Vekstkontroll - stemte beregningene?

Estimert 3500g og kom ut 4850g... Kan si de bommet grovt og jeg stoler derfor ikke på estimering lenger.

Jeg har født barn på 3280 og 3290 tidligere. På 3D ul i uke 27 fant de nå med nr 3 12 % over gjennomsnitt. Dette var for lite til ekstra oppfølging. På ultralyd i uke 37 fant de samme tall... jeg var bekymret for stort barn siden jeg er såpass liten selv, men ingen trodde meg helt på bekymringen. 3 dager etter etter termin kom frøkba - 4345, altså mye mer enn 12 % over (og nok til at jeg skulle ha blitt fulgt opp)

Mini var anslått til å være godt over gjennomsnittet gjennom hele svangerskapet, helt til siste trivselkontrol. Da ble han anslått til å være 3500g. Ble født rett under 3800.

Jeg ble målt til +4%, så +5% og så +22%(2 dager før fødsel) alle på sykehuset.Min fastlege mente baby var -12% og de på sykehuset ba meg si til legen at han burde gå på kurs.

Ut kom baby å var på minus siden, 3024 gr i uke 38+6.

Så.. lurer på hvem som burde gå på kurs av dem :hilarious:

Første estimert 3250 og ble født 2 dager senere 3125
Nr 2 ble estimert til 3,5 kanskje mindre
. Var 4000
Nr 3 ble estimert til å være helt gjennomsnittlig rundt 3,5 var 3440.
Det er vanskeligere å måle når baby er stor

Jeg spurte på vekstkontrollene hvorfor det var mange som fikk så dårlige beregninger. Da sa de at det somregel var +\- 10% av det de sa, men at det oftere ble feil når barnet var veldig stort eller veldig lite. Det var også vanskeligere å få gode målinger om de ble gjort for sent eller for tidlig i svangerskapet.

Har du en måling er vel sjansene for at det er litt avvik større enn om du har fått mer enn en måling.

På meg bommet de ikke med mer enn 60 gram. Jeg hadde flere kontroller, men de 3 siste målte nesten helt likt (hun hadde sluttet å vokse). De sa også det var vanskelig å måle fordi magen lå rett under navlen min. Ble beregnet til 1900g var 1960g.

I uke 36 ble førstemann estimert til 3500 til termin, født en dag over termin og var 3325.

To uker før termin ble sønnen min estimert til å veie 3800, men veide 4400 da han kom. Endte også med akutt ks.

Da har jeg fått min egen fasit. Var estimert til å bli 4200 ved termin 5.8., ble født 2.8. 4520g. Glad jeg slapp å gå over tiden ...

Back
Topp