Vektøkning 3 trinester

Spirehybelen

Glad i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Snøfnuggene 2025 ❄️
Er 28+5 idag og kom nettopp fra 28 ukers kontrollen hos legen.

Før jeg ble gravid veide jeg 70,5kg. Og nå: 82,5 :arghh: altså gått opp 12 kg. Aldri har jeg veid så mye, og ikke burde jeg det heller mtp. At jeg er 164 cm høy. Er livredd for at denne økningen bare skal fortsette, og at jeg blir ekstremt svær mot slutten. Ryggen har begynt å bli ganske ille også, så klarer ikke gå på turer.

Dere som har vært gravide tidligere; er det siste trimester det er mest økning på vekta?
Hvor mye gikk du opp totalt?

Hilsen ei som er veldig bekymret for hvor ille dette blir :smiley-ashamed008

Før jeg ble gravid veide jeg 70,5kg. Og nå: 82,5 :arghh: altså gått opp 12 kg. Aldri har jeg veid så mye, og ikke burde jeg det heller mtp. At jeg er 164 cm høy. Er livredd for at denne økningen bare skal fortsette, og at jeg blir ekstremt svær mot slutten. Ryggen har begynt å bli ganske ille også, så klarer ikke gå på turer.

Dere som har vært gravide tidligere; er det siste trimester det er mest økning på vekta?

Jeg opplever at vektøkningen har stagnert siden uke 28. Mener å huske fra forrige svangerskap også, at vektoppgangen min dappet veldig av siste trimester.

Synes av erfaring med mine to at det har stagnert veldig siste trimester. Særlig fra 34 og utover.
Du går det ned etter fødsel :)
Med begge mine har jeg tapt 10-12 kilo på 3-4 dager etter fødsel :)

Sniker. Er 27 uker imrn og er allerede opp 12. Startvekt på 74. Livredd for hvor det skal ende, så glad for å se at deg har stagnert for flere.

Jeg er i uke 29 og har gått opp ca 5 kg. Men forventer å gå opp veldig mye i tiden fremover. Med førstemann gikk jeg opp ca 20 kg de siste 12 ukene. Men jeg gikk det raskt av meg da, bortsett fra de siste 3 kg som jeg ikke har fått til å kvitte meg med
Mine tanker rundt vektøkning i svangerskap er egentlig at det er så kort tid og at jeg ikke orker å tenke over det nå. Tar heller det "problemmet" når barnet er ute. Har nok hormoner og ubehag at jeg orker ikke å tenke på det en gang.

Er det noen som vet om det er noe problem med stor vektøkning under svangerskapet? Skjønner liksom ikke helt problemet hvis man kommer ned i sunn vekt etterpå

Igjen, så synes jeg det er så synd at man skal ha så mye fokus på vekt. Husk at av de 12 kiloene, så er det mye baby, morkake og fostervann. Det er mye vann i kroppen generelt også. Masse av dette vil forsvinne kort tid etter fødsel. Jeg la på neg 19kg sist. 10 av de forsvant på sykehuset. Denne gangen gidder jeg ikke veie meg. Kroppene våre er fantastiske. Vi føder barn liksom!! Wow!!

Igjen, så synes jeg det er så synd at man skal ha så mye fokus på vekt. Husk at av de 12 kiloene, så er det mye baby, morkake og fostervann. Det er mye vann i kroppen generelt også. Masse av dette vil forsvinne kort tid etter fødsel. Jeg la på neg 19kg sist. 10 av de forsvant på sykehuset. Denne gangen gidder jeg ikke veie meg. Kroppene våre er fantastiske. Vi føder barn liksom!! Wow!!

Ja, det er ikke noe jeg ønsker å ha. Men når jeg føler meg ukomfortabel i egen kropp så blir det dessverre noe jeg tenker mye på :/

Forhåpentligvis stagnerer økningen snart, slik at det slipper å gå ut over psyken og mitt sosiale liv. Fordi det kommer det dessverre til å gjøre dersom jeg ikke føler meg komfortabel med meg selv.

Men det viktigste er jo selvfølgelig Lille tulla i magen, og at hun har det hun trenger ♥️

Stresset en del med det forrige svangerskap, spesielt pga kommentarer fra andre om hvor stor jeg hadde blitt osv.. La på meg 23 kg da, 10 kg forsvant første uke og 10 til de neste to, så var kun 3 kg jeg ikke fikk av før jeg ble gravid igjen.
Er 31+4 og har lagt på meg 14-15 kg så langt, kjenner meg veldig mye mer avslappet ang vekt denne gangen! Tenker det viktigste er at lille i magen har det bra, vekten får jeg nok av igjen etterhvert:happy:

signere denne! Førstemann så la jeg på meg 17-18 kg og gikk det rimelig fort ned igjen, andremann så la jeg på meg 11 kg og var kvitt alt innen få uker. Denne gangen så nærmer jeg meg alt 10 kg og er i uke 28+3 i dag.

Tror nok det er individuelt men i mine forrige to svangerskap har jeg ikke gått opp noe i tredje trimester.

