Vektøkning

Vimsen88

Glad i forumet
MayDay2021
Sensommerskattene 2023
Flere annengangs (eller flergangs)-fødende som merker raskere vektøkning og større mage mye tidligere denne gang? Jeg synes det er vanskelig å føle meg 8mnd gravid, med tilsvarende vektøkning, i forhold til forrige svangerskap. Jeg har samme vektøkning og mage nå, 20 uker på vei, som jeg hadde når jeg var 32 uker på vei med første. Synes det er vanskelig, men vet også at mye av den «raske» vekta kommer av at jeg har en hverdag som gir veldig lite rom for å ta skikkelig vare på eget kosthold og treningsrutiner. Hadde hverdagen vært bare bittelitt annerledes, hadde det nok sett helt annerledes ut. Men det er likevel vanskelig. Hvordan er det med dere andre? Ingen bekymringer eller er det flere som har vansker med å følge med på vekta og veksten for øvrig?
Bare så det er klart altså, jeg slanker meg på ingen måte - spiser 4 måltider til dagen (normale str og sunn mat), men er nok altfor flink til å skeie ut med små sjokolader innimellom, spesielt rundt røde dager og helger og slikt. Prøver å holde meg aktiv med trening 3-4 ganger i uka, utover gåturer hver dag da, men som oftest blir det kun 2 økter:smiley-ashamed005

Synes det høres ut som du greier deg veldig fint, jeg skulle gjerne levd som du gjør.
Jeg derimot spiser vel mest der jeg har lyst på og en eller annen form for søtt blir det hver dag.
Jeg har gått opp 5 kg tenker jeg og jeg skal helst ikke gå opp mer enn 10 kg pga utgangsvekt.
Magen synes jo ofte raskere når du har vært gravid før også
Du er flink!

Last edited:
Større mage ja absolutt!! Men fremdeles ingen vektoppgang her, gikk ned 7kg første trimester å har enda ikke klart å øke noe som helst :confused3 Sliter ekstremt med matinntak, å den bittelille næringa jeg får i meg går rett til babyen:bag:
Men jeg syntes det høres ut som at du klarer deg fint:Heartpink å så tenker jeg at en liten sjokolade i ny å ne ikke er så farlig, eller det som utgjør den største forskjellen:) alt med måte:Heartpink
Jeg spiser kun det jeg har lyst på, for å i det hele tatt få i meg noe, samme om det er en salat fra salatbaren på butikken, eller skolebrød og Litago til frokosten :hungry:

Større mage enn med førstemann ja, men kun gått opp 6kg så langt. Spiser som jeg vil egentlig, ganske lite aktiv dessverre, håper det blir bedre nå med vår!
Jeg tror vektøkning ofte ikke kan gjøres noe med når man har et sunt kosthold og er aktiv. Det blir som det blir :)
Håper du klarer å slappe av, og bare tenke at sånn er det denne gang.

Nr 4 her og mye større mage :confused013 men hadde litt mer kilo før jeg ble gravid denne gangen enn sist.
Gått opp ca 6 kg til nå og er snart halvveis.
Har gått opp mellom 17-20 kg i mine forrige graviditeter, håper på kansje litt mindre denne gang ettersom litt høyere utgangspunkt, men føler ikke jeg har så mye kontroll på det. Prøver og være aktiv og spise sunt men er ikke kjempe flink ;) får satse på litt mer aktivitet når babyen er ute.

Itte kvalmen gikk over har eg blitt så hektet på snop, spiser til det er tomt hver dag :bag: må slutte med det snart tenker eg men med påsken og alt e det ikkje lett å la være:rolleyes: eg har ikkje veid meg på lenge, større mage nå med nr 2 :happy:

Oppfølgingsspørsmål til dere som har to eller flere; ble magen totalt sett større med barn etter førstemann, eller ble den bare stor tidligere? Begynner å bekymre meg for om mammaklærne etter forrige barn er brukbare ut dette svangerskapet også :laughing002

Oppfølgingsspørsmål til dere som har to eller flere; ble magen totalt sett større med barn etter førstemann, eller ble den bare stor tidligere? Begynner å bekymre meg for om mammaklærne etter forrige barn er brukbare ut dette svangerskapet også :laughing002

Magen ble større med nr 2 enn første men brukte den samme buksen selvom. Topper har jeg alltid bare brukt vanlige klær som er lit vide

Ble kansje litt større, men ikke mye.
Med nr 3 følte jeg bare jeg var høygravid i 3 måneder :happy:

Med første gikk jeg opp halve kroppsvekten min og ble svæææær overalt. 24 kg opp.

Med andre hadde jeg hyperemesis og gikk ikke opp noe før uke 23, og endte med vektoppgang på 8-10 kg. Selv om jeg var mye tynnere, så syns jeg kanskje magen ble litt større framover den gangen.

Denne gangen her syns jeg egentlig magen er mindre, men mulig jeg husker feil. Har gått opp 5 kg allerede, så er veldig spent på hva jeg ender opp på :o

Med første gikk jeg opp halve kroppsvekten min og ble svæææær overalt. 24 kg opp.

