Vektøkning

Makene94

Blir kjent med forumet
Vet at dette er på mange måter et dumt spørsmål, fordi alles kropper fungerer forskjellig - men leste et sted at i et svangerskap er det normalt å legge på seg 8-15kg.

Jeg har allerede lagt på meg 10kg og er «bare» i måned 5. Er det normalt? Kanskje jeg må spise sunnere? Er det fler som har gått opp mye?
 
I mitt første svangerskap la jeg på meg mest i starten. 6 kg i første trimester, men 13 kg til sammen. Det roet seg altså etter hvert. Jeg aner ikke hva som er normalt «tempo» men det trenger kanskje ikke å være helt lineært? Hvis man er frisk fra før av så er det vel best å bare prøve og leve så normalt som mulig.
 
La på meg 20kg i første svangerskap, og har gått opp 10kg til no - er 25+6. Jordmor sa til meg at viss bmiem er under 25 så kunne eg gå opp «så mykje som eg ville» mens dei som hadde ganske høg bmi burde gå opp lite.
 
Vet at dette er på mange måter et dumt spørsmål, fordi alles kropper fungerer forskjellig - men leste et sted at i et svangerskap er det normalt å legge på seg 8-15kg.

Jeg har allerede lagt på meg 10kg og er «bare» i måned 5. Er det normalt? Kanskje jeg må spise sunnere? Er det fler som har gått opp mye?
Jeg gikk opp rundt 20 kg med første, og mener det var rundt 13-14 med andre. Så langt har jeg gått opp 7, og er 27 uker i morgen.
 
Gikk også opp 20kg med min første, det å vege seg ble helt forferdelig for meg. Jeg spiste sunt og variert, men alikavell kom kg på! Dette svangerskapet nekter jeg å vege meg, så jeg har tatt glukosetest (den var fin). Jeg tenker ikke på «hvor mye» og har det mye bedre! Jeg tar heller kampen etter fødsel :)
 
Jeg gikk opp over 10 kg i 1. Trimester og 4 i 2. Og nå går det ned over. Alt er fint. Og følger bare anbefalinger fra jm og lege.
Med min bmi burde jeg ikke gå opp mer enn 5 til 7. Men men.
 
Gått opp litt over 11 kg nå, 29+5 i dag.
 
Vet at dette er på mange måter et dumt spørsmål, fordi alles kropper fungerer forskjellig - men leste et sted at i et svangerskap er det normalt å legge på seg 8-15kg.

Jeg har allerede lagt på meg 10kg og er «bare» i måned 5. Er det normalt? Kanskje jeg må spise sunnere? Er det fler som har gått opp mye?
Tenker ikke at det er særlig mye. Leser også at det er vanlig å legge på seg rundt det der, men føler alle jeg kjenner har lagt på seg langt mer enn det. La på meg 20 kilo med første, og regner med at jeg ender opp med cirka det samme denne gangen. Jeg tenker at det viktigste er at man får i seg næringsrike måltider i løpet av dagen, men tillater meg selv utskeielser daglig etter hva jeg har lyst på:)
Vi er alle så forskjellige, og noen kan være kjempesunne og legge på seg 30 kilo, mens andre skeier ut fra dag én og går ikke opp mer enn 5 kilo. Så nytter ikke sammenligne seg med andre.
 
E i uke 30 på onsdag og så langt har æ ikke gått opp nåkka. Eller har gått opp 1 kg og gått ned 1 kg. Men med de andre Jar æ gått og 15 kg ca
 
Gått opp 4,4 kg. Er i uke 19. Tror vektoppgang er veldig individuelt. Det viktigste er å spise sunt med nok vitaminer og næringsstoffer og å bevege seg hver dag.
 
Du skal gå opp i vekt!
Ja du bør spise sunt og bør være i aktivitet. Men det er helt individuelt hvordan du legger på deg. Du skriver ingenting om din bmi/vekt fra før.
Hold deg til råd fra jordmor/lege og målinger der.
Jeg er normalvektig fra før og har gått opp 14 kg i uke 32. Jeg har 8 uker igjen å dermed blir det mer kg også.

Jeg blir gal av å lese kommentarer på disse.
Ingen er ikke flinkere gravid enn andre ved å gå opp minst mulig. For et press dette er.

