Vektøkning!!

Jeg er 13+2 og har lagt på meg ca 0,5 kg. Går i leggings og joggebukse (hjemme) for jeg orker ikke noe som strammer over magen! Men fy som jeg føler meg.. Føler at magen er ekkel og jeg blir helt deprimert av å shoppe klær. Jogget mye før jeg ble gravid, men etter positiv test så har jeg ikke vært på en eneste joggetur! Kvalmen er fortsatt ikke borte og formen er altfor dårlig..

Jeg fikk beskjed fra legen min i fjor sommer om å slutte å veie meg da jeg har hatt alt for stor fokus på det
:/

Jeg har alltid vært overvektig eller vært litt for stor.

Før første svangerskapet mitt var jeg flink med kost og trening i 1,5 år og gikk ned ca 40 kg.

Var 84 kg da jeg ble gravid. En eller annen "venninne" av meg sa jeg måtte slutte(!!!) med jogging da hun fikk vite at jeg var gravid og det er noe jeg har angret mye på at jeg hørte på!

Var så vanskelig å komme igang igjen etter gullet var født. Gikk opp til 107 kg (12 dager overtid) da jeg ble igangsatt. Gikk ned 10 kilo på de 3 dagene før vi dro hjem fra sykehuset.

Etter det har vekta økt jevnt til 113 kg. Så var jeg flink å trene frem til i mai i fjor og endte nede på 106 kg...

Viste godt med meg selv at jeg hadde gått opp mye før jeg gikk til legen for å få bekreftet svangerskapet og er nå 120 kg. Skal på kontroll hos jordmor på tirsdag og håper for guds skyld at jeg ikke har gått opp mere :/

Dette med vekt er ikke enkelt! Så glad i mat og da hjelper det lite at man spiser sunt når man spiser for mye og ikke trener...

Nå skal det sies at jeg har vært mye kvalm (kaster ikke opp) så langt i dette svangerskapet og derfor spiser mindre nå enn tidligere.

Noen som har tips til hvordan man kan ta seg selv litt i nakken og skrape sammen nok energi til å orke å gå ut på tur en halvtimes tid hver kveld? Bare det hadde gjort underverker for min del...

Last edited:
Jeg gikk på vekta idag!!! Oh no! Det var ikke noe hyggelig!
Mulig graviditeten + snus-slutt har vært en dårlig kombo for vekta!
+5kg på 3mnd...

Jeg fikk beskjed fra legen min i fjor sommer om å slutte å veie meg da jeg har hatt alt for stor fokus på det

Før første svangerskapet mitt var jeg flink med kost og trening i 1,5 år og gikk ned ca 40 kg.

Var 84 kg da jeg ble gravid. En eller annen "venninne" av meg sa jeg måtte sutte(!!!) med jogging da hun fikk vite at jeg var gravid og det er noe jeg har angret mye på at jeg hørte på!

Var så vanskelig å komme igang igjen etter gullet var født. Gikk opp til 107 kg (12 dager overtid) da jeg ble igangsatt. Gikk ned 10 kilo på de 3 dagene før vi dro hjem fra sykehuset.

Etter det har vekta økt jevnt til 113 kg. Så var jeg flink å trene frem til i mai i fjor og endte nede på 106 kg...

Viste godt med meg selv at jeg hadde gått opp mye før jeg gikk til legen for å få bekreftet svangerskapet og er nå 120 kg. Skal på kontroll hos jordmor på tirsdag og håper for guds skyld at jeg ikke har gått opp mere :/

Dette med vekt er ikke enkelt! Så glad i mat og da hjelper det lite at man spiser sunt når man spiser for mye og ikke trener...

Nå skal det sies at jeg har vært mye kvalm (kaster ikke opp) så langt i dette svangerskapet og derfor spiser mindre nå enn tidligere.

Noen som har tips til hvordan man kan ta seg selv litt i nakken og skrape sammen nok energi til å orke å gå ut på tur en halvtimes tid hver kveld? Bare det hadde gjort underverker for min del...

Jeg har ingen barn fra før, men har selv slitt med vekt og kg så lenge jeg kan huske. Fra mobbing på barneskolen som endte i trøstespising til uendelige mange usunne dietter. Pga av alt dette så har jeg hatt alt for mye fokus på vekt og kropp, noe som desverre er like ille nå når jeg egentlig bare vil kose meg med å være gravid. Vil ikke ut å møte folk jeg kjenner pga vektøkning osv .. Litt av en teit tankegang i grunn. Høres ut som du er flink til å fokusere på sunn mat, å da er det ikke mange grep som skal til for å gå ned/ holde vekta :)
Du spør om tips til å komme seg ut.. Nå vet ikke jeg om du er en hundeperson, men jeg har hund og må ut hver dag, flere ganger :) det frister ikke like mye hver gang, men når man først er ute så går man gjerne litt ekstra. Om du ikke har hund selv så kanskje naboen har en som gjerne vil luftes ? Sladretur med en venninde ?
Mange alternativ :)

Ikke glem at det er nødvendig og naturlig å legge på seg som gravid da damer :)

Her har jeg gått i minus med 4 kg grunnet oppkast. Regner med å komme i rute igjen etter som formen tar seg opp...