Med andre hadde jeg hyperemesis og gikk ikke opp noe før uke 23, og endte med vektoppgang på 8-10 kg. Selv om jeg var mye tynnere, så syns jeg kanskje magen ble litt større framover den gangen.

Denne gangen her syns jeg egentlig magen er mindre, men mulig jeg husker feil. Har gått opp 5 kg allerede, så er veldig spent på hva jeg ender opp på :eek:
Har også gått opp ca 5kg her fra første dokumenterte vekt i svangerskapet i ca uke 12. men mener så bestemt å huske at vekta var 3kg under det igjen, når det kom positiv test. Altså at jeg totalt har gått opp 8kg allerede:depressed:

Har også gått opp ca 5kg her fra første dokumenterte vekt i svangerskapet i ca uke 12. men mener så bestemt å huske at vekta var 3kg under det igjen, når det kom positiv test. Altså at jeg totalt har gått opp 8kg allerede:depressed:
Dritt med «unødvendig» vektoppgang :shy: Håper det ikke blir for ille for noen av oss

Denne gangen her syns jeg egentlig magen er mindre, men mulig jeg husker feil. Har gått opp 5 kg allerede, så er veldig spent på hva jeg ender opp på :eek:
Litt godt å høre at det er flere som har opplevd å bli svææær overalt, jeg er med med min første nå og det stemmer på en prikk. Ser ut som jeg er klar til å føde hvert øyeblikk og ja, det er jo en stund til sommeren enda. Jeg kunne sikkert gjort mye bedre, men ja, denne kroppen har tydeligvis bestemt seg for at her skal vi lagre alt. Kontroll i morgen, så da får vi se om det er grunn til bekymring :)

Litt godt å høre at det er flere som har opplevd å bli svææær overalt, jeg er med med min første nå og det stemmer på en prikk. Ser ut som jeg er klar til å føde hvert øyeblikk og ja, det er jo en stund til sommeren enda. Jeg kunne sikkert gjort mye bedre, men ja, denne kroppen har tydeligvis bestemt seg for at her skal vi lagre alt. Kontroll i morgen, så da får vi se om det er grunn til bekymring :)
Tror ikke det er så unormalt nei! Har tre gode venninner her jeg bor nå, og de gikk alle opp mellom 24-40 kg i hver av svangerskapene sine (alle tre har to barn hver). Utgangspunktet deres var og veldig ulikt, og de har alle (bortsett fra hun som var slankest fra før) gått ned vekten igjen.

Lykke til på kontroll :)

Samme her! Lagrer alt - men kjenner også at den selvdisiplinen jeg startet med, er minst halvert! Nå havner det kjapt litt sjokolade i gapet hvis jeg kjeder meg, er småsulten, utålmodig mot middagstid etc.. hjelper bok ikke på:bag:

Håper alt er bra på kontrollen idag! :Heartred

Samme her! Lagrer alt - men kjenner også at den selvdisiplinen jeg startet med, er minst halvert! Nå havner det kjapt litt sjokolade i gapet hvis jeg kjeder meg, er småsulten, utålmodig mot middagstid etc.. hjelper bok ikke på:bag:

Håper alt er bra på kontrollen idag! :Heartred
Ååh er som om du beskriver min hverdag ❤️ Godt at vi er flere! Jeg hadde en kjempefin kontroll og magen er helt på gjennomsnittet selv om vekten min er høy. Jordmoren sa det så fint "at vekt skulle vi ikke tenke på, det brukte vi bare om vi trengte en forklaring på plager". Så nå kjenner jeg meg hundre gang roligere, den der viljestyrken får vi ta som det kommer. ❤️

Gikk ned 1,5 kg fra startvekten under første trimester pga jeg begynte spise mye sunnere og trene mer:cool: Holdt meg der til uke 15. Fra uke 15-21 har jeg gått opp 4 kg ( 2 kg mer enn startvekt, totalt 4 kg mer siden uke 15). Ser ikke vektøkningen på kroppen annet enn en voksende mage :love017 Var litt overvektig fra før, i følge bmi, men ikke mye.

Ååh er som om du beskriver min hverdag ❤️ Godt at vi er flere! Jeg hadde en kjempefin kontroll og magen er helt på gjennomsnittet selv om vekten min er høy. Jordmoren sa det så fint "at vekt skulle vi ikke tenke på, det brukte vi bare om vi trengte en forklaring på plager". Så nå kjenner jeg meg hundre gang roligere, den der viljestyrken får vi ta som det kommer. ❤️
Så herlig å få en så fin bekreftelse fra jordmor :Heartred Jeg har ikke time før godt ut i neste mnd tror jeg! Gruer meg til å gå på vekta og ha gått opp sikkert 10kg siden forrige gang, men det får bare være som det er.. jeg spiser sunt til alle måltider, til tross for at det også sniker seg med litt usunn kos (host, hver dag, host..), så i det minste er det ikke manko på næringsstoffer - eller kosestoffer:angelic:

Back
Topp