Vektøking

Lillevenn2016

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Lurer på om det er flere enn meg som har litt panikk med tanke på vektoppgang i svangerskapet? Er 31+4 idag og har tilsammen lagt på meg ca 17 kg allerde. Da jeg var overvektig før svangerskapets start syns jeg dette er skremmende mye til at jeg ikke er ferdig enda...Er der bare jeg som føler på det? Eller er det flere der ute som også blir skremt av vektøkningen i svangerskapet? Vet man skal legge på seg i svangerskapet, men vet ikke hvor mye som er normalt å forvente seg? Håper noen har noe klokt å komme med til en litt småbekymra meg :)

Tror det siste man behøver å bekymre seg over nå er antall kilo man legger på seg. Jeg hadde også litt for mye fra før, men har ikke gått opp så veldig mye. Kanskje 8 kilo nå, var rundt + 6-7 kilo under siste kontroll men husker ikke helt eksakt.

Mora mi gikk opp 26 kilo med første og kun 8 kilo totalt med meg, så det varierer også enormt :)

Viktigste er å huske på å spise sunt og normalt. Så kan kilo bare være kilo ;)

Har også litt panikk, gikk opp nesten 30 kg første svangerskap å er livredd for å gjøre det samme nå. Er veldig påpasselig på hva jeg spiser og drikker.
Har til nå lagt på meg ca 10 kilo..
Det som beregnes som normalt er mellom 12-14.
Men det er veldig individuelt fra svangerskap til svangerskap og person til person..
Sist hadde jeg svangerskapsdiabetes, men ennå ikje fått det konstatert med dette svangerskapet. Håper det holder seg slik di siste ukene.
Kanskje det er derfor du har lagt på deg mye?

Men tror ikke du trenger å bekymre deg så mye.. hvis det hadde hvert noe ville nok jordmor/lege reagert:) kanskje har du mye vann i kroppen? Det er mye som kan spille inn for vektoppgangen.. kanskje snakke med jordmor/lege hvis du bekymrer deg veldig, kan hjelpe på:)

Jeg har risikosvangerskap siden jeg var overvektig før graviditet og hadde svangerskapsdiabetes sist gang..
Men skjønner at det ikke er så lett å legge det til sides når man først har tenkt tanken:/ er på vekta flere ganger i uka for å skjekk vekta mi..

Da er vi to 17 her og :o

Dumme vektøkning!! Jeg som hadde gledet meg sånn til å være gravid, flott og fresh! Var normalvektig i utg.pkt men har følt meg tjukk og utilfreds gjennom hele svangerskapet... En ting er liksom magen, men hva er greia med at man må ese ut alle andre plasser også??

Er i uke 30, har gått fra 62 til 82 kilo:dead:
Mest mage, rumpe og lår :wtf: men også mye vann (håper jeg :angelic:)

Et sted mellom 17-19 opp her... Gikk opp nærmere 35 sist. Da gikk alt og mer til av innen et halvt år etter fødsel, nå har jeg nesten litt panikk for at det ikke vil skje igjen og at jeg blir stuck med alle kiloene.

Jeg har gått opp 20 kg:O veide 54 og nå viser vekta 74... Stresser og stresser ikke... Skal ned igjen uansett etterpå, blir hard jobbing;)

Gått opp 15 kg her - er 31+1 i dag. Ikke noe gøy - men alt skal av igjen!!!;)

Jeg er også bekymret for vekta,har gått opp fra 72 til 85kg og er nå i uke 31.jeg er bekymret siden jeg var overvektig til å begynne med ( ca 8kg )og er redd for komplikasjoner pga overvekt og høy alder.den siste tiden har jeg gått opp ca 1kg i uka og hvis det skal fortsette sånn så ligger jeg ille an..er altså ikke bare utseende messig jeg er bekymret,men jeg har smerter i alle ledd og klarer såvidt å bøye fingre og knær...ellers så har jeg ikke noe problem med å legge på meg ...en graviditet er en graviditet.

Har også gått opp 17 kg :p
Jeg var undervektig før jeg ble gravid. Stresser ikke så mye over vekta sånn konkret, men mer det og venne meg til å ha mye mer å ta av over alt + vektnedgang på en sunn måte etter babyen har kommet..

Ja, det stresser meg! 16,5kg hittil, derav 1,2 siste uka.. Håper bare det går av igjen, får liksom ikke til å kose meg på samme måte..

Jeg fikk bare panikk da det plutselig var kommet 8 kg på 3 uker. Skal til ekstra sjekk hos legen om 2 dager, tenkte å spørre om eventuell ny glukosebelastningstest da sånn bare i tilfelle. Har ikke mye vann i kroppen så kan ikke være det heller.

Eg hadde ein del kg for mykje då eg vart gravid, lagt på meg 5 kg og er 22+5. Jordmor stresser veldig med vekta mi... Skal henvise meg her og der i tilfelle eg går opp meir..syns det er litt rart då ungen også vokser og det er snakk om 0,5 kg siden forrige kontroll. Men dei er jo så forskjellige etter det eg leser

Jeg er overvektig med en bmi på 32, så vil ikke gå opp for mye. Har vel gått opp ca 9 kg til nå, men stresser vel ikke sånn nevneverdig. Dere normalvektige kan vel gå opp mer enn det som er anbefalt for oss som har litt ekstra fra før.

Hadde ikke så mye å gå på for graviditeten, gikk ned 6 kg og har slitt med å gå opp igjen. Mandag 29+3 var jeg 2 kg i pluss. Ikke rart kroppen er sliten..

Har trivselsvekt på 68 kg, men har gått opp rundt 30 i begge foregående svangerskap. Etter begge gikk jeg relativt raskt ned igjen til omkring 73 - og det uten mye arbeid/trening grunnet plagsomt livmorframfall.. Nå er jeg gravid i uke 28 og nærmer meg farlig 100 igjen.. Stresser ikke, da jeg regner med (bank i bordet), at kroppen reagerer som i de andre svangerskapene. Samtidig er jeg lovet raskt inngrep etter fødsel for å stramme opp underlivet slik at jeg etter 7 år endelig kan løpe igjen og forhåpentligvis hjelpe til litt mtp vektreduksjon

Har og gått opp 17 kg, 31+5

Har også gått opp 17 kg :p
Jeg var undervektig før jeg ble gravid. Stresser ikke så mye over vekta sånn konkret, men mer det og venne meg til å ha mye mer å ta av over alt + vektnedgang på en sunn måte etter babyen har kommet..
Signerer denne! Var også undervektig fra før og har 17kg pluss nå. Jordmor mente det var helt normalt :)

Jeg har kun gått opp 2,5 kg pga skikkelig dårlig form, og merker at det er altfor lite... Hadde litt å gå på, men begynner nå å miste alt av lagre... Var oppe i 4,5 kg i pluss, men har de siste 6-7 ukene bare gått nedover og legene er bekymret for utviklingen.. Bør jo ha litt å gå på ifht amming og sånn også!

Back
Topp