Vektøkning

23+4 og gått opp ca 10 kg totalt så langt. Har heldigvis ikke gått opp mer enn 3 kg de siste to månedene :D La på meg mye i begynnelsen for det eneste som stagga uggenheten var å spise... Gjerne loff. Nå ser jeg egentlig for meg at vektoppgangen "stopper" opp, eller at jeg går litt ned. Har bestemt meg for å kutte sukker og redusere veldig på karbo for å ikke gå opp (særlig) mer.
Tror nesten jeg må gjøre det samme. Jeg veier meg då og si aldrig, bare når jeg har vært på kontroll hos lege eller JM. Tror min vektoppgang har vært mest nå den siste tiden, har blitt mye mer godtesyk og sulten generelt sett.
Drikker ikke brus, bare vann og melk til frokost, men for meg er det nok is og sjokolade som har vært lasten min :sorry:

Jeg er 21+5. Var på vekten for et par dager siden. Da viste den 8 kg pluss. Jeg gikk ganske umiddelbart opp 3 kg. Jeg tror noe av det var pga hormoner i forbindelse med IVF.

Så veide jeg 5 kg + i 2-3 mnd før jeg nå gikk på vekten etter en del uker og den viste 8 kg pluss. Magen er ikke kjempestor, og jeg har ikke merket noen stor vektøkning andre steder på kroppen.

Jeg er overhode ikke bekymret. Nå er det snart ferie, og jeg håper på mer overskudd slik at jeg kan gå en del tur. Spise sunt skal jeg fortsette med

Tror nesten jeg må gjøre det samme. Jeg veier meg då og si aldrig, bare når jeg har vært på kontroll hos lege eller JM. Tror min vektoppgang har vært mest nå den siste tiden, har blitt mye mer godtesyk og sulten generelt sett.
Drikker ikke brus, bare vann og melk til frokost, men for meg er det nok is og sjokolade som har vært lasten min :sorry:

Kan nok være lurt, greit å begrense litt nå. Er jo tross alt 3 mnd igjen, og når varmen kommer for fullt kan jo det også føre til ekstra vann i kroppen.. Er is og jordbær som har vært det største problemet her i det siste, man får prøve å holde seg til max én kosedag i uka kanskje [emoji28]

23+4 og gått opp ca 10 kg totalt så langt. Har heldigvis ikke gått opp mer enn 3 kg de siste to månedene :D La på meg mye i begynnelsen for det eneste som stagga uggenheten var å spise... Gjerne loff. Nå ser jeg egentlig for meg at vektoppgangen "stopper" opp, eller at jeg går litt ned. Har bestemt meg for å kutte sukker og redusere veldig på karbo for å ikke gå opp (særlig) mer.
Kjenner meg igjen på stor spising de første mnd, «ødela» mye her også.

Jeg vet ikke hvor mye jeg har gått opp totalt, jeg veide meg ikke før i uke 14. Frem til uke 20 har jeg gått opp 2 kilo

Men i uke 14 hadde jeg en bmi på 28 og legen sa klart i fra at "sånne som meg" trengte ikke gå opp noe som helst. Itillegg blir jeg tvunget til å veie meg når hun ser på... Har en veldog hyggelig lege, men hun får meg til å føle meg som et fedme berg.
Så jeg får skikkelig dårlig samvittighet for hver kilo jeg legger på meg og gruer meg til veiing

Jeg vet ikke hvor mye jeg har gått opp totalt, jeg veide meg ikke før i uke 14. Frem til uke 20 har jeg gått opp 2 kilo

Men i uke 14 hadde jeg en bmi på 28 og legen sa klart i fra at "sånne som meg" trengte ikke gå opp noe som helst. Itillegg blir jeg tvunget til å veie meg når hun ser på... Har en veldog hyggelig lege, men hun får meg til å føle meg som et fedme berg.
Så jeg får skikkelig dårlig samvittighet for hver kilo jeg legger på meg og gruer meg til veiing
Det var ikke noe fint sagt :(
Ikke noe kjekt å sitte med en sånn følelse, spesielt ikke når det skal være ett sted du føler du kan snakke om alt og være trygg.

