Vektøkning

StineH

Elsker forumet
Jeg er så utafor om dagen, føler meg helt fortapt. Er både kvalm og konstant sulten om hverandre. I tillegg er jeg stort sett trøtt og utslitt, lei meg og glad.

Har følt meg som et berg de siste dagene, og gikk på vekten i dag og så at jeg har lagt på meg 4!!! kg de siste 4 ukene, så hjalp ikke akkurat det. Skjønner ikke hvordan det er mulig, og skal jeg fortsette sånn som dette de neste 34 ukene, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre..

Er bare veldig fortvilet, har kjempet mot vekten hele livet, og hadde endelig kommet ned på en vekt jeg trivdes med. Gikk litt opp i julen, og så en kg til i påsken som jeg nå jobbet med å få av. Noe som betyr at jeg nå er nesten 10 kg over minstevekten min..

PUH.

Måtte bare få luftet litt frustrasjon. Alle klærne mine strammer, og jeg føler meg helt ubrukelig. Er bare 6+3 i dag..

Jeg gikk også opp veldig mye sist i starten, veeeldig sulten og småkvalm hele tiden, og orket ikke mye trening. Men det stabiliserte seg heldigvis etterhvert. La på meg 22 kg totalt, men var da veldig tynn når jeg ble gravid, så det er kanskje ikke så rart. Om du er veldig bekymret så prøv å lage en dagsplan med måltider, hva du skal spise i løpet av dagen. Legg og inn godsaker, så du har noe å glede deg til, men på den måten kan du begrense det litt og ikke la småspisingen ta overhånd. F. eks at kl 14 skal du spise en halv kanelbolle, kl 17 skal du spise middag, kl 19 kan du spise en skål med yoghurt og bringebær, kl 21 kan du spise en proteinbar. Bare et eksempel, så når ud er fysen på noe, kan du se på klokka og tenke, neeei, 45 minutter før jeg får ta neste måltid. Høres strengt ut kanskje, men funker gull :)

Jeg har og slitt litt med vekta eller mest det at jeg har lagt på meg bare på magen spesielt siste to årene og selv om jeg har spist sunnere og trent mer har jeg ikke rukket å få bort magen så nå ser jeg allerede ut som jeg er godt på vei med en liten i magen. Hjelper ikke særlig mye at jeg er veldig oppblåst om dagen heller. x(

Jeg skjønner godt at det ikke er noen god følelse, spesielt ikke når du har jobbet så hardt for å komme til et nivå du trives med. Men husk at selv om du/dere har gått opp noe nå, betyr ikke nødvendigvis det at dere trenger å gå opp noe voldsomt i resten av svangerskapet.

Har dere tanker om hvor mye dere maks vil opp?
Det er ikke helt utenfor vår kontroll. Jeg vet at det er vanskelig å stå i mot når suget er som verst, men det går an å gi etter med litt sunnere valg.

Har dere smakt vannmelonen som er å få i butikkene nå? Den er virkelig god.

Jeg gikk også opp veldig mye sist i starten, veeeldig sulten og småkvalm hele tiden, og orket ikke mye trening. Men det stabiliserte seg heldigvis etterhvert. La på meg 22 kg totalt, men var da veldig tynn når jeg ble gravid, så det er kanskje ikke så rart. Om du er veldig bekymret så prøv å lage en dagsplan med måltider, hva du skal spise i løpet av dagen. Legg og inn godsaker, så du har noe å glede deg til, men på den måten kan du begrense det litt og ikke la småspisingen ta overhånd. F. eks at kl 14 skal du spise en halv kanelbolle, kl 17 skal du spise middag, kl 19 kan du spise en skål med yoghurt og bringebær, kl 21 kan du spise en proteinbar. Bare et eksempel, så når ud er fysen på noe, kan du se på klokka og tenke, neeei, 45 minutter før jeg får ta neste måltid. Høres strengt ut kanskje, men funker gull :)
Det var et veldig godt råd - Det tror jeg jammen meg at jeg må gjøre.. Litt av problemet nå er også at jeg er midt i eksamenstiden, og sitter hjemme hele dagen, er stresset, småkvalm og "må" ha noe i munnen hele tiden. Prøver å ty til sunne alternativer, som frukt og grønt - men det er ikke alltid like lett...

