Vekstkontroll

onske

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Marshmallows 2022
Oktoberfest 2024 ❤️
Er det noen som skal/har vært på vekstkontroll? Hvilken uke og hva er grunnen til at du skal?
Dere som har vært på det tidligere svangerskap; Hva kan man få beskjed om? Evt. videre oppfølging dere fikk? :)
 
Jeg går til vekstkontroller fordi de på OUL med denne babyen hang seg opp i storebrorens fødselsvekt. Han var 25% under det de forventet. (2800g til termin). Ved fødsel sa jordmor at alt så bra ut med både han og morkaken. Jeg hadde imidlertid høyt blodtrykk, ganske store væskeansamlinger og litt proteiner i urinen. Ingen nevnte svangerskapsforgifting da, men legen jeg har nå, sier at jeg nok har hatt det.
Vi ser etter tegn på barnet slutter å vokse på de ultralydene jeg har nå. Målet er å catche det hvis jeg evt får en svangerskapsforgifting så jeg heller kan bli igangsatt hvis det trengs.
Så langt er alt bra, men jeg har begynt å hovne mer opp. Er uke 30 og noen dager nå.
 
Sniker fra oktober.
Har vekstkontroller hver 14 dag pga en som vokser sent. Ugunstig navlesnorfeste + kun 2 kar i navlesnora (Tvillinger, der en er på 82 persentilen og den andre er nede på 5).
De sjekker at de følger sin vekstkurve, at det er ok gjennomstrømning i navlesnorene, at de har det bra og ikke har blitt syke/svake underveis, hjertefrekvens og alt det der.
Har fått beskjed om at det vil bli vurdert fortløpende ang igangsetting fra uke 26. Er 23 +1.

Foreløpig ser det greit ut, og de er fornøyd med kontroll hver 14 dag, kan bli oftere kontroller dersom vekstkurven flater ut.
 
Er det noen som skal/har vært på vekstkontroll? Hvilken uke og hva er grunnen til at du skal?
Dere som har vært på det tidligere svangerskap; Hva kan man få beskjed om? Evt. videre oppfølging dere fikk? :)
Har ikke vært selv, men vet at en av årsakene kan være at man mistenker at barnet ikke vokser som det skal. Det kan skyldes morkakesvikt, at barnet ikke får i seg nok næring, og det vil man i så fall følge opp tett opp for å vurdere om barnet har det best i magen eller på utsiden. Hvis det blir veldig alvorlig vil man sette i gang fødsel eller ta keisersnitt.

Vokser SF-mål mye, og vekstkontroll viser at baby ser ut til å bli veldig stor, så kan man også bli satt i gang tidligere.
 
Jeg får 2 vekstkontroller, hadde vel 3 sist svangerskap. Å det er egentlig kun pga bmi en min før jeg ble gravid. Nye retningslinjer fra 2015/16 el no.

De kikker på babyen, tar mål for å estimere hvor mye babyen veier, måler gjennomstrømningen i navlesnoren, kikker på hvor mye fostervann du har og sjekker hjerte.
 
Grunnen er at nr 1 hadde ekstra hud når hu ble født og det tyder på at hu gikk ned i vekt i magen. Med nr 2 fikk vi da kontroll i uke 32 som viste at han fikk fra normalen til -5 fra oul. Med nr 3 nå så hadde jeg kontroll i uke 24, uke 26 og skal i uke 32 og 38. Den i uke 38 håper jeg at jeg slipper. Begge barna er født i uke 38+0 og 37+6. Eldste kunne ha dødd i magen ved å vært der lengre. Jordmor her nede tar det med seriøst enn sykehuset vi tilhører.
 
Har så langt vært i uke 24, 28, og 32, skal på neste i uke 36. Hadde vært gjennom en gastric bypass, så de sjekker at babyen vokser som den skal. Ikke at han viser noen form for tegn på det motsatte, han ligger foran skjema og har gjort det hele veien :p

På den første sjekket de navlestrengen og strømningene i blodårene til morkaka, samt vekst, etter det har de bare sjekket vekst. Så lenge han har fin vekst sjekker de ikke noe mer. Så er det innom jordmor for blodtrykk og urinprøve, og så samtale med lege etterpå. Trivelig det :)
 
Jeg har fått noen vekstkontroller på grunn av medisinbruk under svangerskapet (i samråd med legene, altså), for å sjekke at det ikke har påvirket veksten.
 
Har vært på vekstkontroll hver 14 dag da de oppdaget at blodgjennomstrømning i navlesnoren + en i hodet ikke var helt som det skulle være - det kan tyde på morkakesvikt. Var egentlig inne pga. lite liv en dag.

Nå har det stabilisert seg heldigvis.

Veksten er normal sier de (selv om han ligger under når jeg ser på visse sider) så får bare stole på det legen sier.
 
