Vektøkning

27+4 og 5kg opp

Huff, jeg legger på meg så mye :(

26+3 nå og lagt på meg 11,4 kg....
Har du gjennomført glukosebelastningen enda? Føler at alt jeg ser på eller spiser av blodsukkerøkende mat går rett på vekta, og det ga mening da jeg så at jeg ikke regulerte blodsukker helt topp..

28+4, 7,5 kg opp. Kjenner jeg blir litt stresset hver gang jeg skal på vekten. Føler meg forferdelig tung om dagen.

Har du gjennomført glukosebelastningen enda? Føler at alt jeg ser på eller spiser av blodsukkerøkende mat går rett på vekta, og det ga mening da jeg så at jeg ikke regulerte blodsukker helt topp..

Ja, gjennomførte for et par uker siden. Har ikke svangerskapsdiabetes, men fastende blodsukker var 5,0 noe som var ganske nær grensa for svangerskapsdiabetes (5,3). Så legen ville at jeg skulle roe ned på frukt og måle fastende blodsukker igjen om 4 uker bare for å sjekke at det har gått ned.

Rett etter jul var jo også litt av en timing :D

Ja, gjennomførte for et par uker siden. Har ikke svangerskapsdiabetes, men fastende blodsukker var 5,0 noe som var ganske nær grensa for svangerskapsdiabetes (5,3). Så legen ville at jeg skulle roe ned på frukt og måle fastende blodsukker igjen om 4 uker bare for å sjekke at det har gått ned.

Har en ny måling til uka selv. Min første var før jul, så spent på om det har hjulpet å ha hatt litt selvkontroll gjennom jula.. Var mitt 2-timersnivå som ikke var helt bra, og så tok jeg testen litt for tidlig ihht retningslinjene.

Hva var blodsukkeret ditt etter 2 timer? Og når tok du testen?

Greit å ha i bakhodet at de nylig justerte ned verdien, fra 5,6 eller 5,8 husker ikke helt, til 5,3. Mitt fastende var også 5,0 som er høyt til å være meg, men etter 2 timer var det på 5,6. Jeg har ikke fått noe beskjed om at jeg er i faresonen. Ventet med testen til uke 28 fordi testen er sikrest da visstnok.

Har gått opp 10 kg til nå, er 29+3 det er litt mye ifht tidligere svangerskap, men jeg har ikke klart å kontrollere inntaket like bra denne gangen heller! Gikk ned 30 kg før jeg ble gravid så jeg mistenker også at kroppen har veldig lett for å ønske tilbake også har jeg hatt to eksamener som har gjort at jeg har vært veldig lite aktiv og trøstespist mer. Unnskyldninger unnskyldninger :bag: :rolleyes: Hjelper ikke at jeg fysisk ikke klarer å bevege meg så mye mer enn det daglige på grunn av bekkenleddsmerter heller, skulle ønske kroppen spilte mer på lag.

Hva var blodsukkeret ditt etter 2 timer? Og når tok du testen?

Greit å ha i bakhodet at de nylig justerte ned verdien, fra 5,6 eller 5,8 husker ikke helt, til 5,3. Mitt fastende var også 5,0 som er høyt til å være meg, men etter 2 timer var det på 5,6. Jeg har ikke fått noe beskjed om at jeg er i faresonen. Ventet med testen til uke 28 fordi testen er sikrest da visstnok.
Han skrev aldri hva verdien var I e-konsultasjonen, bare at den var ok og at jeg ikke har svangerskapsdiabetes. Irriterende at de ikke kan oppgi verdien... skal spørre om det neste gang jeg skal dit:)

Tok testen 25+4

Han skrev aldri hva verdien var I e-konsultasjonen, bare at den var ok og at jeg ikke har svangerskapsdiabetes. Irriterende at de ikke kan oppgi verdien... skal spørre om det neste gang jeg skal dit:)

Tok testen 25+4
Du kan ringe til legekontoret, de som svarer på telefonen kan sjekke verdiene for deg, bare sånn hvis du ikke klarer å vente. Hvis sf målene dine er normale så tenker jeg at du ikke trenger å tenke noe mer på dette her.

Tok testen 25+4
Hvis det ble analysert på Fürst kan du finne verdien selv på furstpasient.no også.

@Siri78 @Starflower @Attpåbaby
Lykke til med nye tester :Heartred
De nye målene/verdiene er 3,5 eller lavere ved fastende/før måltid , og 6,7 eller lavere to timer etter måltid.

Jeg har selv fått svangerskapsdiabetes, men det går helt greit, og så langt klarer jeg meg uten insulin. Noen dager varierer det litt mer enn andre, og det er ikke alltid like gøy, men så er det jo også interessant og se hvilken type mat som påvirker.

De nye målene/verdiene er 3,5 eller lavere ved fastende/før måltid , og 6,7 eller lavere to timer etter måltid.

Jeg har selv fått svangerskapsdiabetes, men det går helt greit, og så langt klarer jeg meg uten insulin. Noen dager varierer det litt mer enn andre, og det er ikke alltid like gøy, men så er det jo også interessant og se hvilken type mat som påvirker.
De verdiene så mye lavere ut enn de fastlegen min tok utgangspunkt i fra Helsedirektoratet:
1705492243485.png

De verdiene så mye lavere ut enn de fastlegen min tok utgangspunkt i fra Helsedirektoratet:
Vis vedlegget 425510
Det er nok bare en skrivef

Jeg skal ikke ta ny test eller måle igjen :) Har ikke svangerskapsdiabetes, hadde 5,6 etter 2 timer så godt innenfor der heldigvis!

Back
Topp