Jeg har og slitt litt med vekta eller mest det at jeg har lagt på meg bare på magen spesielt siste to årene og selv om jeg har spist sunnere og trent mer har jeg ikke rukket å få bort magen så nå ser jeg allerede ut som jeg er godt på vei med en liten i magen. Hjelper ikke særlig mye at jeg er veldig oppblåst om dagen heller. x(
Samme her. Har både endel overflødig hud, og fett på magen. Så disse siste kiloene har lagt seg KUN på magen, så jeg ser helt utrolig gravid ut. Beina mine ser nesten tynne ut, på grunn av den ujevne fordelingen... Blir helt matt, og vil jo bare kose meg med den lille i magen og ikke bekymre meg for utseende og vekt! :(

Jeg skjønner godt at det ikke er noen god følelse, spesielt ikke når du har jobbet så hardt for å komme til et nivå du trives med. Men husk at selv om du/dere har gått opp noe nå, betyr ikke nødvendigvis det at dere trenger å gå opp noe voldsomt i resten av svangerskapet.

Det er ikke helt utenfor vår kontroll. Jeg vet at det er vanskelig å stå i mot når suget er som verst, men det går an å gi etter med litt sunnere valg.

Jeg håper du har rett i det. Forrige svangerskap la jeg på meg over 40 kg - det vil jeg IKKE denne gangen..
Jeg har hele tiden tenkt at jeg ikke vil over 80 kg. Nå når jeg var på vekta så veide jeg allerede 78 - Ergo bare 2 kg igjen før jeg når "taket" mitt. Jeg er absolutt ikke tynn, og var overvektig i utgangspunktet i følge BMI, så trenger ikke å legge på meg noenting.

Spiser ikke godis eller kaker, og drikker heller ikke brus. Det har vært endel av vektnedgangen min, og kan snart krysse av 2,5 år som godterifri. Så sånn sett har jeg verdens beste samvittighet. Så til tross for at jeg stort sett spiser veldig sunt, så blir det fort for mye når jeg ikke har overskudd til trening, og sitter å smågomler hele dagen..

Min maks er også 80. Det er 12 kg opp. La på meg nesten 20 sist, men må være så ærlig å si at jeg slapp meg fullstendig løs i mat- og godteriveien. Så naiv er jeg ikke nå, både fordi jeg vet at det ikke er bra for barnet, og heller ikke for meg, verken i det korte eller det lange løp. Mye godteri ++ fortrenger plass til mat, og da blir jeg rett og slett slapp. Det vil jeg jo ikke være!

Jeg veier ca 80kg nå (er ganske høy), og syntes kanskje det er litt mye, men bryr meg altfor lite om vekt. Jeg prøver å holde meg noenlunde sunn da, og beveger meg ganske mye. Håper jeg ikke bikker 100 hvertfall, det hadde vært fælt! Er førstegangsgravid, 7+3

Min maks er også 80. Det er 12 kg opp. La på meg nesten 20 sist, men må være så ærlig å si at jeg slapp meg fullstendig løs i mat- og godteriveien. Så naiv er jeg ikke nå, både fordi jeg vet at det ikke er bra for barnet, og heller ikke for meg, verken i det korte eller det lange løp. Mye godteri ++ fortrenger plass til mat, og da blir jeg rett og slett slapp. Det vil jeg jo ikke være!
Vel, jeg også slapp meg løs helt sist gang. Åt akkurat det jeg hadde lyst på, av både søtt og salt. Det kommer jeg ikke til å gjøre denne gangen. Nå skal jeg virkelig ta meg i nakkeskinnet etter å ha vært på vekten i dag. Jeg skal IKKE mer opp med det første..

Jeg veier ca 80kg nå (er ganske høy), og syntes kanskje det er litt mye, men bryr meg altfor lite om vekt. Jeg prøver å holde meg noenlunde sunn da, og beveger meg ganske mye. Håper jeg ikke bikker 100 hvertfall, det hadde vært fælt! Er førstegangsgravid, 7+3
Tror ikke nødvendigvis det er positivt å bry seg så mye om vekten - jeg kjenner det litt som om det bare er enda en ting jeg går å tenker på, på toppen av alt det andre..