Tror jeg går opp typ 100g om dagen nå:nailbiting:

Første svangerskap gikk jeg opp 12 kg, (fødte uke 35). nå er jeg i uke 28 og har allerede gått opp 13 kg. Håper jeg ikke går opp mye mer.

Til ettertanke for de som syns dette med vekt er vanskelig

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo

og dette tolker jeg som minimum

Jeg har også lest på forumet her at ammingen og tiden etter fødsel har vært så mye bedre da mor hadde litt ekstra kilo å gå på. Det aller viktigste er jo at man får i seg næringsrik mat slik at baby får alle byggesteinene de trenger for å bli friske og sunne barn. Og får man til å bevege seg er jo det en kjempe fordel med litt muskler og kondisjon med tanke på det enorme maraton-triatlon-thoughviking økta man skal gjennom i fødsel ❤️

Jeg gikk opp 15 kg med min nr 1 og 17 kg med min nr 2. så til nå har jeg gått opp ca 11 ish. Er 30+3 nå.

Jeg skal gå opp et sted mellom 11-16 kg (sier Jordmor) til sammen mtp min BMI, men jeg forventer mer. Hallo- er tross alt jul snart:hilarious:

Så vet jeg med meg selv at det aldri er noen fasit og så vet jeg at jeg vil bevege meg mer igjen når
mini kommer ut. Så er egentlig rolig. :)

Med nr 2 gjekk eg opp 17 kilo totalt...gikk opp masse I starten og hadde cravings på majones av alle ting!! På slutten stagnerte det litt heilt til de 5 siste ukene då eg blei full i vatn...sikkert 3 kilo i bare ekstra vann..haha...så trenger ikke bli så gale selv om du har gått opp masse til nå...nyt siste trimester og tenk heller på vekta etter fødsel(sunn mat og turer osv).

Jeg gikk opp 15 kg med min nr 1 og 17 kg med min nr 2. så til nå har jeg gått opp ca 11 ish. Er 30+3 nå.

Jeg skal gå opp et sted mellom 11-16 kg (sier Jordmor) til sammen mtp min BMI, men jeg forventer mer. Hallo- er tross alt jul snart:hilarious:

Så vet jeg med meg selv at det aldri er noen fasit og så vet jeg at jeg vil bevege meg mer igjen når
mini kommer ut. Så er egentlig rolig. :)

Jm kan jo ikke si at du SKAL gå opp mellom det:hilarious::hilarious: men er vel det som er anbefalt eller normalt...skal vel det eg også mtp at eg e normalvektig,men eg har bare klart å legge på meg 1 kilo til nå 29+3...så blir heftige uker om eg MÅ gå opp 1 kilo pr uke...Fekk aldri nåke beskjed av JM med første...da veide eg 43 når eg blei gravid og 52 når eg fødte...denne gang var startvekt på 55...med nr 2 gjekk eg opp 17 kilo...så eg veldig forskjellig,tenker det meste er greit egentlig så lenge man får i seg god næring:happy: Så får man heller bekymre seg for vekta etter svangerskap,fødsel og amming...

Jm kan jo ikke si at du SKAL gå opp mellom det:hilarious::hilarious: men er vel det som er anbefalt eller normalt...skal vel det eg også mtp at eg e normalvektig,men eg har bare klart å legge på meg 1 kilo til nå 29+3...så blir heftige uker om eg MÅ gå opp 1 kilo pr uke...Fekk aldri nåke beskjed av JM med første...da veide eg 43 når eg blei gravid og 52 når eg fødte...denne gang var startvekt på 55...med nr 2 gjekk eg opp 17 kilo...så eg veldig forskjellig,tenker det meste er greit egentlig så lenge man får i seg god næring:happy: Så får man heller bekymre seg for vekta etter svangerskap,fødsel og amming...

Nei, ho mente ikke at jeg skal:hilarious: men lissom det som står i forhold til min BMI. Jeg tenker og at så lenge jeg får i meg det jeg skal. Så stresser jeg ikke. Må jeg tenke sabla over alt, så blir denne graviditeten ennå tyngre enn den allerede er. Så spiser det jeg har lyst på:joyful:

Jeg har gått opp 10 og 11 kg i de to første graviditetene.
Jeg begynte ikke å legge på meg før etter uke 20 noen av gangene.
Mener at de 5-6 siste kom etter uke 30.
Men sånt er jo veldig individuelt.
Og man får jo en del vann i kroppen særlig i siste trimester

Jeg legger på meg nesten en kg i uken hele graviditeten. Eser ut og blir kjempesvær. La på meg 32 kg forrige gang, fødte uke 36. Denne gang har jeg lagt på meg 28 kg og er i uke 31. Stresser ikke med det da jeg vet at jeg klarer å få det av igjen med kosthold og trening etterpå, men kan jo ikke si at jeg elsker det som møter meg i speilet for tiden. Vi har nettopp hatt en heftig runde med omgangssyke i huset, og mens mannen tok av 4 kg la jeg på meg et halvt. Skjønner ikke hvordan det går an å legge på seg av å drikke vann i 4 dager, men det skjedde likevel.

Back
Topp