Vekstkurve er en vektkurve, en lengdekurve og en hodemålskurve som går "innenfor normalen" for å kunne overvåke de gjennomsnittlige målene men da også for avdekke overvåke avvik.
Det er et ganske stort sprang mellom alle kurvene men det er stort sett kun for å holde oversikt. Dersom et barn er "over kurven" i lengde feks, er det nødvendigvis ingenting galt og ting retter seg opp etterhvert fordi alle barn er forskjellige, men overvåkes videre så det er et sikkerhetstiltak. Mitt barn ligger høyt men innenfor kurven for lengde og vekt, hun er stoooor. 6 mnd gammel, 9700 gram, 70,5 cm og 46 cm rundt hodet.
Men hun ligger godt over kurven for hodevekst noe som har bekymret meg og helsesøster ei lita stund pga det kan tyde på utvikling av vannhode og da kan hjernen bli skadet. Det kan tyde på vannoppsamling i hjernen. Men barnefar hadde så stort hode at han måtte ha 7-8 mnd størrelse i dåpslue da han ble døpt som 4 mnd baby, dette ble overvåket tett men ble aldri så stort at han ble utredet for vannhode. Så min datter har det pga pappan.
Det er kun for å kunne avdekke avvik og vise eventuelle problemer senere. Sykdommer som skeletal dysplasi, kondrodystropi, kondrodysplasi og osteokondrodystropi som kan tyde på kortvoksthet. Derifra på den andre siden av skalaen avdekkes andre problemer. I vektdelen kan det mest bare tilsi for lite vektøkning som kan ha grunnlag i for lite morselk ved amming, for lite matinntak ved fast føde og evt det at barnet ikke vil spise nok. Men også at barnet "spiser for mye" men dette er jo ikke teknisk sett farlig, men må bare reguleres ettersom barnet vokser.
Jeg i meg selv setter godt pris på et barn med litt å ta i ;-) hehe..
Men det du spør om syns jeg faktisk helsesøstrene er litt dårlige til å opplyse om, men dersom de ser grunn til bekymring så sier de ifra. Og før den tid sier de ingenting, fordi det er ingen grunn til å bekymre småbarnsmødre mer enn nødvendig
Har du ikke fått kommentarer eller spesifike tilbakemeldinger om ditt barns vekst er det ingen grunn til bekymring. Håper det svarte på noen av spørsmålene dine selv om jeg ikke var sånn kjempespesifik.
Stor klem fra hønemor nummer 2;*