter (alt vel) og da målte hun lillebror til ca 600g, hodet til 6cm i omkrets i uke 22+5. Litt over gjennomsnittet men innenfor sa hun. Ellers har jeg aldri fått det sjekket. :)

Mener det beregnes ut fra de målene som tas, hodediameter, mage diameter og omkrets? Fikk vite 310 gram på Ul igår, 19+1.
Om man lurer på hva slags vekt det ligger an til senere, kan man f.eks høre hvordan man ligger sammenlignet med gjennomsnittet, og hva som er feilmarginen. Hvis man f.eks ser at barnet er 10% over snittet, men feilmarginen er 10-20% så vet man jo i realiteten ingenting ;)

Var på UL idag og spurte om vekten.. Men hun sa at det er ikke før senere i svangerskapet man kan se det:/ at det bare er mål etter boka nå i denne perioden.. Er jo 23+1.. veldig rart egentlig!! Hun måler jo str. på andre ting!

Spurte i tillegg om hvor lang han er, men det var vanskelig å si.. Hun visste at de fleste er rundt 18 cm i uke 18, det var det eneste sikre!! Fikk jo vite ved 17+4 at han var 18 cm(kanskje det bare var standard?!)

Fikk for øvrig så dårlige bilder, at vi trengte ikke betale for de denne gangen! Morkaka ligger foran og babyen ville ikke vise seg frem!

Vet ikke om det var jordmoren som bare var tullete eller om det er sånn det er! Men er jo flere her inne som har fått vite ganske individuelle mål og vekt!!

Fått beskjed om at baby er ca 440 g:-) det kommer opp etter de har gjort alle målingene, fikk beskjed forrige gang også :-)

Back
Topp