Kanskje du kan prøve å ta det opp med legen at det er følsomt for deg?

Jeg kjenner litt på samme følelse som deg nå, særlig samvittighet om jeg går mye mer opp.
Ikke en god følelse...

Jeg er slank, men har gått opp 12 kg og liker det ikke. Frykter det blir som med eldste, at jeg kommer til å gå opp 10 kg til. Det forsvinner igjen(gjorde det de 2 andre gangene men who knows? )Er jo snart 9 år siden eldste ble født, men det øker jo risk for strekkmerker osv. Også blir det tungt å bevege på seg. Pluss - det frister ikke så sinnsykt med en potensielt 4,8kgs unge igjen - om det skulle være sammenheng med egen vekt og barnets vekt. Så ønsker ikke samme vektoppgang. Har kutta det meste av godteri, sjokolade etc i det siste. Skal prøve å bevege meg mer. Trener klatring 1-2 ganger i uka, yoga 1-2 ganger i uka. Skal få den opp til 3-4(pga migrenen). Fikk sykla i dag. Håper å få lagt inn regelmessige sykkel + evt en styrke treningsøkt i uka. Er jo 100% sm likevel. Og jeg fikk iaff mer hodepine/migrene når jeg bare lå på sofaen. Så da kan jeg heller prøve å trene/bevege meg mer og se om det kan gi meg en bedre hverdag. Våkna med migrene i dag, som jeg klarte å holde noenlune i sjakk i hele dag. Har kjent litt til den nå og da. Men erke mye den er der nå.

Frem til for en uke siden hadde jeg bare gått opp 2 kilo. Den siste uken har det blitt 1,5 kilo ekstra, men jeg er på ferie nå, så det kan jo skyldes et litt annet kosthold, varmen osv. Mens jeg har vært på ferie har også magen plutselig dukket opp!
Totalt har jeg altså lagt på meg 3,5 kilo og jeg er nå 21+5 :)

Har gått opp 8 kg og er i uke 24+6.
Merker at det har blitt tyngre på jobb, får fort vondt i bekken av å stå oppe og gå mye og derfor har jeg tatt bilen til jobb siste uka (tar bare 10 min å gå).... i tillegg så er søtsuget helt ekstremt så det gjør det vel ikke akkurat bedre! Fikk litt tilsnakk av jm forrige uke :smiley-ashamed008 måtte tenke over hva jeg spiste og finne sunnere alternativer sa hun, så prøver jo å skjerpe meg.
Jeg vil ikke si jeg er overvektig (sånn til vanlig), men bmi'en er akkurat høyere enn 'normalen' så burde ikke gå opp så altfor mye mer :rolleyes:

Høres ganske likt ut som meg med plutselig stor vektoppgang og mage...hadde tilsvarende i påska da kvalmen gav seg samtidig som eg ble servert mye god mat [emoji4] Men, gikk ned tre kg i starten, så er opp syv kg i forhold til det laveste [emoji57]

Prøver å spise sunt - har tidligere knaska mye gulrøtter på kveldstid for å innfri knaskebehovet uten å få i meg for mye (skal godt gjøres å spise for mye gulrot), og har ellers med meg eple og en "energibar" type nutrilett eller de som er på bildet under (typ 15 kr på bunnpris/meny) på jobb, for å ha gode mellommåltider.
7d67bf7fdbcc37a07bd7915bee04e46f.jpg

Bør ikke spise for mye om gangen, da blir det bare halsbrann [emoji57]

Et tips er jo også å drikke nok vann (evt saft) og ta krom (mineral som skal stabilisere blodsukkeret) i tillegg til jevnlige måltider.