Når det er sagt, så vil jeg anbefale å ikke gå i samme fellen som jeg gjorde med min første. Jeg bare spiste og spiste og spiste, og brukte graviditeten som unnskyldning for alt jeg hadde lyst på. Ikke smart -,- Så ut som en kanelsnurr med kul på midten på slutten :P

Eg ligg på omtrent det samme som deg, nett over 80 kg og ganske høg. 2kg meir no enn før forrige graviditet. Hadde heller ikkje lyst å bikke 100 forrige gang, men gravid midt på sommaren så sprakk det. Hadde såpass mykje vatn i kroppen siste tiden, at ein del av dei siste kg låg nok der. Hååpar eg kan holde meg under 100 denne gangen, men blir ikkje overraska om eg går meir opp.. :(

Vekta stabiliserer seg når man kommer i litt mer aktivitet igjen :) lytt heller til kroppen nå, det er nok det beste for den lille <3 og kgene som blir ekstra etter graviditeten blir man kvitt om man går inn for det. Jeg gikk opp 35 kg med første, og gikk de ned igjen etter noen mnd. Med nr 2 var jeg 10 kg tyngre i utgangspunktet, og gikk opp 20kg +... etter noen mnd var jeg tilbake på startvekta som jeg hadde med førstemann :) med nr 3 gikk jeg opp 20 kg, og er nå 10 kg lettere enn enn før jeg fikk førstemann :p synes ikke det er gøy å legge på meg jeg heller, men prøver å fokusere på at kgene går av igjen når babyen er ute :)

Samme her. Har både endel overflødig hud, og fett på magen. Så disse siste kiloene har lagt seg KUN på magen, så jeg ser helt utrolig gravid ut. Beina mine ser nesten tynne ut, på grunn av den ujevne fordelingen... Blir helt matt, og vil jo bare kose meg med den lille i magen og ikke bekymre meg for utseende og vekt! :(

Vi får bare prøve å drite litt i det og heller bare fortsette å spise sunt og få trent i mellom slagene og kooose oss med graviditeten og nyte tida :)

Føler med deg. Jeg er selv slankeoperert siden mine to andre svangerskap. I de svangerskapene gikk jeg opp 10-12 kg. Jeg er livredd for å gå over 75 kg.. Og har alt økt til 73, veide 70 før jeg ble gravid.. Vet at det ikke er mye, men jeg har slite så mye for å gå ned for en slankeoperasjon er ikke bare bare.. Legen og jordmora maser på st jeg må spise så og så mange kalorier..
Jeg er jo sulten HELE tiden og småspiser fra kl 12-14 og til jeg legger meg nesten..
Jeg har jo et litt skrudd syn på vekta også..

Kjenner jeg er livredd for å bli tykk igjen :-(
Men tenker at jeg vil helst ikke opp mer enn Max 8 kg.

Tenkte kanskje jeg kunne berolige litt med min egen erfaring her.

Jeg er overvektig selv, og da jeg blei gravid for første gang i fjor, tenkte jeg at jeg skulle gå opp maks 7-8 kg. Det gikk ikke som planlagt.

Jeg raste opp i vekt, og gikk opp minst 18 kilo! (Muligens mer, jeg fikk ikke veid meg rett før fødselen.) Jeg var bekymra for hvordan i alle dager jeg skulle bli kvitt disse kiloene, for pga. en sykdom jeg har, kan jeg ikke være så mye i aktivitet. Jeg har et ganske sunt og variert kosthold fra før, så jeg frykta at jeg blei nødt til å sulte meg for å bli kvitt kiloene.

Allikevel, 7 mnd. etter fødselen har jeg gått ned alle de 18 kiloene og enda noen kilo til. Jeg har ikke trent, og jeg har spist som en hest (er alltid sulten!).

Fullamma i 6 mnd. og ammer like mye nå som mini har begynt med fast føde også, så jeg har nok fått litt drahjelp der (samtidig som det er grunnen til at jeg er sulten støtt), men de første 10-15 kg. forsvant veldig raskt og var nok i hovedsak baby, fostervann, morkake og masse vann i kroppen. :-)

Og jeg får vel kanskje tilføye at hadde jeg vært frisk, så hadde jeg vært mye mer aktiv, og da hadde nok kiloene forsvunnet enda raskere. :-)

Mange får mye vann i kroppen under graviditet, og dette kan bidra til mange ekstra kilo som gjerne forsvinner raskt etter fødselen. Til tross for 18 kg opp, hadde jeg fremdeles samme klesstørrelse (bortsett fra akkurat over magen), så hos meg var det nok mye vann.

