Vekstkontroll

Ninu

Betatt av forumet
Hvordan foregår vekstkontroll? Og når er det man vanligvis har det?
29 uker på vei, og langt over skjema, så jeg lurer på om det er en stor jente som er inni der.
[:D]

Jeg skal ha en vekstkontroll nå rett over nyttår, ble "tilfeldig" oppdaga at babyen var litt stor da jeg var i uke 25 og noe, så de ville følge det opp. Er babyen like stor da så får jeg flere kontroller. Hvis man bare vil vite ca str på babyen før fødsel trur jeg vekstkontroll gjøres ganske nær termin, uke 36 eller noe(??)...

Når du skriver langt over skjema, mener du da sf-målene? For vet at man kan ligge ganske høyt der uten at babyen er stor[:)] Jeg ligger helt øverst i det grønne omrpdet, men nå vet jeg jo at min baby er litt stor også da... Men i uke 18 lå jeg også høyt, da var babyen LITEN.... Så over skjema er ikke synonymt med stro baby heldigvis[:)]

hvordan finner man ut om bebissen er stor eller liten da??

Det var det jeg lurte på jeg også [;)]

Hos meg så målte de magen på babyen, hvor stor den var. Var hvertfall på det grunnlaget de ville ha meg inn igjen. Etter uke 20 eller noe vil jo barna vokse veldig ulikt, så selv om jeg lå langt fra termin på siste målinger så har nok ikke det så mye å si.

Men hvertfall målte de magen på min, sikkert andre måter også, men det vet jeg ikke noe om...[:)]

Det ble nesten tilfeldig oppdaga at min baby var stor. Var henvist pga mye kynnere, og da så de at målene lå litt i overkant av normalen for den uka jeg var i. Samtidig har de hele svangerskapet mistenkt at jeg har svangerskapsdiabetes, og da blir man automatisk fulgt opp med flere ultralyder fordi babyen kan bli veldig stor av det, og det er viktig å følge med på at den har det bra der inne.

Ser alt normalt ut så trur jeg ikke at jeg får flere ul uten grunn, men er den fortsatt stor så vil jeg tru at jeg blir fulgt opp.
Legen kan henvise til vekstkontroll mot slutten av svangerskapet, for å få en ca fødselsvekt. Det sa de på sykehuset....

Og det med sf-mål... Stort sf mål betyr ikke alltid stor baby. Mamma la på seg 30 kg med meg, og hadde en vanvuttug stor mage. Men jeg veide bare 3500g....[:)] Mine sf-mål er helt øverst i det grønne feltet, men nå vet jeg jo også at babyen min er stor da.

Back
Topp