Vekt i svangerskapet

Supermattis

Blir kjent med forumet
Tenker det sikkert er mange som vil følge med på vekten sin gjennom graviditeten og i tilegg kanskje se vektutviklingen til andre for sammenligning. Har dere gått opp noe til nå? Og dere som har barn fra før - hvor mye gikk dere opp totalt i de forrige svangerskapene? :) Ingen krav om å legge ut vekten sin!!

Jeg hadde en enorm apetitt under første graviditet og og gikk opp 30 kg.. Prøver å være mer forsiktig denne gangen ved å være aktiv og spise sunt! :) Jeg er 5+2 og har gått ned 1 kg så langt :) Startvekt 73,3 og nå 72,1!

Jeg har gått opp mellom tolv og seksten kg de andre svangerskapene.

Nå veier jeg 66 kg, så har tyngre utgangspunkt enn de andre gangene, og mer stillesittende arbeid. Men skal være fysisk aktiv ellers og har foreløpig ikke lyst på brus og sjokolade, noe jeg stapper i meg altfor ofte vanligvis...

Sist la jeg på meg 28 kg på en allerede overvektig kropp, så jeg har all interesse av å prøve å begrense oppgangen. Det var veldig tungt både i svangerskapet og etterpå.

Er nå på akkurat samme vekt som da jeg ble gravid sist. Lever litt lavkarbo/grovkarbo, og alt jeg leser om det er at det er helt ok i graviditet. Spiser egentlig normalt for meg, dropper sukker og tomme karbohydrater til vanlig. Ingenting manisk, men holder det på et fint nivå til hverdagen. :) spiser frukt og grønnsaker, litt fete meieriprodukter, renest mulig kjøtt og fisk, knekkebrød, havregryn og slikt.

Skal snakke med lege/jordmor når den tid kommer, om dette med kost og vektoppgang. :)

Med hun første la jeg på meg 28kg, klarte å ga ned en del før neste graviditet.Nå veier jeg 61, og håper jeg legger på meg akkurat det jeg må.
Skal holde meg aktiv og spise sundt og ikke tenke at jeg må spise for to

La på meg 14kg sist, og kom meg akkurat tilbake på startvekt før jeg ble gravid igjen. Tenker det blir greit med omtrent samme. Men jeg skal passe på hvor mye jeg spiser når jeg trapper ned på amminga. La på meg ganske mye da sist fordi jeg fortsatte å spise like mye som da jeg ammet :)

La på meg 25 kg i forrige svangerskap, mykje vatn pga. Svangerskapsforgiftning, men og mykje mat. Har ein plan om å ikkje gå opp så mykje i detta svangerskapet. Startvekt er ca 58kg.

Sist så fikk jeg først ned 8 kilo på 4 mnd, så gikk jeg opp 12 etterpå.

Ser ut som jeg er på vei i samme retning nå også.

Startvekt er ca. 67kg. Blir spennende å flølge med framover. Har ingenting å sammenligne med siden dette er første gang for meg... :D

Jeg orker ikke spise så mye. Så har gått ned fire kilo så langt. Men har mer enn nok å ta av og klarer ikke tvinge i meg mat siden jeg blir kvalm av det.

Sist veide jeg vel omtrent det samme som nå 64, gikk opp 20 kg men fødte over en måned før tiden og hadde mye vann på grunn av alvorlig svangerskapsforgiftning. Gikk også fort ned pga lite søvn med prematurbeby.

Denne gangen håper jeg på en vanlig fødsel:-)

Sist la jeg på meg 20kg, blir spennende å se denne gangen:)

Gikk opp 14 kg sist (Fra 58 til 72kg), men da var jeg veltrent. I dag er jeg 5 kg tyngre i utgangspunktet, men ikke gått opp noe enda (5+1 nå). Håper på max 14 kg denne gang også, selv om utgangspunktet er slappere enn sist.

Gikk opp 14 kg sist. Startvekt denne gangen er 66kg, 2 kg mindre enn forrige gang. Spent denne gang :)

Jeg gikk opp 6 kg totalt sist. Startet på 60, gikk ned til 57 i kvalmemånedene og opp til 66 ved fødsel.

Denne gangen er jeg 54 kg ved start og prøver å "spise meg opp" så godt jeg kan før kvalmen inntar.

Med nr 1: 59 til 76
Nr 2: 61 til 80
Nr 3 62 til 78
Nå er startvekten på 72, så håper å gå opp maks 10 kg.
Er kvalm nå, og det eneste som hjelper er å spise.. Prøvde gå tur i dag, men da bare svimlet jeg, måtte bare dra hjem igjen da jeg ble redd for å falle om..
Vært slik med de andre også, så ta opp trening og spise bedre fra 2 trimester :)

Jeg orker ikke spise så mye. Så har gått ned fire kilo så langt. Men har mer enn nok å ta av og klarer ikke tvinge i meg mat siden jeg blir kvalm av det.

Du burde få tatt blodprøver hos legen om du fortsetter ned i vekt. Selv om du har ekstra kilo på kroppen så har du ikke ekstra lager av alle mineraler og vitaminer den lille trenger, det må komme inn med mat eller i verste fall intravenøst. Håper matlysten bedrer seg for deg! :)

La på meg ca 15 kg i de forrige svangerskapene og alle ekstra kg var borte et par uker etter fødsel :) bekymrer meg ikke for å gå opp i vekt, men viktig med fokus på sunn mat for babyen ;)

La på meg litt over 20 kg, gikk veldig fort ned igjen med amming. Syns det var mye, ble jo god og rund, men det viste seg jo at jeg trengte det så jeg tar det rolig nå. Var så sykt sulten hele tiden - spiste sunt bare helt vanvittig mye ;-) Merker at sulten lurer seg på nå og så blir vel noe tilsvarende tipper jeg :D

La på meg 8kg forrige gang,har fra før av noen kg ekstra så ønsker ikke å gå opp i det hele tatt om mulig. Har vært så sliten de første ukene nå så jeg håper bare at jeg klarer å unngå å spise for mye når jeg ikke får trent.
Har levd lavkarbo de siste mnd,men synes det er vanskelig å være striks ift lavkarboen når det er så mye jeg ikke kan spise(oster,spekemat etc).

Back
Topp