Tusen takk for alle svar, håper det går fint med babyene deres:Heartred
 
Jeg får ekstra vekstkontroller i uke 24, 28, 32 og 36 (hvis jeg kommer så langt da..) pga epilepsi og bruk av epilepsimedisin i svangerskapet.
 
Jeg har blitt henvist til vekstkontroll, venter på innkalling til time, fordi SF-målene er veldig lave.
Kjempetakknemlig for at de vil sjekke det opp :Heartred
 
Sist svangerskap var jeg ofte inne pga for mye fostervann. De fant det ut da i uke 28 pga høyt symfysemål. Denne gangen skal jeg inn nå i uke 30 nettopp pga høyt symfysemål og fordi jeg føler babyen ikke sparker like sterkt lenger.
 
Er på vekstkontroll pga prematurfødsel sist.
Sist svangerskap var jeg ofte inne pga for mye fostervann. De fant det ut da i uke 28 pga høyt symfysemål. Denne gangen skal jeg inn nå i uke 30 nettopp pga høyt symfysemål og fordi jeg føler babyen ikke sparker like sterkt lenger.
Lykke til, håper det går bra denne gangen:love7
 
Går også til vekstkontoll da førstemann veide 4850g da han ble født. Han satt fast og endte med haste keisersnitt. Nr 3 hadde også estimert vekt til rundt 4800-4900g ved termin, hadde vekst kontroll hele veien med han også og endte opp med å bli satt i gang. Må få legge til at på siste vekstkontroll hadde vi en annen jordmor (jordfar) som plutselig mente at alt kom til å gå greit siden jeg allerede hadde født nr 2 vaginalt og mente at jeg trygt kunne gå til termin..
Jeg følte ikke at avgjørelsen var riktig og var livredd for å måtte ende opp med keisersnitt igjen, så ringte til ahus da jeg kom hjem og fikk ny time hos en annen jordmor. Ble satt i gang samme dag etter det besøket.. og vet du hva,HAN SATT FAST! Hadde en helt jævlig fødsel og måtte grine meg til å få lov å prøve litt til og litt til.. ville virkelig ikke ha keisersnitt.. sliten som jeg var der forbanna jeg han jordfaren som en og en halv uke tidligere hadde ment at det liksom kom til å gå så bra frem til termin.

Heldigvis hadde jeg en helt fantastisk jordmor som støttet meg og kjørte på med alle triks i boka med risting og aerobic den siste halvtimen jeg hadde grini meg til å få prøve før jeg ble henta til keisersnitt og fikk det til vaginalt!
Når babyen var ute grein vi alle sammen altså av lykke.

Er evig glad for at jeg hørte på kroppen min og sto på det jeg følte ovenfor legene. Jeg hadde ALDRI klart det om jeg hadde gått til termin. Husk at du kjenner kroppen din best
 
Pga høye SF mål og gigababy på nesten 6 kg sist så får jeg vekstkontroller hver 4 uke.
De følger med om det blir stor baby denne gangen og vurderer om jeg må ha keisersnitt.
 
Går også til vekstkontoll da førstemann veide 4850g da han ble født. Han satt fast og endte med haste keisersnitt. Nr 3 hadde også estimert vekt til rundt 4800-4900g ved termin, hadde vekst kontroll hele veien med han også og endte opp med å bli satt i gang. Må få legge til at på siste vekstkontroll hadde vi en annen jordmor (jordfar) som plutselig mente at alt kom til å gå greit siden jeg allerede hadde født nr 2 vaginalt og mente at jeg trygt kunne gå til termin..
Jeg følte ikke at avgjørelsen var riktig og var livredd for å måtte ende opp med keisersnitt igjen, så ringte til ahus da jeg kom hjem og fikk ny time hos en annen jordmor. Ble satt i gang samme dag etter det besøket.. og vet du hva,HAN SATT FAST! Hadde en helt jævlig fødsel og måtte grine meg til å få lov å prøve litt til og litt til.. ville virkelig ikke ha keisersnitt.. sliten som jeg var der forbanna jeg han jordfaren som en og en halv uke tidligere hadde ment at det liksom kom til å gå så bra frem til termin.

Heldigvis hadde jeg en helt fantastisk jordmor som støttet meg og kjørte på med alle triks i boka med risting og aerobic den siste halvtimen jeg hadde grini meg til å få prøve før jeg ble henta til keisersnitt og fikk det til vaginalt!
Når babyen var ute grein vi alle sammen altså av lykke.

Er evig glad for at jeg hørte på kroppen min og sto på det jeg følte ovenfor legene. Jeg hadde ALDRI klart det om jeg hadde gått til termin. Husk at du kjenner kroppen din best
Så trist å høre.. takk for at du delte, utrolig viktig å stå på sitt:Heartred
 
Back
Topp