Håper det blir som du beskriver kakao, men for meg var det helt annerledes i forrige svangerskap. Gikk opp nesten 40 kg, og så ned igjen kanskje 15 rett etter fødselen. Hadde svangerskapsforgiftning, så hadde masse vann i kroppen, pluss baby osv. Stoppet opp på ca 20kg + i forhold til startvekten, og i løpet av 3-4 mnd, til tross for at jeg fullammet, hadde jeg lagt på meg nesten 25 nye kg..

Blir så stressa av å være sulten hele tiden, og føler meg helt enorm..

Føler med deg, har alltid sltt med vekten selv, og hatt ett anstrengt forhold til mat. Før forrige svangerskap var jeg akkurat kommer ned på idealvekten min, men lykken snudde kjapt da jeg første 4 ukene la på meg 3 kg. Totalt hele svangerskapet gikk jeg opp 13 kg, og 4 dager etter fødsel hadde jeg mistet 11. Men på grunn av mye stress, misting av melka og påvist pcos i løpet av de neste to mnd la jeg på meg 9 kg. Uansett hvor mye jeg trente og lite kcal og fett jeg spiste så satt de som limt på. Når jeg ble gravid nå veide jeg like mye som høygravid forrige gang. Alle klær strammer og jeg har egentlig bare lyst å sitte inne og gjemme meg for allmenheten. Håper at jeg etter fødsel denne gang skal ha bedre lykke med vekten, selv om jeg tviler. Det viktigste akkurst nå er å få en sunn og frisk baby :)

Jeg gikk opp 13-14 kg første svangerskap. Veide bare 49 kg da jeg ble gravid, og har alltid ønsket litt mer "kjøtt på beina". Nå veide jeg 54 før jeg ble gravid (er lav: 1.60), og har lagt på meg 2-3 kg så langt. Tenker at jeg bør legge på meg maks 20 kg med tanke på at jeg er såpass lav, men tar det som det kommer:)

Føler med deg, har alltid sltt med vekten selv, og hatt ett anstrengt forhold til mat. Før forrige svangerskap var jeg akkurat kommer ned på idealvekten min, men lykken snudde kjapt da jeg første 4 ukene la på meg 3 kg. Totalt hele svangerskapet gikk jeg opp 13 kg, og 4 dager etter fødsel hadde jeg mistet 11. Men på grunn av mye stress, misting av melka og påvist pcos i løpet av de neste to mnd la jeg på meg 9 kg. Uansett hvor mye jeg trente og lite kcal og fett jeg spiste så satt de som limt på. Når jeg ble gravid nå veide jeg like mye som høygravid forrige gang. Alle klær strammer og jeg har egentlig bare lyst å sitte inne og gjemme meg for allmenheten. Håper at jeg etter fødsel denne gang skal ha bedre lykke med vekten, selv om jeg tviler. Det viktigste akkurst nå er å få en sunn og frisk baby :)
Føler veldig med deg, er som å høre historien om meg selv. Jeg levd SUPERSTRENGT og trent masse for å gå ned i vekt. Så å være konstant sulten, ikke ha overskudd til å trene, og så se at vekten bare SKYTER fart, det kjennes ikke bra ut :(

Hvordan går det nå StineH? Har det stangnert litt?

Var hos legen i dag, og ble litt skremt selv. Men heldigvis så føles det som at "det er nå det starter" om du skjønner. Får prøve være flink fremover når jeg nå blir veid.
Jeg er relativt overvektig, så skal i utgangspunktet ikke behøve gå så mye opp. Men har allerede gått opp 1-2kg selv.

Håper det blir som du beskriver kakao, men for meg var det helt annerledes i forrige svangerskap. Gikk opp nesten 40 kg, og så ned igjen kanskje 15 rett etter fødselen. Hadde svangerskapsforgiftning, så hadde masse vann i kroppen, pluss baby osv. Stoppet opp på ca 20kg + i forhold til startvekten, og i løpet av 3-4 mnd, til tross for at jeg fullammet, hadde jeg lagt på meg nesten 25 nye kg..

Blir så stressa av å være sulten hele tiden, og føler meg helt enorm..
Jeg har også gått opp o vekt når jeg har ammet :-(

Back
Topp