Vektøkning

Gullfisk

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Er 23+6 og har gått opp 10 kg så langt.
Sliter veldig med bekkenløsning og JM så at det ville være best om jeg ikke gikk opp så mye mer, men jeg måtte ikke slanke meg.
Hun sa også de vanligvis anbefaler en vektøkning på mellom 11-16 kg i løpet av et svangerskap, er nå redd for at jeg havner mye over det :sorry:

Blir jo mye å ligge i ro når jeg har så vondt, så får ikke bevege meg så mye og så har jeg hatt ett enormt søtsug de siste to ukene som har gjort det lettere å ta etter sjokoladen.

Hvordan er det med dere andre?
Har dere gått mye eller lite opp?
Har noen problemer med bekkenet og påvirker velten deres det?

Jeg er 22+5 og har gått opp 10kg hittil jeg også.. har fått litt vann i kroppen blant annet, men spiser jo som en hest og.. må prøve å være flinkere fremover [emoji33]

Jeg er 22+5 og har gått opp 10kg hittil jeg også.. har fått litt vann i kroppen blant annet, men spiser jo som en hest og.. må prøve å være flinkere fremover [emoji33]
Har mye vann i kroppen jeg også, spesielt i bena. Jeg prøver å spise mer knekkebrød enn vanlig brød og rundstykker, men syntes ikke det alltid er så lett å passe på...

Har mye vann i kroppen jeg også, spesielt i bena. Jeg prøver å spise mer knekkebrød enn vanlig brød og rundstykker, men syntes ikke det alltid er så lett å passe på...

Samme her, og jeg kjenner til det søtsuget jeg også. Ikke alltid lik enkelt [emoji53]

Jeg har gått opp ca 4 kg, men er lykkelig for at det er gått den veien da jeg fortsatt kaster opp. Er heller ikke verdens største fra før av, så er veldig glad for litt stigning. Har ingen vann i kroppen, men maten er dessverre rimelig ensformig fortsatt. Orker f.eks ikke tanken på sjokolade og søte saker, selv om jeg ellers er veldig glad i det :-) Har gått opp 12 og 13 kg med de to andre, så forventer litt det samme denne gangen.

Gått opp et par kg til nå, men gikk opp ca 4 kg etter oppstart hormoner og ifb. BO/MA i desember..

Jeg har gått opp ca 4 kg, men er lykkelig for at det er gått den veien da jeg fortsatt kaster opp. Er heller ikke verdens største fra før av, så er veldig glad for litt stigning. Har ingen vann i kroppen, men maten er dessverre rimelig ensformig fortsatt. Orker f.eks ikke tanken på sjokolade og søte saker, selv om jeg ellers er veldig glad i det :) Har gått opp 12 og 13 kg med de to andre, så forventer litt det samme denne gangen.

Det bra du har gått opp litt da, kan ikke være noe kjekt å være dårlig. Håper det kommer seg :)

Last edited:
Jeg er opp ca 5-6 kg i uke 21, er helt greit, har ikke vært flink å passe på så tenker å bli flinker nå, blir nok med tanken hehe med første gikk eg sikkert opp 20 kg med nr 2 ca 10kg så ser for meg en 15 nå hehe har gått ned alt etter et år etterpå og kanskje mer så satser det samme nå. Ordner seg nok så lenge lillebroren har det bra

Jeg har gått opp 4,5-5kg, er 24+4 i dag. Jeg gikk litt ned først. Jeg gikk opp 12kg med nr 1. Jeg er litt overvektig, så burde ikke gå opp altfor mye, men ingen klagde sist. Og jordmor nå sa til meg "jeg vil ikke at du skal gå opp mer enn 20 kg". Selv om 11-16 er "normalen" for "normalvektige". Det er også veldig individuelt når i graviditeten man legger på seg, jeg følger omtrent samme mønster som sist, men har lagt på meg litt mer hittil enn da, så ser for meg at det blir litt mer enn 12 kg nå. Håper jeg unngår altfor mye vann i kroppen, da blir det lett mer. Men det som er med vann i kroppen er jo at det forsvinner ganske fort etter fødsel. Jeg hadde gått ned de 12 kg sist på under 3 mnd uten å gjøre noe for det, jeg trillet litt turer, men spiste som gal da jeg ammet også, men trente ingenting. Jeg føler at jeg denne gangen har blitt møtt med mindre hysteri rundt vektoppgang, og jeg tror ikke det bare er pga folka som er delvis forskjellig, men jeg tror det også er litt pga at jeg er andregangs og de har historikken min. Eller så bryr jeg meg mindre denne gangen.

