Vekt og matvaner

~Blikk~

Elsker forumet
Siden vi fortsatt er helt i starten lurer jeg veldig på hva dere andre tenker om vekt (både vekta dere har i dag og oppgangen som ofte skjer når man går gravid) og om dere har gode matvaner eller om dere gjør bevisste endringer nå som dere er gravide.

Selv har jeg brukt det siste året på å gå ned noen kg og hadde egentlig ikke planer om å bli gravid før jeg hadde klart 6 kg til, men så dukket lille rusket opp a gitt <3 Veier fortsatt alt for mye, så jeg skal prøve å være flink så lenge jeg klarer (sist hadde jeg mye oppkast så gikk bare opp 2 kg), blir jeg like dårlig denne gangen er det vanskelig å være fornuftig. 
Håper jeg ikke går opp mye, for jeg vil så gjerne få en sunnere kropp, men jeg får ta imot de kg jeg får. 
Skal være veldig forsiktig med sukkeret, det er mitt hovedmål. Også vil jeg være flink til å spise mer fisk!
 
Det viktigste er i hvert fall at du får i deg nok næring, og helst rett. Mye grønnsaker, fisk, magert kjøtt og meieriprodukter, grove kornprodukter og frukt. Og mye vann, gjerne med sitron. Normalvektige bør legge på seg minst 12 kg, og overvektige noe mindre. Men det bør fortsatt komme noen ekstra kilo. Vet selv hvor vanskelig det er å få i seg nok mat når man er kvalm, men vi har heldigvis en veldig god motivasjon i magen :) Det er et sunnhetstegn å legge på seg under graviditeten, ellers tas energi fra muskellagrene. Som du sier er det viktigst å tenke over at man begrenser mengden usunn mat! Og at bevisst slanking er noe man ikke må gjøre før etter man er ferdig med amming. Og sist, men ikke minst - den eneste "slankekuren" som virker i lengden er livsstilsendring. Riktig mat, og fysisk aktivitet :)
 
Huff ja.... hadde 5 kg for "mye" nå i starten på svangerskapet, og hadde som mål at jeg skulle være sunn og flink hele tiden. Men med denne kvalmen er det kun småspising som hjelper og jeg føler meg bløt og fet allerede....   :(   Håper jeg klarer å bli litt sunnere når de tre første mnd er overstått..
 


minnie2 skrev:
Det viktigste er i hvert fall at du får i deg nok næring, og helst rett. Mye grønnsaker, fisk, magert kjøtt og meieriprodukter, grove kornprodukter og frukt. Og mye vann, gjerne med sitron. Normalvektige bør legge på seg minst 12 kg, og overvektige noe mindre. Men det bør fortsatt komme noen ekstra kilo. Vet selv hvor vanskelig det er å få i seg nok mat når man er kvalm, men vi har heldigvis en veldig god motivasjon i magen :) Det er et sunnhetstegn å legge på seg under graviditeten, ellers tas energi fra muskellagrene. Som du sier er det viktigst å tenke over at man begrenser mengden usunn mat! Og at bevisst slanking er noe man ikke må gjøre før etter man er ferdig med amming. Og sist, men ikke minst - den eneste "slankekuren" som virker i lengden er livsstilsendring. Riktig mat, og fysisk aktivitet :)


Det er den formen for "slanking" jeg har gått inn for også, det tar tid, men det funker!Og det har jeg tenkt til å fortsette med selv om jeg er gravid, for det er det beste for både meg og rusket <3
 
Jeg kunne gjort hva som helst for ikke å gå så mye opp i vekt, jeg har jobbet beinhardt for å gå mye ned i vekt, og gikk opp igjen  mye av det, da jeg sluttet og røyke for en stund side. Nå er jeg redd jeg skal komme tilbake der jeg var :(
Jeg må prøve å tenke på hva jeg spiser og hvor ofte jeg spiser, samt å være i aktivitet.
 
Er normalvektig. Spiser veldig lite i starten av svangerskapet, så går ned i starten.. Sist gikk jeg opp nesten 20kg. Gjør ingen verdens ting for å ikke gå opp:P Spiser det jeg vil ha. Denne gangen kommer jeg til å være litt sunnere:)
 
Jeg hadde planer om å gå ned noen kilo til før jeg ble gravid igjen men noen ville det anderledes;p Sist la jeg på meg maaaasse og det skal jeg IKKE denne gangen. Er vell over middels opptatt og redd for samme vektoppgangen. Men nå jogger jeg og det har jeg planer om å fortsette med så lenge jeg greier.. Også kommer jeg til å være med sambo på studio å trene.. Spiser sundt og variert, kommer til å ha mer fisk nå.. Og brus + søtsaker tror jeg at jeg skal prøve å kutte helt ut.. Målet er ihvertfall å legge på seg minst mulig:)
 
La på meg rundt 30kg med begge gutta, og har gått ned igjen uten å gjøre noe annet enn å leve som jeg gjør. spist det jeg ville, når jeg ville, Har full ammet og gått lange trilleturer. men med sistemann spiste jeg bare sjokolade de siste ukene. han ble en kg størren enn broren sin... spørsmålet er spsite jeg sjoko fordi han trengte det for å vokse - eller ble han stor fordi jeg spiste sjoko?
 
Back
Topp