Jeg gikk på vekta idag!!! Oh no! Det var ikke noe hyggelig!
Mulig graviditeten + snus-slutt har vært en dårlig kombo for vekta!
+5kg på 3mnd...

Samme her!!!! :-/ Tror snuskuttet også gjør sitt dessverre ... :-(

Tenk damer....☺når babyen er ute gan man gå på trilleturer så fettet renner ☺jeg gleder jeg til vår og fint vær så jeg orker å gå turer. Nå er det bare kaldt☺

Her kom magen TIDLIG. Rundt uke 7-8. Men dette er mitt andre svangerskap og da er det vanlig at magen kommer raskere siden den alerede er litt "tøyd" :wacky:

Men det er nok mest vann til nå (hos meg i allefall), siden selve gravidmagen/symfysen akkurat er begynnt å komme over bekkene (jeg er 13 uker i dag). Det komiske er at jeg faktisk har gått ned i vekt siden jeg ble gravid, til tross for mye større mage ;)

Var 84 kg da jeg ble gravid. En eller annen "venninne" av meg sa jeg måtte sutte(!!!) med jogging da hun fikk vite at jeg var gravid og det er noe jeg har angret mye på at jeg hørte på!

Du skulle bodd i nærheten av meg så kunne vi sparket hverandre i gang! Jeg trenger virkelig en støttespiller for å holde meg litt i gang nå som jeg er 100% sykemeldt alerede og blir sittende mye inne.

Så rådet mitt er i allefall det, å finne seg noen å gjøre avtaler med om turgåing noen dager i uken som kanskje er litt samme båt. Så blir det så mye lettere. Men her jeg bor er det et stykke utenfor byen og landlig med få naboer, så her må jeg bare ta meg selv i nakken :meh:

Jeg har nesten motsatt bekymring! Foreløpig! Gått ned 1-2 kg uten å ha slitt med kvalme eller oppkast. Lurer litt på når det begynner å hå oppover! Jeg er normalvektig i følge bmi, men ikke spesielt slank. Likevel synes jeg det er rart det ikke går oppover for jeg spiser godt. Men noe skal vi vel
bekymre oss over :-) Jeg får nyte det så lenge jeg kan.

Samme her!!!! :-/ Tror snuskuttet også gjør sitt dessverre ... :-(
De første ukene måtte jeg jo bytte ut snusen med noe annet, så da ble det gjerne snop og snacks! (Og det var jo i jula for min del) Så har en mistanke om at kg kom på ganske raskt!

Jeg gikk opp 5-6 kg mens jeg gikk på hormoner (ifm assistert befruktning) og i jula, men har de siste ukene gått ned 3 kilo igjen. Jeg har ikke vært kvalm eller dårlig, har bare ikke matlyst og får ikke i meg så mye..

De første ukene måtte jeg jo bytte ut snusen med noe annet, så da ble det gjerne snop og snacks! (Og det var jo i jula for min del) Så har en mistanke om at kg kom på ganske raskt!
Samme her :-/ Men har heldigvis ikke gått opp så mye de siste ukene :-) var hos legen i går, hun sa det var helt greit :-)

Her kom magen TIDLIG. Rundt uke 7-8. Men dette er mitt andre svangerskap og da er det vanlig at magen kommer raskere siden den alerede er litt "tøyd" :wacky:

Men det er nok mest vann til nå (hos meg i allefall), siden selve gravidmagen/symfysen akkurat er begynnt å komme over bekkene (jeg er 13 uker i dag). Det komiske er at jeg faktisk har gått ned i vekt siden jeg ble gravid, til tross for mye større mage ;)
Jeg trodde også at livmora var rundt bekkenet og at magen bare var luft. Men idag (14+4) kjente jordmor livmoren like høyt som navelen. Er nr to her også. Og det var nok korrekt siden hjertelyden hørtes ca midt mellom bekken og navlen.

Slutta å røyke jeg og, så kom jula! Gikk opp 3kg på type en uke :p så 4,5 kg + nå , uke 14+1. Det roer seg sakte men sikkert. Men ganske sikker på at snus og røykekutt har mye med saken å gjøre :)

Slutta å røyke jeg og, så kom jula! Gikk opp 3kg på type en uke :p så 4,5 kg + nå , uke 14+1. Det roer seg sakte men sikkert. Men ganske sikker på at snus og røykekutt har mye med saken å gjøre :)
Det er nok veldig vanlig å legge på seg ved røykeslutt! Egentlig greit å kunne skylde på graviditeten... ;)

Back
Topp