Det er så ufattelig forskjellig hvor mye man går opp, og når man går opp, så prøv å vær obs på søtsuget og begrens det. Lev ellers som vanlig, og lytt med et halvt øre til jordmor. (altså lytt for all del, men ikke ta deg nær av absolutt alt, det samme gjelder når du kommer til helsesøster senere). :)

Jeg er 25+3 og har gått opp 3,5 kg. For en uke siden hadde jeg bare gått opp 2 kg, så 1,5 kg ekstra kom rimelig kjapt. Magen har også blitt gigantisk de siste to ukene (føler jeg), og jeg har vært utrolig dårlig på å begrense søtinntaket. Spent på hvordan jeg er om en uke til, håper jeg bare har hatt en "økeuke" og at det stabiliserer seg. Merker jeg blir litt usikker på vekt og sånn, men jordmor stresser veldig lite med det så det er ganske greit :) Jeg har heldigvis ingen bekkenplager og ikke noe vann i kroppen.

Jeg er tjukk, så har et håp om å ikke gå opp så mye. Så langt er det 2,5 kg opp, men der kom 1,5 kg forrige uke da jeg hadde ferie, så tror ikke det er reell oppgang. Tilbake på jobb igjen i dag, så da blir det litt bedre rutiner igjen :)

Har tenkt å prøve å ikke gå opp mer enn 7 kg totalt. Med 30 kg overvekt har jeg mer enn nok å ta av [emoji14]

Er i uke 21+6 og har gått opp 4 kg. Har vært lite aktiv i svangerskapet og redd det blir mange ekstra kg den siste trimester.

Jeg er førstegangs, og 20+5 i dag. Så langt har jeg lagt på meg 8 kg. Jeg har ingen aning om hva som er "normal" vektoppgang, men er fornøyd med formen. Merker jo at kroppen er mindre fleksibel og at endel bevegelser er ubehagelig nå. Bekkenet er ok, og satser på at det holder seg sånn.

Jeg er 25+3 og har gått opp 3,5 kg. For en uke siden hadde jeg bare gått opp 2 kg, så 1,5 kg ekstra kom rimelig kjapt. Magen har også blitt gigantisk de siste to ukene (føler jeg), og jeg har vært utrolig dårlig på å begrense søtinntaket. Spent på hvordan jeg er om en uke til, håper jeg bare har hatt en "økeuke" og at det stabiliserer seg. Merker jeg blir litt usikker på vekt og sånn, men jordmor stresser veldig lite med det så det er ganske greit :) Jeg har heldigvis ingen bekkenplager og ikke noe vann i kroppen.
Høres ganske likt ut som meg med plutselig stor vektoppgang og mage...hadde tilsvarende i påska da kvalmen gav seg samtidig som eg ble servert mye god mat [emoji4] Men, gikk ned tre kg i starten, så er opp syv kg i forhold til det laveste [emoji57]

Prøver å spise sunt - har tidligere knaska mye gulrøtter på kveldstid for å innfri knaskebehovet uten å få i meg for mye (skal godt gjøres å spise for mye gulrot), og har ellers med meg eple og en "energibar" type nutrilett eller de som er på bildet under (typ 15 kr på bunnpris/meny) på jobb, for å ha gode mellommåltider.
7d67bf7fdbcc37a07bd7915bee04e46f.jpg

Bør ikke spise for mye om gangen, da blir det bare halsbrann [emoji57]

Et tips er jo også å drikke nok vann (evt saft) og ta krom (mineral som skal stabilisere blodsukkeret) i tillegg til jevnlige måltider.

Jeg er førstegangs, og 20+5 i dag. Så langt har jeg lagt på meg 8 kg. Jeg har ingen aning om hva som er "normal" vektoppgang, men er fornøyd med formen. Merker jo at kroppen er mindre fleksibel og at endel bevegelser er ubehagelig nå. Bekkenet er ok, og satser på at det holder seg sånn.
Er kjempe forskjell, jeg har lagt på meg veldig forskjellig i alle tre svangerskapene så det er nok ingen fasit, så lenge formen er fin er du heldig :happy:

Føler meg egentlig fin i formen i forhold til vekten, men forstår jo at hvis bekkenet får mye vekt kan det bli verre...
Håper bekkenet ditt fortsetter å holde seg ok. Er ikke noe kjekt med bekkenløsning :hungover:

23+4 og gått opp ca 10 kg totalt så langt. Har heldigvis ikke gått opp mer enn 3 kg de siste to månedene :D La på meg mye i begynnelsen for det eneste som stagga uggenheten var å spise... Gjerne loff. Nå ser jeg egentlig for meg at vektoppgangen "stopper" opp, eller at jeg går litt ned. Har bestemt meg for å kutte sukker og redusere veldig på karbo for å ikke gå opp (særlig) mer.

Back
Topp