Vektøkning i svangerskapet??

Sjokkis

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Er nå 18+5, og har gått opp tilsammen ikke mer enn 0.8 kg (hvertfall på vekta hjemme) gikk ned en liten periode også (ca 2 kg) skal jeg forholde meg til den totale vekta fra start eller den vekta etter jeg gikk ned, også opp? Vet liksom ikke om jeg har gått opp litt lite, eller om det er normalt? Vil også påpeke at BMI'en min har vært ca 28 før påbegynt svangerskap, så skal jo kanskje ikke gått opp så mye.. Men denne uken har jeg hvertfall gått ned 0.1 kg, og har ligget ganske stabilt på denne vekten i tre uker hvertfall.

Noen som har erfaringer? Jeg sier ikke at jeg ønsker kilo altså, men jeg ønsker at lillegutt ska ha det best; ergo må jeg altså høre litt :)

Takker for alle svar.
 
Hei,

Jeg har tenkt litt på det samme. Gikk ned 1 kilo eller kanskje 2 i starten, og har nå gått opp ca 1 kg fra startvekten. Hadde i utgangspunktet en BMI på 24,5, med andre ord i øvre sikt av det som regnes som normalvekt. Er nå 22+2 og samtidig som jeg er glad for at jeg ikke har gått opp så mye, er jeg urolig for at den lille ikke skal ha det bra. Sliter også en del med matlyst, og synes ofte at usunne ting er enklere å få i seg… Tips til sunne lettespiste ting motas med takk:)

Jeg går egentlig ut i fra at det med vektoppgang i svangerskap, og når den kommer, er veldig individuelt. Kiloene kommer nok til å suge seg fast etterhvert, men det hadde vært greit å vite litt om hva som er normalen…

Kanskje ikke akkurat et svar, men du er ihvertfall ikke alene om å tenke på dette:)
 
Jeg har godt ned 9 kilo siden første gang jeg var hos legen ( ca uke 7), er nå 21 uker på vei. Jordmora mi sa at det er ikke noe å være bekymret for så lenge symfyse ( eller hva det enn heter) er normalt! Noe mitt er vertfall, så det trengtes ikke ekstra oppfølging
 
Du skal forholde deg til vekt FØR svangerskap, uansett om du går ned i starten :) Det gjorde jeg sist. Nå er jeg 20+1 på vei med baby nr 2, gått opp ca 1.5 kg.
Sist gikk jeg opp 4 kg, og ned 7 kg med en gang han var født. Så alt i alt gikk jeg ned underveis.

Så lenge måla dine er bra, og du får i deg variert mat og vitaminer er nok alt bra :) Er du redd for om det er negativt for baby så må du bare ta opp det med lege/jordmor
 
Viktigste er vel at du får i deg det dere trenger av næring vil jeg tro :)
Babyen tar sikkert det den trenger, hvis du spiser nok (og litt riktig). Snakk med jordmor om du er bekymret og følg ekstra nøye med på målingene av magen (veksten). Har du vært på ul? Da ser de jo babyens mål/str
 
Har vært hos UL på fredag og hu sa ikke noe spesielt. Så det er sikkert veldig fint! Bare jeg som plutselig begynte tenkte på det en natt.. Du vet dissa hormonene, Hehe :) men fint å se at jeg ikke er den eneste som overtenker da :D
 
Back
Topp