Vekstkurve

Bebis88

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
Jeg var hos jordmor i dag og fikk vite at jeg er i den nederste linjen i vekstkurven. Altså under gjennomsnittet. Jeg er slank til vanlig og har heller ikke gått noe særlig opp i vekt. Sliter også fortsatt med kvalme og oppkast. Det var slik i de to andre svangerskapeene mine, men vanskelig å vite om det er normalt eller ikke med veksten. Jordmor henviste meg til vekstkontroll og jeg har utgangspunkt ny ultralyd time om 2 uker. Er nå i uke 25. Hun virket ikke bekymret siden jeg er tidlig på vei, men jrg selv ble bekymret om babyen vokser og har det bra. Noen som har lignende erfaring ?

Så 2,5% linjen? Jeg havnet på den selv sent i forrige svangerskap etter SF-målet ikke vokste på 2 uker. Vekstkontroll målte stor baby :hilarious: Hun kom ut 3 kg og 50 cm 38+1, så hun var verken bitteliten eller stor. Målene er ikke alltid pålitelige, og jeg var på en del vekstkontroller!
Men syns ikke det er noe å bekymre seg for ennå, du har jo bare tatt ett mål. Hvis du følger den streken videre er det jo ikke et problem. Vi er alle forskjellige, bærer forskjellig og babyene er forskjellige også.
Jeg er en liten og slank dame selv, jeg var max på 50% streken én gang. Slet også med kvalme og vektoppgang sist, gikk totalt opp 7-8 kg, mest etter halveis. Gikk helt fint det, det var nok for graviditeten.

Eg var på UL vekstkontroll i går, har gått opp 3,5kg siden startvekt, bmi fra før som vipper mellom undervektig og normalvekt. (24+1 i dag). Babyen vokser akkurat som han skal. Sist svangerskap måtte eg og på flere vekstkontroller, då gikk SF mål nedover og stagnerte, gikk opp 10kg då til sammen (meste kom de siste månedene). Han var 3030g når han ble født 38+3, som var helt normal vektøkning på han i følge kurven hans.

Her har de enda ikke målt SF mål... men, det kan jo variere VELDIG ufra hvem som måler. Forrige svangerskap målte jordmor meg til under snittet, mens legen målte meg langt over... så akkurat det tar jeg med en klype salt :bag:

Stemmer 2,5 linjen. Takk for at dere deler deres erfaringer, setter stor pris på det. Det beroliger meg, har vært bekymret og fått dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å få meg nok næring kanskje. Selv om dette er tredje barn føler jeg meg som ny igjen i denne graviditeten.

Her har de enda ikke målt SF mål... men, det kan jo variere VELDIG ufra hvem som måler. Forrige svangerskap målte jordmor meg til under snittet, mens legen målte meg langt over... så akkurat det tar jeg med en klype salt :bag:
Ja det også! Så alltid bare stol på når det er den samme personen som måler.

Stemmer 2,5 linjen. Takk for at dere deler deres erfaringer, setter stor pris på det. Det beroliger meg, har vært bekymret og fått dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å få meg nok næring kanskje. Selv om dette er tredje barn føler jeg meg som ny igjen i denne graviditeten.
Tror det skal ganske mye til for å ikke få nok næring. Jeg med BMI på 15/16 i starten av graviditetene har klart meg helt fint, fikk næringsdrikker i forrige svangerskap da. Også har du de med hyperemesis som går ned 10 kg og må få intravenøst, folk i fattige land og krigsområder.. de små parasittene vi bærer på klarer å ta til seg det de trenger, og det går evt. bare utover mor

Eg har hatt 2 SF målingar, og den siste viste litt ekstra oppgang, men fortsatt innafor området då...spent på korleis målinga blir hjå JM om 2 veker...

Back
Topp