Vektøkning

38+0 i dag, og opp 14kg totalt.
 
Dere som har født for noen uker siden, har dere vært på vekta i det siste? Hvor mye er det greit å gå ned hvis man vil beholde melk og amme lenge? Tenkte å begynne et sunnere liv i dag...

Tre uker siden fødsel. Er ca 3 kg over førgraviditet-vekta.
 
Dere som har født for noen uker siden, har dere vært på vekta i det siste? Hvor mye er det greit å gå ned hvis man vil beholde melk og amme lenge? Tenkte å begynne et sunnere liv i dag...

Tre uker siden fødsel. Er ca 3 kg over førgraviditet-vekta.
Jeg gikk opp 12 kilo under graviditeten. Var på vekta rundt 2 uker etter fødselen og da var 10 kg borte. Så 2+ kilo fra startvekt. Jeg har masse melk, men spiser og drikker det jeg føler for så har ikke tenkt så mye på vekt og kropp enda da termin egentlig var i morgen og lille er allerede snart 3 uker gammel [emoji4]
 
Dere som har født for noen uker siden, har dere vært på vekta i det siste? Hvor mye er det greit å gå ned hvis man vil beholde melk og amme lenge? Tenkte å begynne et sunnere liv i dag...

Tre uker siden fødsel. Er ca 3 kg over førgraviditet-vekta.

Jeg gikk opp 12kg og hadde gått ned 10 av de få dager etter fødsel. Jeg skal ned endel mer men jeg har uansett veldig lite melk og kan ikke fullamme. Men det er jo et interessant spørsmål :)
 
Dere som har født for noen uker siden, har dere vært på vekta i det siste? Hvor mye er det greit å gå ned hvis man vil beholde melk og amme lenge? Tenkte å begynne et sunnere liv i dag...

Tre uker siden fødsel. Er ca 3 kg over førgraviditet-vekta.
Fødte for 12 dager siden, gikk opp 11 kg og er nå
4 kg over startvekta. Har da virkelig kost meg i jula, og spist akkurat det jeg ville etter å måtte vært streng med kostholdet i svangerskapet.
Det står litt om vektnedgang/slanking og amming her https://ammehjelpen.no/artikkel/32/Slanking :)
 
Dere som har født for noen uker siden, har dere vært på vekta i det siste? Hvor mye er det greit å gå ned hvis man vil beholde melk og amme lenge? Tenkte å begynne et sunnere liv i dag...

Tre uker siden fødsel. Er ca 3 kg over førgraviditet-vekta.
Jeg la på meg ca 14kg til slutt og er 1,5kg over fra før graviditet (lille ble 3uker på søndag), og jeg har hatt nok melk til nå. Han hadde lagt på seg først 225g på 6 dager og så 315g på åtte dager :) jeg vil ned enda litt til da bmi er for høy enda, men stresser ikke noe med det enda :) så lenge man spiser og drikker nok så tror jeg det går fint i fht melken :)
 
+18, og har 11 igjen. Er dessverre slik med min kropp, var det sist og :p

Så jeg får ingenting gratis, og må gå aktivt inn for å gå ned resten. Sist beholdt jeg melka ved å spise tilnærmet normalt (minus søte ting, og litt mindre porsjoner), men heller øke aktiviteten. Gikk da tur på 1 time hver dag :)
 
Fødte for 12 dager siden, gikk opp 11 kg og er nå
4 kg over startvekta. Har da virkelig kost meg i jula, og spist akkurat det jeg ville etter å måtte vært streng med kostholdet i svangerskapet.
Det står litt om vektnedgang/slanking og amming her https://ammehjelpen.no/artikkel/32/Slanking :)

Takk for informativ lenke. Det står man skal holde seg over 1500kcal daglig for å opprettholde melkeproduksjonen. Ingen problem, tror jeg:p Så da blir det å tre på seg joggeskoene og ut på tur!
 
Dere som har født for noen uker siden, har dere vært på vekta i det siste? Hvor mye er det greit å gå ned hvis man vil beholde melk og amme lenge? Tenkte å begynne et sunnere liv i dag...

Tre uker siden fødsel. Er ca 3 kg over førgraviditet-vekta.
Jeg har spurt ernæringsfysiolog om dette. Hun sa at etter den første vektnedgangen, der kroppen kvitter seg med vann og sånt, så bør man ikke gå ned mer enn 0,5kg per uke. Men en hakvkilo er altså greit.
 
Jeg har spurt ernæringsfysiolog om dette. Hun sa at etter den første vektnedgangen, der kroppen kvitter seg med vann og sånt, så bør man ikke gå ned mer enn 0,5kg per uke. Men en hakvkilo er altså greit.

Klarer ikke å gå så fort ned uansett, tror jeg. Men er redd for å gå for mye ned. Trivselsvekta mi er 50, men med en gang jeg kommer under det mister jeg mensen. Tenker det da er fare for melka også? Jaja, nå har jeg ikke klart å holde meg borte fra sjokoladen i 2018 likevel så foreløpig er det ingen reel problemstilling:p
 
Jeg gikk opp 21 kg i løpet av graviditeten, og har gått ned 11 kg etter 2,5 uker. Så her blir det beintøft fremover med strikt kaloritelling og økt aktivitet så fort jeg kan. Sukk. Trivselsvekta mi er jo egentlig også litt mindre enn der jeg var da jeg ble gravid, så håper å gå ned totalt 13 kg til sommeren, så altså 0,5 kg per uke. Så gjenstår det å se om jeg klarer det. Sukk og sukk. :sad010
 
Jeg gikk opp 10 kg og var tilbake på startvekten akkurat 1 uke etter fødselen, uten å ha gjort noe som helst for å gå ned. Nå er jeg 1-2 kg under startvekt, og det er 1 mnd siden fødselen. Jeg har masse melk, og ammingen går veldig fint. Men jeg er bekymret for å gå ned særlig mye mer, og fokuserer mye på å få spist nok for tiden!
 
Jeg gikk opp 20 kg, men ned 1 kg ved fødsel så totalt opp 19 kg.
Gikk ned 15 kg iløa første to ukene.
Vil gjerne ned 10 kg til, så får vi se. Nå står vekta stille.. Men jeg er i mindre aktivitet enn normalt pga dårlig vær og spiser litt i hytt og pine og da tar vel kroppen til seg det den kan. Vi skal begynne med middagsplanlegging og lite usunt ifra mandag neste uke så blir spennende å se vekta fremover! Stresser ikke med vekt nedgangen da. Men får kommentarer på at jeg er altfor tynn. Men tenker at 10 kg til lett kan forsvinne uten problem så ikke vet jeg :hilarious: jeg fullammer uten problem og håper å fortsette med det. Tviler på en evt mer vektnedgang vil påvirke melka for min del.:)
 
Gikk opp 9 kg før fødsel, under fødsel gikk jeg opp 6 kg til! (Fikk da masse vann i kroppen og hoven overalt). Det er nå 12 dager siden fødsel og er 2 kg fra startvekt. Er fremdeles en del vann i kroppen, så regner med de siste kiloene forsvinner ila de neste ukene [emoji4]

Spiser akkurat det jeg vil og har god matlyst siden jeg har hatt 8 måneder med kvalme og oppkast.
 
Gikk opp 23 kg.. siste gang jeg veide meg i svangerskapet var 39+5. Fødte 40+2. Hadde svangerskapsforgiftning, og maaaasse vann i kroppen.
Tror jeg gikk opp litt etter fødsel også. Hadde ekstremt hovne bein.
Gått ned 15 kg nå 2 uker etter fødsel.
 
Back
Topp