Vekstkontroll - stemte beregningene?

Bøtteknott

Forelsket i forumet
Pga. veldig stort barn forrige gang (endte til slutt opp med akutt keisersnitt) fikk jeg litt ekstra oppfølging nå i dette svangerskapet, med to ekstra ultralydundersøkelser. Den siste 1 måned før termin, og det var visst den avgjørende for eventuelle tiltak. De estimerte at lillesøster vil være 4200 hvis fødsel på termindato, og derfor helt innafor.

Er det noen av dere som har vært borti slike kontroller og opplevd at estimatet IKKE har stemt?

1,5 uke til termin nå, og begynner å kjenne på litt bekymringer. Både jordmor på helsestasjonen og fastlegen min har ferie nå, så har ingen selvfølgelig person å henvende meg til resten av svangerskapet.

Litt usikker på om jeg bare passivt skal sitte og vente på at ting går sin gang, eller om jeg bør spørre om en kontroll til, eller om jeg rett og slett burde spørre om planlagt keisersnitt først som sist.

Jeg har født barn på 3280 og 3290 tidligere. På 3D ul i uke 27 fant de nå med nr 3 12 % over gjennomsnitt. Dette var for lite til ekstra oppfølging. På ultralyd i uke 37 fant de samme tall... jeg var bekymret for stort barn siden jeg er såpass liten selv, men ingen trodde meg helt på bekymringen. 3 dager etter etter termin kom frøkba - 4345, altså mye mer enn 12 % over (og nok til at jeg skulle ha blitt fulgt opp)

Jeg Hadde jevnlig kontroll (annenhver uke) med vektkontroll nesten hele veien og han ble målt til 90-percentil helt fra uke 18. Skulle bli satt igang i uke 38 (ikke pga stort barn men andre ting, han var jo enda inne for normalområdet) og ble anslått til å være 3600 gr da. Ble født og var rett under 3400, så vil si det ikke var noen stor bom, men samtidig ikke heeelt rett:)
Ei Anna i samme terningruppe fikk samme beskjed og den ungen var jammen meg akkurat 3600 gr ;)

Målinger gjort etter 1 måned før termin kan fort bli feil, så der vil du nok få mange svar om at folk har fått feil beskjed :) jo nærmere termin, jo vanskeligere å få målt korrekt.

Håper alt skal gå bra og at babyen din kommer ut i passe størrelse.

Jeg hadde en vekstkontroll med min forrige, fordi det var fare for at han ikke la på seg nok. Han ble målt til å bli 37-3800 g på termin, men ut kom en plugg på 4645 g! Ganske stort avvik synes jeg, så denne gangen har jeg bedt om, og får, to vekstkontroller.
Jeg var på den første i går (uke 35+2) og lillebror ble målt til 2711 g, og helt gjennomsnittlig sa legen. Da vil han vel være ca 37-3800 til termin dersom han legger på seg 200g i uken fra nå av.
Neste kontroll er om tre uker, uke 38+2. Jeg er veldig spent på hva den viser! Må legge til at han her føles mindre i magen. Selv om jeg ikke mistenkte stort barn sist (det gjorde ingen), så følte jeg meg veldig "full av baby" de siste ukene.

samme skjedde med meg med forrige:/ dem mente han skulle være 4 kg, men ut kom en på 5 kg, veldig spent denne gangen på hvor stor lillebror eller lillesøster er.

Ja, jeg har vært til kontroll pga lite barn. Hele veien fikk jeg beskjed om at det er litt lite, men ikke like mye som førstemann. Så plutselig er det ny kontroll hvor de finner et estimat som er et halvt kilo lavere en 14dager før. Altså baby har ikke slanket seg, men målene før var feil... Ble satt i gang da og baby var 200gr mindre enn estimert. Som er mye når baby er under 2kg.

Her stemte det godt. Estimert til 3370, kom ut to dager senere og veide 3340.

Jeg har hatt vekstkontroller helt til to uker før termindato med de to siste, og de har stemt ganske bra. Stemte mest med forrige, for han lå lettere til mtp måling. Sistemann måtte de bruke mye tid på å få til bra målinger, lå i helt håpløs stilling. :hilarious: Begge var godt innafor 10% feilmargin.

