Vektøkning under graviditet

Amalie22

Flørter med forumet
Jeg har lest at det er anbefalt å gå opp 11 - 16 kg i svangerskapet dersom man er normalvektig. Hvor mye har dere gått opp i de ulike periodene av svangerskapet? Hvor mye har dere gått opp i henholdsvis 1., 2. og 3. trimester?Jeg har gått opp 2,5 - 3 kilo og er i uke 18. Lurer litt på om jeg burde gått opp mer eller om det kommer i ukene fremover.

Hei! Jeg lurer litt på det samme, selv om jeg skjønner at det ikke nødvendigvis finnes noen fasit.

Er 11+5 i dag, og har gått opp ca to kg (BMI innenfor normalen). Men, jeg fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var 6+3, og veier meg ganske sjelden, så nøyaktig "startvekt" er ukjent. Har imidlertid vært veldig nøye med mat de siste to ukene etter en langtidsblodsukkermåling som var veldig høy (og som nå har vist seg å være feil), så jeg har gått ned ca én kg siden da. Forhåpentligvis er det bare det som er grunnen, og ikke noe annet :)

Hei jenter! Jeg tror alt er normalt egentlig. Jeg var normalvektig med førstemann, men det kom kiloene kastet på meg (endte opp med legge på 23 kilo totalt!!)
Denne runden har det tatt lang tid før vekten begynte å gå oppover (er enda på pluss siden fra førstemann) men etter uke 26 begynte de å komme. Har gått opp 6-7 kilo til nå,er i uke 30. Vet om mange som knapt legger på seg, og andre som raser opp. Men veldig vanlig å legge mer på seg mot slutten av graviditeten. Med førstemann la meg mye på meg i første og tredje trimester. Håper dere ble litt klokere :love2

Jeg gikk opp ca 3 kg i 1. trimester og ca 5 kg i 2. trimester, er nå i starten av 3. trimester og har gått opp totalt 8 kg så langt. Tror det varierer veldig hvor mye og når man går opp i vekt, for min del har vekta kommet veldig i rykk og napp! Gikk f.eks ikke opp mer enn 1 kg fra uke 21 til uke 26, men så plutselig 2 kg fra uke 26-28 :bored: Tror det er store variasjoner, og så lenge baby har det bra er det meste i orden ☺️

Jeg var normal, rett over, før første, og gikk opp 25 :( Ca 1kg i uka i første og 3 trimester, ikke særlig mye i andre. Liten baby og liten morkake, gikk ned fint lite etter fødsel :| Ble også mye spising etter fødsel, fordi jeg ble særlig sulten på natt når jeg skulle opp og amme 24/7.. Tok i et hardkjør når han var 6 mnd, og gikk ned 15kg. De siste ti rikket seg ikke. Så begynte dette svangerskapet med ti kg for mye. Klart å holde vekta denne gangen, yaaaay, så nå i uke 17 er jeg faktisk NED ett kg :D Håper å ikke legge på meg mer enn 15 totalt (egt så lite som mulig, men NOE må man opp), slik at jeg iallefall ikke er på mer enn sist ved fødsel.

Jeg tror rett og slett ikke på at dette med vektoppgang er så viktig. Jeg kan bare snakke for meg selv men ifølge bmi er jeg undervektig 16,2. men det er sånn jeg er bygget. Jeg er spinkel av natur og kan ikke legge på meg. Sånn er vi jo ofte mange forskjellige. Jeg hadde ikke bekymret meg det spor enten jeg gikk opp mer enn anbefalt, eller mindre. Jeg fikk beskjed at med min vekt ville jeg aldri kunne amme, gjett hvem som hadde så mye melk at det føltes helt voldsomt! Så ja, jeg har og hadde bmi på 16,2. har født 3 barn og ammet og vært frisk og fin med melk i massevis uten å ha gått opp mer enn 7-9 kg m hvert barn.

I første svangerskap gikk jeg opp totalt 6kg. Var normalvektig før jeg ble gravid, så hadde nok en vektoppgang som var under normalen. Men ingen reagerte da. Nå er jeg 16+2 og har gått opp 5 kg allerede. Så spent på hvor mye jeg ender opp med å gå opp nå

Jeg tror rett og slett ikke på at dette med vektoppgang er så viktig. Jeg kan bare snakke for meg selv men ifølge bmi er jeg undervektig 16,2. men det er sånn jeg er bygget. Jeg er spinkel av natur og kan ikke legge på meg. Sånn er vi jo ofte mange forskjellige. Jeg hadde ikke bekymret meg det spor enten jeg gikk opp mer enn anbefalt, eller mindre. Jeg fikk beskjed at med min vekt ville jeg aldri kunne amme, gjett hvem som hadde så mye melk at det føltes helt voldsomt! Så ja, jeg har og hadde bmi på 16,2. har født 3 barn og ammet og vært frisk og fin med melk i massevis uten å ha gått opp mer enn 7-9 kg m hvert barn.
Samme her! 16 i BMI forrige svangerskap, gikk opp 7-8 kg (mest fra halveis), jeg kunne pumpe 275 ml på én session bare dager etter fødsel!
Nå hadde jeg 15 i BMI før jeg ble gravid, men denne gangen har jeg vært så lite kvalm at jeg har klart å spise nok, og gått opp 4 kg så langt (uke 21), jevn økning hele veien. Håper egentlig jeg klarer å bikke 10 kg økning denne gangen, har jo godt av det, men kroppen min er som den er, det er genetisk

Spiser du noenlunde sunt og ikke har alvorlig svangerskapskvalme, tror jeg ikke man trenger å tenke så mye på vekten. Det er store individuelle forskjeller, noen går opp mye og andre lite. :)

Gikk opp 14 med nr 1 og la fra med 7 på føden og en uke etter var de neste 7 borte .
Med nr 2 gikk jeg ned 7 kg før jeg gikk opp 10 . Nr 3 gikk opp 10-11 kg jeg ble litt usikker . Men vet at jeg var tilbake til startvekt etter kort tid etter fødsel.
Med nr 4 gikk jeg opp 14 kg , men hadde da 3 MA på rad før det svangerskapet og gikk opp 4-5 kg der . Så gikk vel opp da 10 kg egentlig . Men sliter nå å få av de 5 kg :(

Har prøvd å spise sunt , men er ikke helt fanatiker heller . Jeg drikker brus med sukker om jeg skal ha det . Helmelk og bruker smør på skiva og spiser kake og godteri haha. Husk at det er mye genetikk også . Første babyen er ofte magene små og man ser på 2 gangs mager så er de oftere mye større tidlig :)

Back
Topp