Ta vare på deg selv, ta hensyn til babyen og forhold deg til folk som jobber med dette <3
 
Du skal gå opp i vekt!
Ja du bør spise sunt og bør være i aktivitet. Men det er helt individuelt hvordan du legger på deg. Du skriver ingenting om din bmi/vekt fra før.
Hold deg til råd fra jordmor/lege og målinger der.
Jeg er normalvektig fra før og har gått opp 14 kg i uke 32. Jeg har 8 uker igjen å dermed blir det mer kg også.

Jeg blir gal av å lese kommentarer på disse.
Ingen er ikke flinkere gravid enn andre ved å gå opp minst mulig. For et press dette er.

Ta vare på deg selv, ta hensyn til babyen og forhold deg til folk som jobber med dette <3

Jeg føler ikke jeg la det frem som at noen er flinkere enn andre eller ikke, var mest av nysgjerrighet - og elsker at folk har svart ulike ting. Det er så viktig, vi er forskjellig - og ja som du sier, man skal jo opp i vekt :) har ikke følt på noe press noe sted på disse forumene hvertfall, kanskje du har erfaringer fra andre steder? Burde ikke brukt ordet «mye» ser jeg hvertfall. For det er normal vektøkning.
 
Jeg gikk opp 40(!!) på første der sikkert 20 kilo var vann!

På sist kontroll hadde jeg gått opp 15. uke 30+3 i dag, og spent på hva velta vil vise om 2 uker. Jeg har spist sunt hele veien og vært i mye aktivitet. Jeg må bare innse at jeg har en kropp som legger på seg ved graviditet. Snakk med jordmor/lege om hva de tenker.
 
Jeg har en kropp som legger på seg ved graviditet, uansett hva jeg gjør. Utrolig frustrerende og innrømmer at det er vanskelig nå på sommeren (mindre klær).

Med første barnet la jeg på meg over 30 kilo (var ikke hoven/vann), og ser jeg er på samme vei nå. Til tross for at jeg holder kraftig igjen på ting jeg har lyst på (kake/godis), og spiser mye grønnsaker, brød og ordentlig mat. Jeg var slank før begge graviditetene (170 høy og ca 60kg), og spiser omtrent akkurat det samme nå som før gravid. Det bare skjer noe med kroppen min i det jeg får positiv test, vekten skyter i været fra den første måneden, og jeg kan ikke påvirke det.. :-/

Jeg er veldig heldig ellers i graviditetene, med så og si ingen plager (unntatt trøtt, halsbrann og det vanlige), men har vært veldig mye lei meg og gjemt meg fordi jeg føler meg så stor og fæl i forhold til andre gravide jeg kjenner. Har også lest at det er vanlig å gå opp mellom 8-15 kilo og skulle så ønske jeg var en av de..

Sist gikk jeg ikke ned i vekt før jeg teappet ned ammingen etter ca 8 mnd. Ammet fremdeles, men ikke like mye - og da begynte endelig kiloene å slippe. Tror det er hormoner som styrer hos meg, ig tviholder på kg. Heldigvis har jeg vært gjennom dette en gang før, og vet jeg er tilbake til min vanlige vekt etter ca 1 år. Det er dritt å gå rundt som en flodhest, men det er så absolutt verd det <3
 
Har bare lagt på meg 3-4 kg. Pleie ikkje å gå opp så mye og har mye å ta av så like greit å ikkje gå opp for mye
 
Er 29+0 i dag og gått ned 4-5 kg. Med min bmi er det ok å gå ned, selv om det føles feil. Det er vel anbefalt å gå opp 5-7 kg, men jordmor og lege sier at vekten har holdt seg ganske stabil og at det da ikke gjør noe.
De andre svangerskapene mine har jeg gått opp ca 8-9 kg, men da var også startvekten litt mindre.
 
Jeg har gått opp ca 12kg (31+3), og eneste kommentar jeg fikk fra jordmor sist kontroll (31+0) var at det var fint. Forrige gang stagnerte det litt mot slutten, så håper det er tilfellet nå også :)
 
Jeg er i uke 33 og har gått opp 9 kg, rett i underkant av snittkurven for normalvektig. Har spist normalt hele veien, kjenner ikke på noe særlig cravings annet enn litt mer sult og litt hyppigere og mindre måltider nå som det er trangere i magen. Trent hele veien (lettere i siste tri) og beveger meg daglig minst 45 min, og slapper mye av etter jobb. Heldig med fin form og lite smerter, men tror også at aktiviteten har gjort at formen har vært bra. Var helt krisekvalm i starten og følte meg helt elendig da jeg bare lå.
Masse lykke til!
 
Back
Topp