Vekt i svangerskapet

Jeg er ikke så opptatt av vekta egentlig, tross jeg er overvektig! Jeg mener at legger man på seg og spiser sunt, så er det det viktigste for babyen.

Jeg la på meg 2 kg sist. Har ikke gått de ned igjen heller. Men derimot lagt på meg litt mer.

Denne gangen har jeg ikke vært på vekta enda.

Første svangerskapet la jeg på meg 20 kg (53 til 73kg)
Med nr.2 gikk jeg opp 11kg (56 til 67kg)
Har nå en startvekt på 57kg og har ikke lagt på meg noe ennå 5+1 i dag...

Er egentlig ikke så opptatt av hva jeg legger på meg, gikk fint med begge mine to forrige svangerskap selv om jeg la på meg veldig ulikt. Så lenge jeg spiser sunt og trener og mini i magen har det fint er jeg fornøyd :)

Første var startvekt 53. Gikk opp 14,5 til 67,5 kg da jeg fødte. Denne gangen er startvekt 51. Må tvinge meg selv til å spise mer. Er faktisk litt kvalm og uggen denne gangen, noe jeg ikke var sist :/ Husker jeg spiste enorme frokoster med egg, skinke, ost, leverpostei, syltetøy, biola og te HVER dag, for å få så mye energi som krevdes. Ellers spiste jeg større posjoner også til middag, pluss snacks og mye frukt. Nå sliter jeg med ei lita skål havregryn og melk til frokost :( Håper matlysten kommer tilbake snart, for har ikke noe ekstra å ta av...

I forrige svangerskap hadde jeg problemer med å være aktiv for jeg gikk på krykker fra uke 12 :arghh: Lite aktivitet og mye is resulterte i +22 kg. Fra 57 til 79.

Jeg er ikke så veldig opptatt av vekt egentlig og skal prøve og ikke fokusere så mye på akkurat det, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å styrke opp kroppen slik at jeg kan holde meg i litt bedre form denne gangen :) Hadde vært fint å legge på seg mellom 11-16 kg som er anbefalt :) Kanskje det blir litt lettere da?! :) Samme utgangspunkt på 57 denne gangen.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta av en 7-8 kg før jeg ble gravid, men spiren satt så fort at jeg ikke rakk :p Så her blir fokuset å ha vektøkning innenfor normalen og opprettholde fysisk aktivitet :)

Forrige 2 svangerskapet gikk jeg fra 52 kg til ca 64 kg.denne gangen var også startsvekta 52.gått ned 1 kg,grunnet lite matinntak og kvalme,men kryper vel oppover etterhvert.

Jeg hadde endelig komt igang med jogging noen uker før jeg ble gravid. Kjøpte sykkel og sykkelvogn rett før testen viste positivt. Håper å fortsette iløpet av høsten.

Men nå har jeg gått OPP 1,5 kg siste 2 ukene. Forstår det bare ikke.

Startvekten var 76,5, så jeg trenger jo ikke så mange ekstra kg. Er 5+5 i dag og var 78kg i dag. Veier meg hver mandag til vanlig etter treningen startet.

Gikk opp 18 kg de andre svangerskapene. Veide 5 kg mer nå enn ved første graviditet

Last edited:
Utrolig spent på hvordan vekta blir da dette er første graviditet. Hadde en startvekt på ca 55,6 kg, og er ganske høy og slank. Har aldri hatt behov for å tenke på hva jeg spiser, da jeg er veldig aktiv og kan spise egentlig hva jeg vil uten å legge på meg. Håper litt på at magen ikke blir alt for stor, da jeg satser på å drive på med hobbyen min så lenge som mulig. :)

Jeg gikk opp 16 kg i mitt første sv.skap.. Gikk ned igjen rett etter fødsel, men har gått opp alt dette igjen... Startet og ta tak i kosthold og trening før sommeren og har gått ned 8 kg nå,. Men håper fremdeles jeg ikke kommer til å legge på meg så mye i dette sv.skapet.

Har gått ned nesten 2 kg siden jeg ble gravid nå:)

Gikk opp 20 kg med første, fra 53 til 73!

Håper på å gå opp mye mindre denne gangen ettersom startvekta er på 58... 10 mnd siden forrige, så holdt på å gå ned da jeg ble uventet gravid nå ;-)

7+2 i dag og har ikke gått opp! Sist gikk jeg opp 3,5 kg i første trimester o_O

Første svangerskapet gikk jeg opp 30 kg (!) Hadde veldig mye vann i kroppen, gikk ned 15 kg de 4 dagene jeg var på sykehuset. Ett år etter fødsel var jeg tilbake til normalvekt. Andre svangerskap gikk jeg opp 16 kg, var tilbake til normalvekt ca 8 mnd etter fødsel. Spent på vektoppgang denne gangen. Er 8+4 og har gått opp 2 kg..

Jeg har foreløpig gått ned 3 kg. Er 5+2. Går se hvor lenge det varer da...:))

Gikk opp 12 kilo med begge, men kiloene la seg helt motsatt i de to svangerskapene så den ene måten er å foretrekke for de kiloene raste av! ;) Nå har jeg gått opp 1 tror jeg... Jeg la på meg noen sommerkilo, så jeg er litt skuffet over startvekten min :/ Men håper jeg klarer å holde meg på 12 kilo denne gangen også.

Dette er min første graviditet og hadde bare usle 49kg da testen ble positiv. Nå, uke 7+1, har jeg lagt meg på hele 50-51kg og er veldig fornøyd med det (har vansker med å legge på meg, tross høyt kaloriinntak). Er veldig spent på vekten fremover og håper at jeg legger på meg mange flere kilo! :-)

Godt å høre at det er flere slanke damer der ute :) Jeg anbefaler mammabukser fra Boobs og Noppies, de sitter fint, selv om man er slank!

Back
Topp