Den der med sjokolade er såååå god <3

Gått opp 6,2 kg til nå 24+1 :) får ikke rørt meg like mye som jeg skulle ønske, så er væll naturlig at vekta stiger litt ekstra denne gangen. Men tror jeg enda ligger på normalen, får se hva jordmor sier på Onsdag :)

Har gått opp 8 kg og er i uke 24+6.
Merker at det har blitt tyngre på jobb, får fort vondt i bekken av å stå oppe og gå mye og derfor har jeg tatt bilen til jobb siste uka (tar bare 10 min å gå).... i tillegg så er søtsuget helt ekstremt så det gjør det vel ikke akkurat bedre! Fikk litt tilsnakk av jm forrige uke :smiley-ashamed008 måtte tenke over hva jeg spiste og finne sunnere alternativer sa hun, så prøver jo å skjerpe meg.
Jeg vil ikke si jeg er overvektig (sånn til vanlig), men bmi'en er akkurat høyere enn 'normalen' så burde ikke gå opp så altfor mye mer :rolleyes:
Er litt det samme for meg. Det søtsuget mitt kom for noen uker siden og syntest det er vanskelig å kontrollere det, men må jo bare prøve.

Tror det er lurt også at du kjører bil til jobb om bekkenet er kranglete.

Jeg er slank, men har gått opp 12 kg og liker det ikke. Frykter det blir som med eldste, at jeg kommer til å gå opp 10 kg til. Det forsvinner igjen(gjorde det de 2 andre gangene men who knows? )Er jo snart 9 år siden eldste ble født, men det øker jo risk for strekkmerker osv. Også blir det tungt å bevege på seg. Pluss - det frister ikke så sinnsykt med en potensielt 4,8kgs unge igjen - om det skulle være sammenheng med egen vekt og barnets vekt. Så ønsker ikke samme vektoppgang. Har kutta det meste av godteri, sjokolade etc i det siste. Skal prøve å bevege meg mer. Trener klatring 1-2 ganger i uka, yoga 1-2 ganger i uka. Skal få den opp til 3-4(pga migrenen). Fikk sykla i dag. Håper å få lagt inn regelmessige sykkel + evt en styrke treningsøkt i uka. Er jo 100% sm likevel. Og jeg fikk iaff mer hodepine/migrene når jeg bare lå på sofaen. Så da kan jeg heller prøve å trene/bevege meg mer og se om det kan gi meg en bedre hverdag. Våkna med migrene i dag, som jeg klarte å holde noenlune i sjakk i hele dag. Har kjent litt til den nå og da. Men erke mye den er der nå.
Du er jo kjempe flink til å trene!
Ikke noe kjekt å høre at du har så mye vondt Da, men hvis trening hjelper er jo det kjempe bra.

Jeg har ikke vært en som trener tidligere, gått litt tur, men det er det. Nå prøver jeg å svømme litt, men ting er ikke så lett med kranglete bekken.

Min mor gikk opp 28 kg med meg og jeg var 4,5 kg. Har jo tenkt mye på det også om det er en sammenheng, genetikk osv.

Jeg henger visst litt etter dere andre, jeg.
Her er det fremdeles oppkast om morgenen, noe kvalme utover dagen, liten matlyst, selv om den nå er bedre enn for en måned siden.
Så, jeg har siste uken gått opp 1 kg. Nå ligger jeg 2 kg under startvekt.. Jeg spiser det jeg har lyst på, utfordringen er vel bare at det er veldig lite. Og jeg har lyst på fløteis, men da blir jeg så uggen og kvalm etterpå, så noe saftis har jeg fått i meg, men begrenset.

Misunner dere litt, dere med matlyst og diverse sug - her er det ingenting og spising er for å unngå kvalmen rett og slett. :(

Jeg henger visst litt etter dere andre, jeg.
Her er det fremdeles oppkast om morgenen, noe kvalme utover dagen, liten matlyst, selv om den nå er bedre enn for en måned siden.
Så, jeg har siste uken gått opp 1 kg. Nå ligger jeg 2 kg under startvekt.. Jeg spiser det jeg har lyst på, utfordringen er vel bare at det er veldig lite. Og jeg har lyst på fløteis, men da blir jeg så uggen og kvalm etterpå, så noe saftis har jeg fått i meg, men begrenset.

