Veksthormoner

Min skal til utredning nå. Han har nå fylt 4. Fikk beskjed om at de ikke starter prosessen før da.
Han er nå 92 cm og rett under 13 kg.
Spør deg om det samme jeg spurte kengu jeg da, husker du hvordan han var da han var 2? Og har han fulgt kurven sin?

Om de mangler veksthormonet så slutter de å følge kurven sin rundt 8 mnd aldwren

Spør deg om det samme jeg spurte kengu jeg da, husker du hvordan han var da han var 2? Og har han fulgt kurven sin?
Husker ikke helt. Men på en forsinket 2 årskontroll (2 mnd før sent ) var han 80,5 cm og 10,5 kg. Fulgt kurven med litt rykk og napp. Men ligger under 2,5 percentilen.

Husker ikke helt. Men på en forsinket 2 årskontroll (2 mnd før sent ) var han 80,5 cm og 10,5 kg. Fulgt kurven med litt rykk og napp. Men ligger under 2,5 percentilen.
Okei. Her hadde vi 2 årskontroll da han var to år og litt over tre måneder. Var da 10,5 kg og 83 cm, så ikke så langt unna din da. Samme med kurven, litt i rykk og napp, men stort sett ligget ganske jevnt.

Om de mangler veksthormonet så slutter de å følge kurven sin rundt 8 mnd aldwren
Sjekket kurven nå, og her har han ikke sluttet å følge kurven sin i hvert fall. Men er det kun hvis de mangler veksthormoner at de kan få det utskrevet?

Her har eldste fulgt percentilen sin hele veien, da kan vi bare følge den of se hvor høy han blir.

Jeg var den høyeste i første klasse (7år), men da puberteten satte ikke vokste de andre jentene fra meg.

En ting er biologien, men høyden blir påvirket av ytre forhold også.

Ang hormoner så har jeg hatt et barn i bhg der foreldrene så høyden flatet ut. De tok rønkenbilde på sykehuset av hånden og noe blodprøver. Fant ut at barnet manglet noen hormoner og fikk sprøyte hver dag i låret. Barnets mor er lav, så ikke sikkert hun skulle blitt så høy. Barnet spiste veldig dårlig og det spiller nok også inn.

Kengu, ser ut til at du har litt greie på dette :-) Spennende tråd. Lurer på et par ting, kanskje du kan svare meg? Jentene på mine side er veldig små. Spesielt jeg, mamma og tante. Jeg er 157, mamma er 153 og tante er 150. Søster og kusine 160/165 ca. Bestemor var 157 som meg omtrent. Vet du om dette vil ha utslag på min datter? Vi er jo genetisk små. I tillegg er hun prematur og dysmatur så merker jo jeg er veldig spent på veksten hennes også. Hun er 9 måneder og 69cm. Vet det er tidlig; men tenkte kanskje du hadde litt greie på det. Klem fra skrømt og sb.

Kengu, ser ut til at du har litt greie på dette :) Spennende tråd. Lurer på et par ting, kanskje du kan svare meg? Jentene på mine side er veldig små. Spesielt jeg, mamma og tante. Jeg er 157, mamma er 153 og tante er 150. Søster og kusine 160/165 ca. Bestemor var 157 som meg omtrent. Vet du om dette vil ha utslag på min datter? Vi er jo genetisk små. I tillegg er hun prematur og dysmatur så merker jo jeg er veldig spent på veksten hennes også. Hun er 9 måneder og 69cm. Vet det er tidlig; men tenkte kanskje du hadde litt greie på det. Klem fra skrømt og sb.
Biologien spiller nok inn så det er nok ikke sikkert hun blir så veldig mye høyere enn dere. Kommer jo litt an på hvor høy far er også.
Dysmature sa de ofte ikke vokser som de skal, min er nemlig også dysmatur uten st de fant ut hvorfor å det spilte også inn på at han fikk hormoner.
Men foreløbig ligger hun vel greit an i forhold til høyde ser det ut som.

Biologien spiller nok inn så det er nok ikke sikkert hun blir så veldig mye høyere enn dere. Kommer jo litt an på hvor høy far er også.
Dysmature sa de ofte ikke vokser som de skal, min er nemlig også dysmatur uten st de fant ut hvorfor å det spilte også inn på at han fikk hormoner.
Men foreløbig ligger hun vel greit an i forhold til høyde ser det ut som.
Vi får bare se med tiden :-) Far er 180. Hun vokser foreløpig fint, så vi håper det fortsetter. Takk for svar :-)

Vår var 81 cm da han var 20 mnd. Far er 165, det samme er jeg. Håper han kan få hormoner etter hvert. Har regnet med frem til at hab ca blir 170, noe jeg synes er lite.

Er det helsestasjon eller fastlege som henviser til røntgen av hånden og slikt for å måle. Hva skal til for at man får hormoner?

Vår var 81 cm da han var 20 mnd. Far er 165, det samme er jeg. Håper han kan få hormoner etter hvert. Har regnet med frem til at hab ca blir 170, noe jeg synes er lite.

Er det helsestasjon eller fastlege som henviser til røntgen av hånden og slikt for å måle. Hva skal til for at man får hormoner?
Om han blir 1.70 er det ikke sikkert dere får hormoner.
Det kan være begge deler.
Det er veldig strengt mye forskjellige kriterier men det viktigste er jo at de mangler hormonet og detter av kurven sin

Den begynte å flate ut da han var 8 mnd, var liten ved fødsel men fulgte kurven til han var 8 mnd og da flatet det helt ut.

Nå er han for første gang både innenfor normal høyde og vekt

Den begynte å flate ut da han var 8 mnd, var liten ved fødsel men fulgte kurven til han var 8 mnd og da flatet det helt ut.

Nå er han for første gang både innenfor normal høyde og vekt

Tusen takk for at du svarer. Så godt å høre at sønnen din vokser som han skal nå!
Flatet både lengden og vekten ut? Eller bare lengden?

Ventet dere til 4 års alder med utredning og behandling?

Tusen takk for at du svarer. Så godt å høre at sønnen din vokser som han skal nå!
Flatet både lengden og vekten ut? Eller bare lengden?

Ventet dere til 4 års alder med utredning og behandling?
Begge deler men de ser mest på høyden i grunn
Vi ble fulgt opp av barnelege fra han var 1.5 år ca men utredning får man ikke starte med før de er 4 år nei.

Begge deler men de ser mest på høyden i grunn
Vi ble fulgt opp av barnelege fra han var 1.5 år ca men utredning får man ikke starte med før de er 4 år nei.

Ok. Ble det påvist mangel på veksthormon allerede fra 1,5 års-alder?
Eller var det bare oppfølging i form av målinger, hva han spiser osv frem til utredningen startet?

Ok. Ble det påvist mangel på veksthormon allerede fra 1,5 års-alder?
Eller var det bare oppfølging i form av målinger, hva han spiser osv frem til utredningen startet?
Først var det utredning på hvorfor han ikke vokste, masse prøver for cøliaki osv
Så oppfølging

Back
Topp