Vekstfall og tidlig fødsel

ønskebaby3

Andre møte med forumet
Hei.

Var på vekstkontroll på sykehuset i dag (uke 32+2), og blei estimerte til minus 14 på vekst. For en mnd siden var han estimert til minus 3. Skal inn igjen på ny kontroll om 2 uker for ny vekstkontroll.

Legen på sykehuset sa at om han fremdeles er såpass liten i vekst om 14 dager så må vi sette igang tiltak, men hun sa ikke hva tiltak det gjelder.. kjenner jeg blir litt stresset for en for tidlig fødsel. Storesøstrene (tvillinger) blei tatt med ks i uke 37+3 pga eine hadde stoppet å vokse siste ukene.

Er det noen som har erfaring med lignende og vet hva som menes? :)
 
Tror det kommer veldig an på hvilke mål de får ved neste kontroll og hvordan morkaka/navlesnor/vannmengde er også. Om to uker er du over 34 og barnet har bra utgangspunkt, mulig deg er bedre for barnet på utsiden da. Må nok forberede deg på mulig igangsettelse og et par uker på sykehuset
 
Tror det kommer veldig an på hvilke mål de får ved neste kontroll og hvordan morkaka/navlesnor/vannmengde er også. Om to uker er du over 34 og barnet har bra utgangspunkt, mulig deg er bedre for barnet på utsiden da. Må nok forberede deg på mulig igangsettelse og et par uker på sykehuset
Morkake/navlesnor og vannmengde var supert i dag, så satser på det er det samme om 2 uker :)

Håper virkelig ikke jeg blir satt i gang så tidlig, men er såklart forberedt på det.
 
Hei.

Var på vekstkontroll på sykehuset i dag (uke 32+2), og blei estimerte til minus 14 på vekst. For en mnd siden var han estimert til minus 3. Skal inn igjen på ny kontroll om 2 uker for ny vekstkontroll.

Legen på sykehuset sa at om han fremdeles er såpass liten i vekst om 14 dager så må vi sette igang tiltak, men hun sa ikke hva tiltak det gjelder.. kjenner jeg blir litt stresset for en for tidlig fødsel. Storesøstrene (tvillinger) blei tatt med ks i uke 37+3 pga eine hadde stoppet å vokse siste ukene.

Er det noen som har erfaring med lignende og vet hva som menes? :)

Tiltak i dette tilfellet vil først bety at de vurderer å legge deg inn for observasjon og daglige ultralyder av morkake, baby og blodgkennomstrømming.
Neste tiltak vil være å starte fødselen/forløsning.
Har vært gjennom det samme og de sa da et der var dette som ble gjort ved mistanke om at babyen ikke hadde optimale vekstforhold.

Lykke til ❤️
 
Tiltak i dette tilfellet vil først bety at de vurderer å legge deg inn for observasjon og daglige ultralyder av morkake, baby og blodgkennomstrømming.
Neste tiltak vil være å starte fødselen/forløsning.
Har vært gjennom det samme og de sa da et der var dette som ble gjort ved mistanke om at babyen ikke hadde optimale vekstforhold.

Lykke til ❤️
Takk for godt svar ♥️ Da er det bare å krysse fingrene for at lillebror vokser seg større dei to ukene frem til neste kontroll.
 
Morkake/navlesnor og vannmengde var supert i dag, så satser på det er det samme om 2 uker :)

Håper virkelig ikke jeg blir satt i gang så tidlig, men er såklart forberedt på det.
Det kan være vanskelig å måle baby og det kan slå feil i begge retninger. Noen får i tillegg små barn pr genetik :) min nr3 var 2820gr ved 38+3 hun har altid vært liten :p min største var nr2 3210gr 39+0 :) nå venter vi nr4 i juli/august og gleder meg til å se str hennes
 
Det kan være vanskelig å måle baby og det kan slå feil i begge retninger. Noen får i tillegg små barn pr genetik :) min nr3 var 2820gr ved 38+3 hun har altid vært liten :p min største var nr2 3210gr 39+0 :) nå venter vi nr4 i juli/august og gleder meg til å se str hennes

Ja, storesøstrene kom i uke 37+2, tv1 var 2220 gr og tv2 2375 gr, så har vell litt å slektes på
 
Jordmor sa til meg at det er vekstavvik på minus 3 og minus 14, i forhold til gjennomsnittsstørrelsen på barn i samme sv.uke

Jo, det skjønner jeg forsåvidt :) Lurte mer på hva tallene innebærer. Er det prosent, er det centimeter, i så fall er det i lengde eller i spesielle kroppsdeler? Er det vekt? Kan være så mangt :)
 
Det er veldig individuelt hva de gjør og når.

Her lå baby på 29-percentilen (29/100 barn er mindre, 71/100 større, helt normalt altså) og falt først til 14-percentilen og så til 1-percentilen (-23%). Hos meg er det særlig magemålet hans som flater og det er et tydelig tegn på veksthemming. Er han så liten som dette også om to uker (da er jeg 37+1) settes jeg igang selv om han har det bra på alle testene. Da kan han heller vokse ute når han først ikke er prematur lengre.

Prosenter er litt vanskeligere å oversette direkte, for det avhenger om de er oppgitt som tilvekst eller som størrelse fra snittet. Jeg gjetter det første i ditt tilfelle, siden han ellers nå hadde vært nesten på snittet. +/-15% fra snittet tilsvarer normalområdet 10-90percentilene, der altså 10% av barna er mindre og 10% er større.
 
Back
Topp