Vektøkning

Frøken_

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
Første gangen jeg er gravid, så har ikke peiling. Men går man opp mye i starten av svangerskapet? Jeg har gått opp ekstremt mye syns jeg, men jeg må ha i meg mat ofte for å ikke bli kvalm.. Kjenner jeg egentlig ikke burde spise så mye siden vekten er som den er nå :rolleyes:

Har dere gått opp mye? Jeg er forresten 9+4

Jeg gikk opp et par kilo i starten, men gikk litt ned igjen og har holdt meg stabil siden. Mesteparten av vektøkningen skal vel være senere, men jeg er undervektig, så de var bare glad for at jeg la på meg tidlig. Men hvis man er overvektig er det nok annerledes. Ville hørt med lege / jordmor for å se hva de synes

Jeg er overvektig, og har gått ned et par kg. Samme skjedde sist, da endte jeg med å veie en kilo mindre da jeg fødte enn ved unnfangelse. Jordmor anbefalte da at jeg ikke gikk opp noe særlig før mot slutten av andre trimester, og at jeg kun gikk opp 6-8kg. Holdt meg jo dermed godt innafor det. Tror nok jeg går opp litt denne gangen, men forhåpentligvis under 10kg.

Jeg tenker at vektøkning er veldig individuelt og at det ikke finnes noe fasitsvar på det. Med kvalme, endret kosthold (Kanskje mer raske karbohydrater og hyppigere måltider for det er det man klarer å spise/holde på) og ofte nedsatt fysisk aktivitet enn det som har vært normalen er det ikke unaturlig at man kan legge på seg en del i starten også. Normalvektige skal jo helst legge på seg en del i løpet av et svangerskap, hos noen kommer det mer i starten for å avta litt etterhvert og hos noen omvendt. Snakk med din jordmor eller lege om du er bekymret. Kanskje vil det være mulig å endre litt på kostholdet når kvalmen avtar.

Her er det også hyppige måltider med brød, og jeg spiser egentlig ikke brød til vanlig, men nå må jeg det for å klare å holde på maten og få i meg. Håper at kvalmen snart slipper taket så jeg kan spise massevis av grønnsaker, bønner og linser igjen, men akkurat nå blir jeg uvel bare av tanken på dette.

Vektøkning er veldig individuelt, leste at 12kg økning var innafor normalen, men jeg vet om folk som har gått opp 30kg og mere men også langt mindre.
Selv er jeg nå 13 uker i morgen, gikk først ned 6kg har Hyperemesis, men klart å gå opp igjen ca 2 kg igjen når jeg var innlagt og fikk væskebehandling. Så totalt nå har jeg gått ned 4 kg.

Back
Topp