Misunner dere litt, dere med matlyst og diverse sug - her er det ingenting og spising er for å unngå kvalmen rett og slett. :(
Så trist å høre at du enda er så dårlig :(

Jeg håper det kommer seg litt før deg snart og at du går litt opp i vekt og ikke minst får spise litt fløteis ;)

Er 24+4 og gått opp 10 kg [emoji85] gikk opp 21 kg med førstemann så skal ikke se bort i fra at jeg havner i den kategorien denne gangen også, men krysser fingrene for at jeg ikke går opp så mye. Passer på hva jeg spiser, men har trøblete bekken så blir ikke like mye mosjon som jeg håpet i dette svangerskapet.

Er 24+4 og gått opp 10 kg [emoji85] gikk opp 21 kg med førstemann så skal ikke se bort i fra at jeg havner i den kategorien denne gangen også, men krysser fingrene for at jeg ikke går opp så mye. Passer på hva jeg spiser, men har trøblete bekken så blir ikke like mye mosjon som jeg håpet i dette svangerskapet.
Er det samme som meg. Jeg hadde håpet på å få gått litt turer og sånn, men klarer så vidt å gå det jeg må i løpet av en dag. Har vært mye søtt de siste ukene, så skal prøve å bli flinkere til å la være med det.

Man går som regel opp mye mer med nr en enn to og tre.
Ta kontakt med jordmor/lege og be om rekvisisjon til vanntrening for gravide, det hjelper mye mot bekkenløsning.
Pass på hva du spiser. Du skal ligge på ca 2100 kcal pr dag.
Spis frukt så går søtsuget ned.
Selv gikk jeg opp 25 kg med nr 1.
Er nå begynt på 3.trimester og har gått opp ca 4 kg. Jeg passer veldig på hva jeg spiser og går tur hver dag. Fikk vanntrening ved 6 mnd noe som hjalp veldig.
En ting legen sa til meg er at bekkenløsning er ikke skadelig eller farlig, det gjør bare vondt. Vær så aktiv du kan for det hjelper. Å sitte eller ligge mye gjør ting bare verre.
Lykke til videre [emoji4]

Ta kontakt med jordmor/lege og be om rekvisisjon til vanntrening for gravide, det hjelper mye mot bekkenløsning.
Er nå begynt på 3.trimester og har gått opp ca 4 kg. Jeg passer veldig på hva jeg spiser og går tur hver dag. Fikk vanntrening ved 6 mnd noe som hjalp veldig.
En ting legen sa til meg er at bekkenløsning er ikke skadelig eller farlig, det gjør bare vondt. Vær så aktiv du kan for det hjelper. Å sitte eller ligge mye gjør ting bare verre.
Jordmor søkte 25% svangerskapspenger for meg slik at eg kan trene litt i arbeidstida - være med på gravidtrening i basseng mandag formiddag og ta en ettermiddag fri for å trene. Handler også mye om at eg ikke akkurat stortrives på jobb, så det er et godt tiltak for at eg skal ha det litt bedre :) Gleder meg til mandag morgen! :)

Ellers er hvor mange kalorier en skal ligge på veldig individuelt - eg har tidligere ligger på 1300-1400kcal, ser for meg at eg ligger på 1700kcal nå, for spiser litt mer enn vanlig.

De har ikke noe kurs som er gjennom det offentlige, bare privat igjennom Volvat.
Jeg går å bader selv to ganger i uken. Skulle være ned på vanngymnastikk for gravide, men de næyte avlyse kurset fordi det var så få som meldte seg på. Har meldt meg på neste kurs som starter i august og krysser fingrene for at det er flere som melder seg på da.
Kjenner det er godt å være i vannet, gjør ikke så vondt da så lett å gjøre for mye kjenner jeg.

Prøver å gå så mye jeg kan, men det er så fryktelig vondt. Skal kjøpe meg ett bekkenbelte nå i helgen å se om det hjelper med å holde ting mer på plass, at kanskje det ikke er så ubehagelig å gå da, for savner å gå tur.

Kalorier har jeg aldri lært å telle, men skal prøve å spise mer frukt en snop og velge vekk brød for knekkebrød osv. Var veldig lett i starten, men så kom det ett enormt søtsug som gjorde det vanskelig.

Tusen takk for gode tips!

Back
Topp