Vekstkontroll baby

Oktoberstorken

Elsker forumet
Oktoberlykke2020❤
Var inne på kontroll i dag og lille ble målt til 2200g og 33+5 uker... Vekten skal vel ikke doble seg til termin?? Begge de forrige barna var under 3300g ved fødsel over ei uke etter termin. Blir nervøs for å få en stor baby denne gangen :woot:
 
50-percentilen for fullgåtte 33 uker er 2196 gram, kjønnsnøytralt, så din er vel heller bittelitt under snittet. Ingenting å bekymre seg for :) De legger vel på seg ca 200 gram i uka de siste ukene.
 
Jeg skal på vekstkontroll om halvannen uke, uke 36+1. Er så utrolig spent! Synes nesten det er mer spennende i innspurten enn det var i første termin.
 
Jenta mi var estimert til 3600 da vi var på kontroll en uke på overtid, ho ble født 3 dager etter og var 3412. Lest om mange vekstestimat som er veldig feil i begge retninger :p mamma ble satt igang med lillebror pga lite barn, han kom ut over 4 kilo :p Og dessuten har jeg lest såååå mange innlegg om forskjell på fødsel på store og små barn, og de fleste sier det ikke er forskjell, eller at det store barnet var best fødsel(sikkert siden de da hadde født før) :) hadde ikke hengt meg så mye opp i akkurat det :)
 
Vekstkontroll her viste at babyen er ca 1,9 kg i uke 32.. Jordmor forventer samme str som storesøster som kom 3 dager over termin og var 3825 g! Så her dobla vekta seg og er forventet å doble seg igjen :p så det er sikkert veldig individuelt! Her er både jeg og faren veldig lange, og storesøster var 51 cm :)
 
Ikke noe å være nervøs for. :) Så lenge barnet er friskt, er jo det det viktigste.
I uke 32 var lillebror estimert til ca. 2200 gram, og nå onsdag (uke 34+2) mente dem at han hadde lagt på seg omtrent 700 gram, så estimert til i underkant av 3000gram. Skal sies at han ligger på plussiden i vekst, +26%. Storebror ble født uke 37+0 og var 3745g og 51cm lang. Ser for meg at lillebror kan bli i samme område. :)
 
Var på 32-ukers kontroll her om dagen. Da ble gutten estimert til å ligge 17% på plussiden hva vekst angår. Rundt 2100 gram. Jordmoren sa for øvrig at «hodet er perfekt og det er jo tross alt det som skal ut først» , så det var jo egentlig et godt poeng å ha i bakhodet for meg som blir litt nervøs ved tanken på å skulle skvise ut en rugg på x antall kilo hehe
 
Takk og lov :happy: håper ikke han er over 3600g. Ser for meg en vanskeligere fødsel om han er over det :hilarious:
Ville ikke bekymret meg for det, har ikke født noen under 3600gr , nr2 var 4115gr tror ikke eg kunne hatt en lettere fødsel!

Har også en venninne som har fått to barn på rundt 2500gr , nr 3 var over 4000gr og hun sa det var den letteste av fødslene.
 
Det ville jeg ikke bekymret meg så mye over:D er ikke størrelsen på ungen som har mest å si på fødselen, mer hodestørrelsen. Og den har ingenting med vekta å gjøre:eek:
 
Skjønner hva du mener! Men jeg har lest meg opp om dette med stor baby og vanskelig fødsel og det er ikke sånn at liten baby betyr lett fødsel. Tror dessverre det er noen myter der ute og vandrer ;) Fødselen er avhengig av mye, som blant annet riene, bekkenet osv. Det gav meg ro i sjelen at dette kan gå helt fint og vil gå helt fint selvom lillemor er stor :rolleyes:
 
Er vekstkontroll en egen greie som foregår på sykehuset? Er det slik at jordmor kan vurdere vekt osv bare ved å kjenne på magen og ta utg.punkt i SF-målene? :happy: Skal på 32-ukerskontroll hos jordmor på fredag :)
 
Jeg ble i helgen målt til å ligge 11% over "normalen" etter ultralydundersøkelse.. antatt å veie 2480gr når jeg var 34+4
 
Er vekstkontroll en egen greie som foregår på sykehuset? Er det slik at jordmor kan vurdere vekt osv bare ved å kjenne på magen og ta utg.punkt i SF-målene? :happy: Skal på 32-ukerskontroll hos jordmor på fredag :)
De bruker ultralyd for å gjøre beregningen :) måler mage, lårbein og hodeomkrets om jeg ikke husker feil.
 
Okei :) Kan man be om en slik kontroll? Eller må det være noe spes. som gjør til at enkelte må dit?
Det er ikke noe alle får eller trenger :) Så tror nok ikke du blir henvist med mindre sf-målet avviker fra normalen, eller at du har fått små/store barn før :)
 
Babygutt
Jeg ble i helgen målt til å ligge 11% over "normalen" etter ultralydundersøkelse.. antatt å veie 2480gr når jeg var 34+4

Men fortsatt innen for gjennomsnittet som dei rekner som normalt? Her er babyen målt til 2909g i uke 35+1.
 
Last edited:
Ble målt denne uken på ultralyd til 27% over. Henvist sykehuset, spent på hva de sier
 
Babygutt


Men fortsatt innen for gjennomsnittet som dei rekner som normalt? Her er babyen målt til 2909g i uke 35+1.
Helt i grensen for hva som var "normalt" sa de. Det ser jeg også når de krysser av på helsekortet. Venter jente. Var inne med påbegynnende rier i starten av forrige helg og fikk beskjed om at hun var velkommen om hun ville komme så lenge før tiden. Men heldigvis ga det seg :)
 
Var inne på kontroll i dag og lille ble målt til 2200g og 33+5 uker... Vekten skal vel ikke doble seg til termin?? Begge de forrige barna var under 3300g ved fødsel over ei uke etter termin. Blir nervøs for å få en stor baby denne gangen :woot:
Sniker litt. Jeg var inne på kontroll i uke 32 for og sjekke morkakeplassering, di tok da vekstkontroll også, fikk beskjed om at han ville veie ca 3700 g til termin. Var på mange ultralyder etter uke 32 pga et fall jeg hadde og noe di mente var avvik hos fosteret. På alle ultralyder fikk vi samme beskjed, han kommer til og være 3700 g til termin. Jeg var både på lokalsykehuset, i Bodø og i Tromsø hos fostermedisin og alle fikk samme str på målingene. Gutten kom 9 dager før termin og var hele 4130 g og 52 cm! Søsknene hans var ikke så stor, di var 2,4 kg og 3,4 kg. Så han var endel større :hilarious: det var ingen vanskelig fødsel, selv om han satt fast med en skulder så gikk alt helt perfekt :happy:
 
Back
Topp