Vekt og befruktning

T

Tonje1990

Guest
Hei vi er i en prosess der vi har funnet ut at vi må ha icsi for og kunne få barn. Vi går igjennom det offentlige og har fått beskjed om at vi kan ikke starte før jeg har gått ned i vekt. Noen som vet om dette er en «regel» eller om det er bare denne legen som mener det? Er selvfølgelig enig i at jeg godt kan gå ned i vekt pga komplikasjoner som kan oppstå i svangerskap med overvektige, men er ett lite slag i ansiktet å få vite at vi må vente enda lenger. Takk for svar
 
Hei vi er i en prosess der vi har funnet ut at vi må ha icsi for og kunne få barn. Vi går igjennom det offentlige og har fått beskjed om at vi kan ikke starte før jeg har gått ned i vekt. Noen som vet om dette er en «regel» eller om det er bare denne legen som mener det? Er selvfølgelig enig i at jeg godt kan gå ned i vekt pga komplikasjoner som kan oppstå i svangerskap med overvektige, men er ett lite slag i ansiktet å få vite at vi må vente enda lenger. Takk for svar
Tror det er en BMI-grense i det offentlige.
Sikkert noen private som opererer med det også.
 
Jeg tror de fleste offentlige klinikker har rundt 32 i bmi som grense. Noen klinikker, som st.olavs vurderer kvinner med 32-35 i bmi individuelt.
 
Porsgrunn er noe rundere i kantene :) de kan godta høyere BMI men ønsker alltid at man skal gå ned i vekt mtp komplikasjoner osv :)
 
Last edited:
De offentlige har bmi-grense på ofte 32, har opplevd at de er ganske nøye på det. Jeg ble veid på kontrollene så de fikk se jeg var innafor. Dette var på St. olavs.
 
De offentlige har bmi-grense på ofte 32, har opplevd at de er ganske nøye på det. Jeg ble veid på kontrollene så de fikk se jeg var innafor. Dette var på St. olavs.
Stiller meg bak dette. Føler de var veldig a4. Jeg kjørte 5 t, ble veid, fikk beskjed om å gå ned 3 kg før de ville sette igang behandling igjen. Dette ved ultralyd før fryseforsøk.

Kjipt!
 
Stiller meg bak dette. Føler de var veldig a4. Jeg kjørte 5 t, ble veid, fikk beskjed om å gå ned 3 kg før de ville sette igang behandling igjen. Dette ved ultralyd før fryseforsøk.

Kjipt!
Så dårlig! De var veldig opptatt av vekt ja.
 
Tror også dette med BMI-grensen er knyttet til at man ser lavere suksessrate på IVF ved overvekt, og at det derfor ikke bare er gunstig mtp komplikasjoner i svangerskap, men også for at selve behandlingen skal lykkes om man går litt ned i vekt.
 
Stiller meg bak dette. Føler de var veldig a4. Jeg kjørte 5 t, ble veid, fikk beskjed om å gå ned 3 kg før de ville sette igang behandling igjen. Dette ved ultralyd før fryseforsøk.

Kjipt!
Jeg opplevde St. Olav som lite opptatt av vekt når det gjalt meg. Ble ikke spurt hvor mye jeg veide eller måtte veie meg en eneste gang. Selv ikke skjema for fryseforsøk hvor det står kolonne for vekt har de vært opptatt av at skal være fylt ut. (Gynekologen min i Oslo gadd aldri å fylle ut, og St. Olav etterspurte aldri)
Jeg lå ikke så tett opp til grensen ved oppstart, men etter alle hormonkurer og en avbrutt graviditet hvor jeg rakk å legge på meg har jeg ligget veldig tett opp til grensen. Merkelig at de er så nøye med noen og ikke andre.
 
Jeg opplevde St. Olav som lite opptatt av vekt når det gjalt meg. Ble ikke spurt hvor mye jeg veide eller måtte veie meg en eneste gang. Selv ikke skjema for fryseforsøk hvor det står kolonne for vekt har de vært opptatt av at skal være fylt ut. (Gynekologen min i Oslo gadd aldri å fylle ut, og St. Olav etterspurte aldri)
Jeg lå ikke så tett opp til grensen ved oppstart, men etter alle hormonkurer og en avbrutt graviditet hvor jeg rakk å legge på meg har jeg ligget veldig tett opp til grensen. Merkelig at de er så nøye med noen og ikke andre.

Jeg må veie meg på St Olavs hver gang - de ber meg gå opp i vekt
 
Jeg opplevde St. Olav som lite opptatt av vekt når det gjalt meg. Ble ikke spurt hvor mye jeg veide eller måtte veie meg en eneste gang. Selv ikke skjema for fryseforsøk hvor det står kolonne for vekt har de vært opptatt av at skal være fylt ut. (Gynekologen min i Oslo gadd aldri å fylle ut, og St. Olav etterspurte aldri)
Jeg lå ikke så tett opp til grensen ved oppstart, men etter alle hormonkurer og en avbrutt graviditet hvor jeg rakk å legge på meg har jeg ligget veldig tett opp til grensen. Merkelig at de er så nøye med noen og ikke andre.
Åh, egentlig veldig frustrerende å lese, fordi vekt har vært det desidert største stressmomentet ved ivf reisen vår. Vel, etter alle abortene i alle fall :bookworm: jeg ser jo bare på en pille med prednisolon og så legger jeg på meg liksom. :wtf:
 
Ja, og jeg husker at jeg ble både lei meg og sint over å lese dette. Legen fra st Olavs som uttaler seg er den samme som sendte meg hjem med beskjed om å gå ned 3 kg. 3 kg er så forsvinnende lite, det er gjort på en uke om jeg vil det liksom. Men skal målet være at vi skal sulte oss bare for å nå en bmi grense, når det er snakk om så lite? Opplever absolutt IKKE at de gjør subjektive vurderinger på vekt.
 
Glad ingen på klinikken spurte om vekt da jeg skulle igang. Hadde blitt et ekstra stressmoment, for jeg ligger over grensen.
Og det ser så langt ut til å ha gått bra likevel (9+5 i dag).
BMI alene sier jo ikke nødvendigvis alt heller, så merkelig at man blir så firkantet at man snakker om noe så lite som 3 kg. Vekt går jo gjerne litt opp og ned ila en måned også, iallefall hos meg.
 
Åh, egentlig veldig frustrerende å lese, fordi vekt har vært det desidert største stressmomentet ved ivf reisen vår. Vel, etter alle abortene i alle fall :bookworm: jeg ser jo bare på en pille med prednisolon og så legger jeg på meg liksom. :wtf:
Ja, det kan jeg forstå. Merkelig at det er så ulikt. Som sagt har vekt aldri vært nevnt en eneste gang av St. Olav. Faktisk ikke noe helsepersonell har nevnt det i løpet av mine drøye 3 år med IVF.
Jeg er nok «heldig» som har godt med muskelmasse. Har alltid trent mye styrke og kanskje ikke ser så tung ut som BMI tilsier. Det har som sagt aldri vært noe tema. Det er veldig synd at mange opplever det så firkanta. Man kan ikke nødvendigvis sette likhetstegn mellom BMI og helse.
 
Back
Topp