Vektøkning

Hentet fra NHI idag:
"Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en tilstand der den gravide, på grunn av sykdom i morkaken, får forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen. Ofte ses i tillegg hevelse (vann) i bena, og noen kan ha forstyrrelser i blodlevringen"

Hentet fra lommelegen.no idag:
"Svangerskapsdiabetes gir sjelden symptomer. Kun få gravide opplever de vanlige symptomene på diabetes; ekstrem tørste, hyppig vannlatning og vekttap."

Begge deler overvåkes ved å ta urinstix og svangerskapsforgiftning blodtrykk i tillegg.

Ja, og mye hevelser i kroppen kan sees ved plutselig høy vektøkning. Man kan tro at man bare har litt hevelser, men ha gått opp mange kilo. Jeg vet om flere som har hatt det. Uansett er det jo en grunn til at vekt er standard og følge med på. Er det noen grunn til at dere lar være i ditt tilfelle?

Går opp ca 1 kg i uken nå... så med ca 8-9 uker igjen så føles det som magen kommer til å sprekke...:eek: Føler meg høygravid

Går opp ca 1 kg i uken nå... så med ca 8-9 uker igjen så føles det som magen kommer til å sprekke...:eek: Føler meg høygravid

Samma her! [emoji28] Det går så fort nå!

Jeg har gått NED en kilo de siste dagene. Weird.

Glukosebelastningstest i morgen, så da får jeg svar på om det betyr noe galt.

Jeg har stagnert/gått ned noen hundre gram de siste 4-5 ukene. Jeg snakket med jordmor om det forrige uke og hun sa at for overvektige så gjør det ingenting (med mindre man har andre symptomer eller er dårlig, så klart) for babyen tar det den skal ha uansett. Magen vokser jo så jeg synes egentlig det er helt greit, mindre å bli kvitt etterpå :)

Her var startvekta 67. Først gikk jeg ned til 63,5 pga kvalmen, også har jeg sakte men sikkert gått opp igjen. Var plutselig kommet til 73 kg, men noen dager senere var vekta på 71. Så her går det litt opp og ned. Men jeg synes at jeg veier nok i utgangspunktet, så jeg er veldig fornøyd med å bare ha økt med 4kg fra startvekta :)

Jeg har stagnert/gått ned noen hundre gram de siste 4-5 ukene. Jeg snakket med jordmor om det forrige uke og hun sa at for overvektige så gjør det ingenting (med mindre man har andre symptomer eller er dårlig, så klart) for babyen tar det den skal ha uansett. Magen vokser jo så jeg synes egentlig det er helt greit, mindre å bli kvitt etterpå :)
Så bra. Da er det sikkert ingenting for meg å uroe meg for heller.
Skal uansett til jordmor på torsdag, kan dobbeltsjekke da.

Uke 32 og +11 kg. Var +9,5 i uke 24, så fornøyd med at det ikke har vært veldig stor økning siste 2 mnd. Magen har vokst og symfysemål midt på linja. Nå er det jo full vekstperiode fremover, baby skal jo legge på seg 1,5-2,0 kg i løpet av 7-8 uker. Så regner med økning i vekt nå ja :) sist gikk jeg opp 17-18 kg, men etter fødsel var det bare +4 kg igjen, så stresser ikke.

QUOTE="Polying, post: 23489543, member: 119827"]Så bra. Da er det sikkert ingenting for meg å uroe meg for heller.
Skal uansett til jordmor på torsdag, kan dobbeltsjekke da.[/QUOTE]

Hvordan gikk det til jordmor og på glukosebelastningen?:)
Jeg måtte legge opp kostholdet da en trodde keg hadde utviklet svangerskapsdiabetes. På 2 uker gikk jeg ned 1,5 kg:)

Hvordan gikk det til jordmor og på glukosebelastningen?:)
Jeg måtte legge opp kostholdet da en trodde keg hadde utviklet svangerskapsdiabetes. På 2 uker gikk jeg ned 1,5 kg:)
Det gikk fint hos jordmor. Følges jo allerede opp av ernæringsfysiolog, så kostholdet er ok. Jeg fikk beskjed om at en kilo eller to opp/ned kan være vann, og ikke er farlig.

Glukosebelastningstesten gikk faktisk veldig bra. Bedre resultater nå enn tidligere i svangerskapet. 2timers måling på 6,3, altså langt unna "faresonen" fra 7,8 og milevis fra svangerskapsdiabetes på 9,0. :)

Veldig lettet!!

29+5 og har lagt på meg ca 8 kg. Det har gått litt i "rykk og napp" så langt...

28+1 gått opp 2,5 kg (men kaster fremdeles mye opp dessverre, og er nok derfor det ikke er mer)

28+2 og ca 11 kg totalt nå! Håper det ikke blir altfor mye mer, da jeg allrede hadde en litt høy BMI.

Back
Topp