Vekstkontroll

Beccaa

Elsker forumet
Julikulene 2020
Flere som skal må ha flere vektkontroll på babyene i svangerskapet ?
Jordmor på OUL var så opphengt i at storebror var så liten da han ble født, 2520 g 3 uker før termin, jeg trodde han var liten fordi han kom før termin men ho mente han skulle ha vært 3200g så de vil ha vektskontroll hver 6 uke i dette svangerskapet.

har fått første time 1 april. Er det flere som har det slik ? Gjør meg ingenting å få ekstra ultralyd :happy: men så lenge ho er frisk så spiller det jo ingen rolle om o er stor eller liten. :happy:
 
Så kjekt med ekstra oppfølging, tenker jeg :) jeg hadde vekstkontroll i forrige svangerskap - men kun fordi babyen var liten på OUL, og de satte meg tilbake 14 dager fra mens og TUL-termin. Jeg nektet å gi meg på termin - så jeg fikk krangla meg til en vekstkontroll i uke 32?, hvor de fant en svært stor baby, og de endte med å sette meg frem igjen til mens og TUL-termin, da var babyen bare bitte litt stor :) fødte ei jente på 4kg og 53cm på termin :)
 
Sitat fostermedisiner jeg var på kontroll hos i mitt forrige svangerskap: "Kanskje det bare er kroppen din som er designet for å lage små bebiser". Hennes ord ikke mine.

Har også blitt satt opp til kontroll hver 6. uke dette svangerskapet, sikkert av mange av de samme grunnene som deg. Her veide storesøster litt mer: 2590, men ble født bare 5 dager før termin. De vil bla. observere flyten i navlestrengen, strømmene inn til morkaka i tillegg til veksten til den lille i magen.

Det er standard å gjøre slike kontroller om storesøsken har vært i det nedre skiktet :)
 
Fint med ekstra kontroll :)
Mine blir ikke noe veldig store, aldri fått noe oppfølgning pga det.
Minsten var 2800gr ved fødsel 38+3 men hun er bare petit. Om de prøver å flytte termin noe drastisk vil jeg sette ned foten :p
 
Jeg får, men av motsatt årsak. Her var storesøster 5 kg ved fødsel så jeg må følges opp for at det ikke skal skje igjen.
 
Så kjekt med ekstra oppfølging, tenker jeg :) jeg hadde vekstkontroll i forrige svangerskap - men kun fordi babyen var liten på OUL, og de satte meg tilbake 14 dager fra mens og TUL-termin. Jeg nektet å gi meg på termin - så jeg fikk krangla meg til en vekstkontroll i uke 32?, hvor de fant en svært stor baby, og de endte med å sette meg frem igjen til mens og TUL-termin, da var babyen bare bitte litt stor :) fødte ei jente på 4kg og 53cm på termin :)
Dette var litt godt for meg å lese. Fikk nylig beskjed på oul at babyen er mindre enn forventet. Veldig sikker på min termin. Skal til ny kontroll om et par uker men jeg sliter veldig med uroen for om noe er galt med babyen vår. Kjenner jeg har det tungt nå og tenker for mange tunge tanker. Selv om de på sykehuset ikke sa at det var noe å bekymre seg veldig for gjør jeg i voldsomt stor grad det. Er min første så har ingenting å sammenligne med.
 
Jeg får også vekstkontroller fra uke 24, da hun hele veien har ligget etter i størrelse.
 
Jeg skal på vekstkontroll i uke 28, fordi jeg skal ha planlagt keisersnitt. Keisersnittet blir i ca uke 37-38 og derfor tar de en kontroll for å se at barnet vokser nok til å bli tatt ut så lenge før termin. Alle barna mine har vært normal i vekt. Synes det er kjempebra å få slik oppfølging.
 
Jeg har vekstkontroll hver 14dag, tvillinger :happy:
 
Jeg hadde d med jenta mi.. Hun kom i uke 39 ogvar 2680gram og 47lang. Ikke noe galt med ho... Hun var bare liten :) men de fulgte nøye med
 
Takk for svar alle sammen:)
Jeg er jo veldig glad for at jeg får oppfølging og er jo så kos med ekstra ultralyd, hadde bare ikke tenkt over at de gjorde sånn pga sist graviditet. Som sagt så var han jo helt frisk så har ikke tenkt over det :)
 
Back
Topp