Fikk beskjed om at han kom til å ligge på rundt 4000g, men 8 dager etter termin kom det en gutt på 3490g. Ble skikkelig overrasket :p

Takk for svar, alle sammen! Det virker som om det ikke er en hårfin vitenskap akkurat, og at estimatene fort kan være feil. Selv om noen var ganske spot on var det jo også en del avvik i begge retninger.

Skulle tro at ekstra ultralyd like før termin kunne være en fordel. Det burde jo kunne gi ganske riktige beregninger. På én måned kan mye skje, så synes det var litt tidlig å ta en avgjørelse ved 36 uker, men ikke vet jeg.

Jeg tenker jeg først og fremst bør få ordnet en vanlig svangerskapskontroll til så fort som mulig til uka, og håper det er vikarer tilgjengelig på helsestasjonen eller legekontoret, og at det er en ok person det går an å snakke med og få gode råd fra. Hvis jeg ikke får fred i sjelen får jeg bestille en privat ultralyd og se om det gjør meg klokere. Det som er litt vesentlig er om hodeomkretsen er stor på denne babyen også, for i så fall vil vel også denne fødselen ende i keisersnitt.

Pga. veldig stort barn forrige gang (endte til slutt opp med akutt keisersnitt) fikk jeg litt ekstra oppfølging nå i dette svangerskapet, med to ekstra ultralydundersøkelser. Den siste 1 måned før termin, og det var visst den avgjørende for eventuelle tiltak. De estimerte at lillesøster vil være 4200 hvis fødsel på termindato, og derfor helt innafor.

Er det noen av dere som har vært borti slike kontroller og opplevd at estimatet IKKE har stemt?

1,5 uke til termin nå, og begynner å kjenne på litt bekymringer. Både jordmor på helsestasjonen og fastlegen min har ferie nå, så har ingen selvfølgelig person å henvende meg til resten av svangerskapet.

Litt usikker på om jeg bare passivt skal sitte og vente på at ting går sin gang, eller om jeg bør spørre om en kontroll til, eller om jeg rett og slett burde spørre om planlagt keisersnitt først som sist.
Førstemann ble estimert på overtidskontroll til 3,5 kg. Kom ut en på 4,6 kg bare 7 dager senere.

Med de 3 andre barna har estimeringen stemt sånn noe lunde +- 300g feil.

Be om en ny estimering, viser den det samme, ville jeg ha stolt på estimeringen.

Er det lenge til termin? Dess nærmere termin er/dess større baby er dess vanskeligere er det å måle riktig.

På vekstkontroll 3 dager før fødsel ble baby estimert til 3 kg. Kom ut 3 dager seinere og veide 3,5 kg:)

Blir jo ikke samme, men min var estimert til ca 1100 gram noen dager før fødsel og kom ut 1182 gram. Så der stemte det godt.

Mens erfaringen min fra andre er at det, når estimeringen skjer så lenge før termin, ofte er litt feilmargin ja.

Førstemann ble estimert på overtidskontroll til 3,5 kg. Kom ut en på 4,6 kg bare 7 dager senere.

Med de 3 andre barna har estimeringen stemt sånn noe lunde +- 300g feil.

Be om en ny estimering, viser den det samme, ville jeg ha stolt på estimeringen.

Er det lenge til termin? Dess nærmere termin er/dess større baby er dess vanskeligere er det å måle riktig.
Det er kun 10 dager til termin, så mulig det er vanskelig å måle da. Trodde det ikke var noe problem å måle faktisk størrelse for dags dato. Forrige baby hadde hodeomkrets på 38 cm og kom aldri langt nok ned i bekkenet, så hvis det er ståa nå også vil jeg tenke det er unødvendig med akkurat samme forløpet som sist.

Det er kun 10 dager til termin, så mulig det er vanskelig å måle da. Trodde det ikke var noe problem å måle faktisk størrelse for dags dato. Forrige baby hadde hodeomkrets på 38 cm og kom aldri langt nok ned i bekkenet, så hvis det er ståa nå også vil jeg tenke det er unødvendig med akkurat samme forløpet som sist.
Dess trangere baby ligger dess vanskeligere er det å få riktige mål.
Min første var og 38 cm rundt hode.. Aotsj.

Estimert til 3,4kg 5 dager før hun kom. Fødselsvekten var 2,75, så det stemte overhode ikke.

Back
Topp