vektøkning

lillebolla

Betatt av forumet
..
 
Jeg skal ikke svare, men vil bare nevne at jeg gikk opp 22 kilo, gikk fire dager over, og fødte en frisk gutt på 50cm og 2835g. 12 kg er borte nå etter 17 dager, og det renner fortsatt unna. Jeg spiste sunt, men litt mer is enn vanlig. Pga treningsforbud la jeg litt mer på meg.
 
hei,
jeg bekymrer meg veeeldig ang dette med vekt, og greier ikke å være stolt over kroppen som er gravid..
jeg er andregangs gravid, og første svangerskap veide jeg 57 kg og gikk opp 9kg totalt..
Denne gangen startet jeg på ca 62-63 og har hittil gått opp til 76 kg, og er veldig bekymret etter som jeg bare er halvveis.. jordmor å lege sier jeg ser frisk å fin ut, å at jeg ikke skal bekymre meg for å føde en stor baby fordi om jeg går opp mye i vekt, stemmer det? Jeg har angst og periodevis depresjoner, (hatt i 11 år, går til samtaler for det) og sliter med den bekymringen for å greie å føde en stor baby om jeg legger på meg for mye..

Er det normalt?

Jeg spiser regelmessig med sunt.. har vært veldig rolig en periode pga svimmelhet og dårlig form (lavt jernivå) og i den perioden hadde jeg en kvalme som bare gikk over om jeg knasket på noe..
men jeg har begynt og kommet meg nå, og har startet med å gå meg turer igjen.
det går ofte i knekkebrød eller brøsjive, og jeg drikker myye vann på en dag (også om natten)
som oftest så må jeg opp å ta en halv brøsjive å ett glass melk når jeg våkner om natten, har dette noe å si?

Hvor mye tror du jeg kommer til å gå opp til fødselen? kan vektøkning ha noe å si for en fødsel, ang komplikasjoner osv,?
Sniker litt fra juni 2013. Jeg gikk opp 27 kilo (veldig nye vann). Lille veide 3485g og var 48 cm lang. Fødselen gikk fint og nå 15 uker etter fødsel har jeg gått ned 30 kilo. Har ikke gjort noe for det egentlig. Spiser regelmessig og variert, rører på meg og full ammer. Tror ikke du skal være engstelig for hverken komplikasjoner eller stor vektøkning:) Jeg spiste også litt på natta en periode under svangerskapet. Lytt til jordmor du og nyt svangerskapet ditt:) Dette kommer helt sikkert til å gå veldig bra:)
 
Hei!

Jeg skjønner at dette med kroppens forandringer og vektøkning, er et problem for mange gravide.
I vårt samfunn er det et enormt fokus på det å være vellykket, ta seg fint ut- selv om en er gravid, og en skal klare alt og være glad og fornøyd! Dette er IKKE tilfellet for alle
Alle gravide er forskjellig, vi har forskjellige kropper og gener, og vi legger på oss forskjellig.
Det er kanskje lett å si at en skal være fornøyd med den kroppen vi har, men vi har faktisk bare den kroppen vi har blitt tildelt - sånn er det!
Når det gjelder hvor mye som er vanlig å legge på seg i et svangerskap, varierer dette også veldig.
Ca 10-15 kilo er vel sånn statistisk midt på treet +/-.
For lange kvinner, har de mer plass å fordele kiloene på, enn de som er mindre.
Vet ikke hva du har i utgangs BMI, men det høres i utgangspunktet ikke ut til å være langt utenfor normalen.

Når en har barn fra før, opplever mange kvinner at de starter svangerskapet på en høyere utgangsvekt enn første gang. Det er helt normalt.

Jeg skjønner at du bruker mye krefter på å bekymre deg for dette, og du sier at du sliter med depresjoner fra før.
Så flott at du tar tak i dette! Det å skifte fokus er ikke så lett, men det kan gjøres! Jeg er glad for å høre at du allerede får hjelp med det! :flower

Spis hyppige små måltider, så holdes iallefall forbrenningen i gang, og prøv å unngå for mye usunn mat - spar heller litt av det til helgene!

Selv om du har lagt på deg mer enn det du ønsker, trenger ikke det å bety at barnet blir veldig stort. Ofte har det litt med genetikk å gjøre.
Hvis du passer godt på deg selv, både fysisk og psykisk kan du egentlig ikke gjøre mer.
Men du kan velge om dette skal få styre hverdagen din.
Kan du klare å tenke at du har et normalt svangerskap, babyen vokser fint, og at du ellers er frisk? Kan det være fokuset framover ?

Tør å stole på jordmoren din, når hun sier at alt ser fint ut.
Hvis hun bekymrer seg for at barnet blir stort, kommer hun til å henvise deg videre til en ultralyd.

Jeg ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet!
OG med fødselen :happy119

Mvh jordmor Grethe
 
tusen takk for svar :) min bmi var på 21-22 når jeg startet å gå gravid.
 
Back
Topp